vicca Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Sover lite for tiden. Et par timer hver natt, ikke mer. Jeg merker at det er for lite for meg. Har forsøkt vallergan, imovane, stillnoct, zopiklone, mogadon og nozinan. Ingen av disse gir meg noe særlig effekt. Blir bare sløv, men får fortsatt ikke sove noe særlig. Dagen etter preges da litt av hangover, så da føler jeg meg ikke uthvilt uansett. Hva kan jeg gjøre? Jeg vet at jeg tenker for mye om nettene. Men hvordan skru av tankene? Det går jo ikke.. Jeg klarer det hvertfall ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98723-f%C3%A5r-ikke-sove-og-jeg-har-pr%C3%B8vd-det-meste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har sagt det før Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg 'distraherer tankene' ved å se på TV helt til jeg sovner. Ofte lukker jeg øynene og bare hører på. Det er nok påvirkning til å unngå at tankene kretser om det som gjør at jeg ikke får sove. Til slutt sovner jeg. TV står med timerfunksjonen på, så det slår seg av etter valgt tid. Har prøvd radio også. Da må det være samtale, slik at det er noe som tankene mine griper tak i. Er det bare musikk glir mine tanker tilbake til problemene, og da er det ikke noen vits. Lese funker ikke for meg. Det ender bare med at jeg plutselig oppdager at jeg har stoppet å lese og istedet sitter og tenker på mine egne ting. Lydbok hadde nok funket, da er det ikke jeg som er ansvarlig for å holde igang den påvirkningen jeg trenger for å få tankene vekk fra begredelighetene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98723-f%C3%A5r-ikke-sove-og-jeg-har-pr%C3%B8vd-det-meste/#findComment-557915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest syz Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Du må sakte prøve å få orden på dine søvnvaner. For det første bli fysisk trøtt, men for all del ikke overdriv. Gå turer, meld deg inn i et treningsstudio, dra til svømmehallen og svøm noen runder osv. Gjør det du liker selv og start sakte. Jeg går utifra at du er sykemeldt selvom du ikke nevner noe om det, og da er du hjemme hele dagen. Spis ordentlig, vanlig mat til riktige tider. Ikke for mye og ikke for lite. Snakk med venner og gjør avtaler om hyggelige, positive ting som du liker, men ikke overdriv der heller. Meld deg på kurs hvis det er noe du har lyst til. Jeg har hatt det sånn som du beskriver. Jeg trener ca. tre ganger i uka nå, begynte med en gang. Jeg har vært sykemeldt i et halvt år og de første to månedene sov jeg ingenting og orket ingenting. Etter at jeg begynte med cipramil kom jeg meg sakte opp og nå sover jeg normalt de fleste netter med hjelp av 5 mg Nozinan. Jeg er glad i å gå på kino og først gikk jeg alene noen ganger. Etterhvert ringer jeg veninner og vi går sammen og tar en kopp kaffe eller litt og spise samtidig. Jeg begynte også å studere litt etter de første to månedene, og er med i en diskusjonsgruppe i kirken en gang i uken (helt uforpliktende). Jeg forteller dette for å gi deg noen ideer, ikke for å fortelle hva du skal gjøre. Dette tar tid, men ta deg den tiden. Det er verdt det. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98723-f%C3%A5r-ikke-sove-og-jeg-har-pr%C3%B8vd-det-meste/#findComment-558366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petrine22 Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 HMM,har du prøvd akupunktur!? Hvis ikke vil jeg anbefale det på det sterkeste! Noen ganger funker naturen bedre enn det kjemiske! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98723-f%C3%A5r-ikke-sove-og-jeg-har-pr%C3%B8vd-det-meste/#findComment-558515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thuringwethill Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 vicca.. Jeg kan jo ikke si at jeg kjenner din livssituasjon, men dersom du har prøvd det meste tror jeg det må mer til en trening og tv (selv om det faktisk er gode råd). Går utifra at du har kontakt med lege siden du får medisiner. Forsøk å få kontakt med en psykolog hvis du ikke allerede har en. Søvnproblem kan ofte være et symptom på at ikke alt er som det skal, spesielt hvis du ligger våken og tenker. Har desverre ikke noe fasitsvar på dette, men du bør få/søke hjelp før virkelighet, drømmer og tanker blir umulig å skille fra hverandre. Da er nemlig veien tilbake mye lengre. Lykke til......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98723-f%C3%A5r-ikke-sove-og-jeg-har-pr%C3%B8vd-det-meste/#findComment-560514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tina1365380349 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 vicca... Jeg kjenner meg igjen. Jeg har også slitt med søvnproblemer i ca.5-6 år,og har prøvd det meste. Jeg er fortsatt ikke kurert, men jeg har lest en del om søvn og biorytmer. Der står det at i løpet av natten så kommer det et "søvntog" med 1,5 timers mellomrom. Dvs. dersom du blir søvnig klokka 23:00 - du legger deg og får ikke sove - stå opp gjør noe annet f.eks. lese - deretter kan du prøve på igjen ca. klokka 00:30 - får du ikke sove da heller så stå opp og gjenta prossessen. Drikk gjerne varm melk når du sitter oppe på natten. Det er normalt at man har en periode der man våkner til - før man blir søvnig på nytt. Ikke legg deg før du er søvnig. Dette har hjulpet meg. Tidligere hadde jeg lett for å få panikk dersom jeg ikke sovnet med en gang, nå prøver jeg å tenke at da får jeg ta neste "søvntog". Dvs. du har mange sjanser i løpet av en natt. Ellers har jeg hatt hjelp av Tolvon 10 mg. Dette er et antidepressiva, men som man blir søvnig av. Skal taes ca. 2 timer før leggetid. De er ikke vanedannende. Men det er viktig at du ikke tar de sammenhengende over lang tid. Da misser de sin effekt på søvnen. Du kan f.eks. ta de en ukes tid, deretter tar du en ukes opphold osv. Dersom du følger dette, vil tabelettene hele tiden virke søvndyssende, og da kan du ta de på denne måten i flere år. Håper noe av dette kan hjelpe deg. Det hadde vært fint å høre fra deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98723-f%C3%A5r-ikke-sove-og-jeg-har-pr%C3%B8vd-det-meste/#findComment-607590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.