Gjest campestre Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Forklaring på ordet mulatt her: "«Mulatt» er et ord som har blitt brukt om mennesker som er av både Afrikansk og europeisk avstamning. Før i tiden ble disse menneskene sett på som en dårlig og stygg blanding, fordi de hadde Afrikansk blod i seg. De ble gitt et dyrenavn, «mulatt». I disse dager ser de fleste personer på mennesker med både Afrikansk og europeisk bakgrunn som mennesker med et pent utseende og en nydelig farge, men ordet «mulatt» har ikke forandret betydning. Disse menneskene blir fortsatt kalt «mulatt». Ordet «mulatt» kommer fra latin og betyr ifølge leksikon bastard av hest og esel, altså en av blandingsrase av dyr. På samme måte som ordet «neger», forteller «mulatt» ingenting om hvor en kommer fra, samtidig som det er en nedsettende betegnelse." Kilde: http://www.afrikanyouth.org/4html/3-43.html ifølge LEXI-fremmedordbok står det følgende : mulatt-en person som er avkom av svart og hvit. muldyr-avkom av eselhingst og hestehoppe. mulesel-avkom av hestehingst og eselhoppe. Ser ingen grunn til å blande sammen mennesker som er våre barn , med dyr...... Synes heller ikke det er et fy ! - ord å si mulatt...synes egentlig mennesker er fine enten de er sorte , hvite eller mulatter....det er jo der alt liv kommer fra i denne verden vi lever i...stemmer ikke det ? Enten vi får dem selv , eller vi får dem som "gudegaver" fra et eller annet land i verden...Afrika,Kina ,Colombia eller Thailand for den saks skyld...Våre barn vil de være uansett ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-559290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 ifølge LEXI-fremmedordbok står det følgende : mulatt-en person som er avkom av svart og hvit. muldyr-avkom av eselhingst og hestehoppe. mulesel-avkom av hestehingst og eselhoppe. Ser ingen grunn til å blande sammen mennesker som er våre barn , med dyr...... Synes heller ikke det er et fy ! - ord å si mulatt...synes egentlig mennesker er fine enten de er sorte , hvite eller mulatter....det er jo der alt liv kommer fra i denne verden vi lever i...stemmer ikke det ? Enten vi får dem selv , eller vi får dem som "gudegaver" fra et eller annet land i verden...Afrika,Kina ,Colombia eller Thailand for den saks skyld...Våre barn vil de være uansett ! Ser du ingen grunn til å blande sammen, når visserlig OPPHAVET til ordet kommer fra latin, med betydningen "bastard av hest og esel, altså en av blandingsrase av dyr" ??? Jaja - deg om det... Jeg har ikke alltid selv vært bevisst på hva som ligger bak et ord, og sikkert brukt ord som ikke er anerkjente, men om man setter seg litt inn i ords historikk, og hvordan de har blitt brukt og brukes, måten de er kommet til på, så skjønner jeg jo stadig mer av hvorfor ord kan bety så mye og såre så dypt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-559322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Ordet "negerunge" hører vel kanskje ikke hjemme hverken her eller noe annet sted hvis du har fulgt litt med i avisene i det siste. Ellers så er de nydelige både fra Etiopia, Kina, Thailand, Korea.....osv. Til og med noen barn fra Norge kan være nydelige, men det hører selvfølgelig til sjeldenheten da. En ting du vil merke når du får barnet ditt er at du syns det er nydelig samme hva andre syns. I hvertfall syns jeg det. Jeg har tre egenfødte, de er de peneste i hele verden. Og så har jeg en adoptert "kinaunge" og hun er faktisk den nydeligste i hele verden hun også. Men det som er det absolutt morsomste er at hun er så lik de andre tre barna våre i personlighet; aktivitetsnivå, fakter osv. De må være utrolig gode til å matche i Kina. Jeg syns til og med hun ligner oss av utseende jeg. Det er sånn at når vi går tur - så lurer jeg faktisk på om andre kan se at hun er adoptert. Og det kan de selvfølgelig. Stygge og pene mennesker fins det i alle land. Hvis du generelt syns mørke barn, asiatiske barn e.l. ikke er pene bør du ikke adoptere derfra. Men de brillene klarer ikke jeg ta på meg for jeg syns de fleste er helskjønne. Vet vel ikke helt hvor jeg skulle med innlegget mitt, det ble ekstremt rotete. Skryte litt av verdens fire peneste barn kanskje. Hilsen fra myrsnipa von fei "Til og med noen barn fra Norge kan være nydelige, men det hører selvfølgelig til sjeldenheten da. " Så nå er ikke "ekte norske" (merk"") barn gode nok ???? De er vel like nydelige som andre?? Eg synest alle barn er nydelige, gule, brune, svarte, røde, rosa, hvite osv. De klassisk sjønne og de med særpreg, de er alle nydelige for meg. Synest enkelte av dere er altfor fintfølende, du kan si jeg er kritt hvit, snø hvit, har lys hud, er hvit, har nordisk hud, eller normalhud (om du er av den sorten som tror hvitt er den "rette" fargen) Poenget er vel at du får frem fargen på huden min om det var nødvendig, og ikke hvordan?? Hun har et poeng hun som startet tråden, en så rasistisk hun utrykket seg, at alle barn er nydelige og blir tatt vel imot som barn er en ting, men når de er voksne kan det bli vanskelig for dem. Som skrevet før kommer ikke alle inn på ønskede utesteder, her i bergen gjelder det bare for sorte/mørkhudede/negre men i oslo også assiatere som tv2 viste en repotasje om. Det er vanskelig å få jobb, men ikke umulig, verre for innvandrere desverre.. Eg har lest en repotasje hvor jenter var anonyme og sa at de pleide å si at de kom fra brasil, mens de egentlig var fra etuopia, fordi det var mye mer populert å bli assosiert med sexy damer og fortball en utmagrede unger med fluer på seg. Så for å så an hos guttene løy de. Det er synd at verden og særlig norge er så fullt av fordommer, og hun prøvde nok bare å skjerme sitt kommendes barn fra noe av den smerten det kan komme til å oppleve. Det er ikke like lett gjort som det er sagt, fordi folk, moter, steder og lover forandrer seg mye fra et barn blir født til det er voksent, men litt kan gjøres og det må hun vel få lov til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-559509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 "Til og med noen barn fra Norge kan være nydelige, men det hører selvfølgelig til sjeldenheten da. " Så nå er ikke "ekte norske" (merk"") barn gode nok ???? De er vel like nydelige som andre?? Eg synest alle barn er nydelige, gule, brune, svarte, røde, rosa, hvite osv. De klassisk sjønne og de med særpreg, de er alle nydelige for meg. Synest enkelte av dere er altfor fintfølende, du kan si jeg er kritt hvit, snø hvit, har lys hud, er hvit, har nordisk hud, eller normalhud (om du er av den sorten som tror hvitt er den "rette" fargen) Poenget er vel at du får frem fargen på huden min om det var nødvendig, og ikke hvordan?? Hun har et poeng hun som startet tråden, en så rasistisk hun utrykket seg, at alle barn er nydelige og blir tatt vel imot som barn er en ting, men når de er voksne kan det bli vanskelig for dem. Som skrevet før kommer ikke alle inn på ønskede utesteder, her i bergen gjelder det bare for sorte/mørkhudede/negre men i oslo også assiatere som tv2 viste en repotasje om. Det er vanskelig å få jobb, men ikke umulig, verre for innvandrere desverre.. Eg har lest en repotasje hvor jenter var anonyme og sa at de pleide å si at de kom fra brasil, mens de egentlig var fra etuopia, fordi det var mye mer populert å bli assosiert med sexy damer og fortball en utmagrede unger med fluer på seg. Så for å så an hos guttene løy de. Det er synd at verden og særlig norge er så fullt av fordommer, og hun prøvde nok bare å skjerme sitt kommendes barn fra noe av den smerten det kan komme til å oppleve. Det er ikke like lett gjort som det er sagt, fordi folk, moter, steder og lover forandrer seg mye fra et barn blir født til det er voksent, men litt kan gjøres og det må hun vel få lov til. Det med at til og med noen barn fra Norge kan være pene var IRONI. Jeg skrev jo at jeg hadde tre egenfødte fra før. Selvfølgelig får man folk mot seg når man skriver "negerunger" og "kinaunger". Man kan vel diskutere rasisme/diskriminering uten å provosere med å skrive ord som jeg regner med man vet ikke er "stuerene". "Negerunge" er like ille som "lausunge" i mine ører. Men det viktigste er vel hva voksne afrikanere i Norge sier; "de vil ikke omtales som negere" Men svarte eller afrikanere - hvorfor kan vi ikke bare respektere det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-559586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hva med å kalle dem BARN?? godt poeng! Kall en spade en spade:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-560057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Klok av skade opplyser jeg herved om at jeg har svart på dette innlegget i en ny link lenger opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-560743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adopappa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 ...både ordet "neger" og "mulatt" bør unngås å bruke. Det har ingenting med adoptivforeldres fintfølenhet å gjøre, men ønske fra dem som har gyllenbrun, brun , mørkebrun etc. hud selv. Og da har det med respekt å gjøre! Ad. begrepet "Mulatt": Linken http://www.radcliffe.edu/quarterly/199703/page33a.html går til en interessant, ganske tankevekkende artikkel om "The Meaning of Mulatto", skrevet av den unge damen Erin Bannister som definerer seg selv som mulatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98857-s%C3%A5rbare/page/2/#findComment-561732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.