Korea-Fan Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Hvordan har dere rustet barna deres til å stå imot og heve seg over fordommer/rasisme i Norge, og heller lære dem å være stolte av hvordan de ser ut? Hvordan får dere annerledesheten på utseendet til å bli positiv i barnets øyne? Kanskje vanskelige og rare spørsmål, men vi er midt i intervjurunden med barnevernet, og har mye å tenke på......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98911-om-fordommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart tre? Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hei, og god søndags formiddag! Mannen min og jeg har ingen barn enda, men vi venter på å få adoptere fra Colombia. Vi har imidlertid nettopp vært igjennom intervjurunde med barnevernet, og våre tanker om de spørsmål du stiller er som følger: Alle med utseende som på en eller annen måte skiller seg ut, risikerer å få dette kommentert av andre. Ved å gjøre barn trygge på seg selv, trygge på at de er elsket og bevisste over hvilke kvaliteter de besitter - tror jeg man kan ruste dem mot ubehagelige kommentarer som går på utseendet. Det er helt klart grenser for hva foreldre kan beskytte sine barn mot. Men det foreldre vil ha herredømme over, er hvilket selvbilde barnet kan utvikle på bakgrunn av sine egenskaper og kjærligheten fra foreldrene. Så får man bare håpe at man lykkes med å ruste sine barn sånn noenlunde mot det som måtte komme. I tillegg tror jeg at god kommunikasjon mellom barn og foreldre kan bidra til at erting/mobbing lettere fanges opp av foreldrene. Å få til god kommunikasjon mellom nære familiemedlemmer trenger slett ikke være enkelt. Håpet må være at man klarer å ha det slik at barna helt reservasjonsløst kommer til foreldrene med hva det skal være av problemer med en gang de oppstår. Vel, det gjenstår for meg å se hvordan dette vil fungere i praksis. Men dette er nå ihvertfall de tankene jeg har gjort meg. Lykke til med resten av samtalene med barnevernet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98911-om-fordommer/#findComment-559474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipari Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hei, og god søndags formiddag! Mannen min og jeg har ingen barn enda, men vi venter på å få adoptere fra Colombia. Vi har imidlertid nettopp vært igjennom intervjurunde med barnevernet, og våre tanker om de spørsmål du stiller er som følger: Alle med utseende som på en eller annen måte skiller seg ut, risikerer å få dette kommentert av andre. Ved å gjøre barn trygge på seg selv, trygge på at de er elsket og bevisste over hvilke kvaliteter de besitter - tror jeg man kan ruste dem mot ubehagelige kommentarer som går på utseendet. Det er helt klart grenser for hva foreldre kan beskytte sine barn mot. Men det foreldre vil ha herredømme over, er hvilket selvbilde barnet kan utvikle på bakgrunn av sine egenskaper og kjærligheten fra foreldrene. Så får man bare håpe at man lykkes med å ruste sine barn sånn noenlunde mot det som måtte komme. I tillegg tror jeg at god kommunikasjon mellom barn og foreldre kan bidra til at erting/mobbing lettere fanges opp av foreldrene. Å få til god kommunikasjon mellom nære familiemedlemmer trenger slett ikke være enkelt. Håpet må være at man klarer å ha det slik at barna helt reservasjonsløst kommer til foreldrene med hva det skal være av problemer med en gang de oppstår. Vel, det gjenstår for meg å se hvordan dette vil fungere i praksis. Men dette er nå ihvertfall de tankene jeg har gjort meg. Lykke til med resten av samtalene med barnevernet. Hei! Veldig enig i det du skriver. Vi er også nettopp ferdig med barnevernet og får rapporten til endelig gjennomlesing i denne uken. Jeg tror det er viktig å være åpen og svare barna på det de spør om og hvis vi ikke har svaret er det også lov og si at det vil jeg ikke svare på akkurat nå. Vi har gått på foreldreforberedende kurs og fått noen tips, men det er klart det er en utfordring og vi må gjøre det beste for å få barn til å få et godt selvbilde og bli trygg på seg selv. Samfunnet kan bli tøft fremover og det er ikke lett å vite alle svar, men vi må tro at dette skal vi klare og så får vi ta det som det kommer. Det viktigste er at vi er forberedt på at fordommer finnes og alltid vil være der, men at gjennom å tenke litt over hva det innebærer er vi sterkere når vi møter mennesker som sier nedsettende ting jfr innleggene om "negerunge" og "kinaunge". La vi være et forbilde for barna med hvilke ord vi velger og hvordan vi omtaler folk generellt på, det tror jeg er med på å bygge opp en styrke i barna som gjør at de også er forberedt. håper det kan gi noe svar til Korea-fan. Vi skal også adoptere fra Korea og jeg regner med at jeg også da er en Koreafan selvom jeg er veldig glad i hele verden når det gjelder barna. De er så søøøøøøøøøøøte alle sammen. Natthilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98911-om-fordommer/#findComment-560408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Noen stikkord: Bygge opp barnets generelle selvbilde. Trygg identitet gir barnet styrke og integritet, som hjelper til å takle fordommer osv. Vise genuin interesse for barnets opprinnelsesland/ - kultur, gjerne (og kanskje helst?) i samspill med barnet selv. Oppriktige svar fra oss voksne, på barnets spørsmål/ refleksjon omkring disse spørsmålene. Kan dette være til nytte, tro? Det er i alle fall det jeg greier å komme opp med så seint på kvelden. ZZzzzz 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98911-om-fordommer/#findComment-561267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.