Gå til innhold

Folkens - er det virkelig tilfelle at ...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er tydeligvis tilfelle... Er forøvrig helt enig med deg i at en tur i tenkeboksen kunne passe!

Jeg håper forresten at du fortsetter å delta i både denne typen - og andre debatter i fremtiden, seinfeld. Vi trenger dine reflekterte og innsiktsfulle innlegg!

Hilsen fra

Jeg tviler på at oppegående, normalt utrustede mennesker kan mene dette....Negerunge er slett ikke noe nøytralt ord, jeg har i hvertfall til gode å høre at "neger" eller "svarting", "guling" blir brukt i nøytral eller positiv betydning. Men ordene brukes til stadighet.

I min jobb som lærer får man innsikt i mange familiers holdninger til både det ene og det andre. Og dette gjelder spesielt i forhold til innvandrere/asylsøkere. Og barna bærer med seg, ikke nødvendigvis holdningene men i hvertfall ordbruken, til skolen. Og jeg erfarer at det faktisk er sørgelig mange som snakker med barna sine om negrer, pakkiser og gulinger. Jeg har selvfølgelig en jobb å gjøre i forhold til bevisstgjøring av språkbruk blant elevene mine. Men hos mange av dem vil jeg aldri ha en sjanse til å nå frem. Slik er det bare og det er noe jeg som lærer må leve med. Men foreldre som overfører slike holdninger til sine barn er vel heller ikke av sorten som jeg beskrev i begynnelsen av innlegget mitt:-)

Det jeg ville prøve å si med dette innlegget er at det finnes faktisk en del dumme, sneversynte og lavpannede mennesker der ute, det må vi bare forholde oss til. Og noen ganger søker de vel spenning i å gå inn på et forum som dette, der det er lettere enn noe annet sted å få satt følelsene i kok. Vi hever oss over disse forsøkene på provokasjon og konsentrerer oss heller om å hjelpe og veilede hverandre i den fantastiske og spennende prosessen vi er inne i.

Hei,

Nei, 'negerunge' er negativt ladet i mine ører, men jeg tenker noen år tilbake...til sekstitallet/syttitallet da det var mange av mine venninners foreldre, - og mine også som hadde 'negerdamer' og 'negerbarn' som figurer hengende på veggen. Dengang var det ikke negativt, det var mer som en trend å ha slik pynt. Nå heter den samme pynten 'kitch'! Kanskje likedan som det nå er med å henge opp østenimitasjoner? Veldig trendy nå.

Betegnelsen 'neger' lyder faktisk ikke negativt i mine ører, for meg er det en betegnelse på et folkeslag, akuurat som 'med negroide trekk', eller 'asiatiske trekk' for den saks skyld. Men, jeg har sluttet å bruker betegnelsen 'neger', kun fordi jeg fikk vite at det var et negativt ord.

Jeg er selv mor til en pike som er 'kinesisk etnisk', altså med 'asiatisk utseende'. Selv har jeg et 'nordisk' utseende.... med grønne øyne og mørkt hår :-) Altså ikke 'blondine' :-)

Nei det er ikke alltid så lett å vite. Jeg anser meg ikke som verken lavpannet eller tanketom, men hva skal jeg kalle feks. et medmenneske som er født i feks. Etiopia, som er nordmann? Hva hvis man har 'indiansk' utseende? Og er nordmann?

En guling, pakkis, svarting eller noe i den dur, er helt klart skjellsord etter mitt syn, og er dermed negative betegnelser som ikke brukes her i huset.

Og så sporet jeg av :-)

Ha en fin kveld.

Hilsen

Det er vel omtrent aldi ordet i seg selv som er negativt eller rasistisk, men sammenhengen eller hvordan det blir sagt.

Neger er i og for seg et greit ord hvis det brukt riktig (ikke ment nedsettende).

Noen mener at unge er fei ord å bruke fordi mennesker får barn, dyr får unger .... Varier kanskje litt mellom dialektene ....

Selv ville jeg prøvd å unngå å bruke negerunge fordi det lett kan bli oppfattet som negativt.

Jeg må bry meg litt selv om jeg ikke har noe inne på dette forumet å gjøre.

Er det virkelig folk som bryr seg om hvilken etnisk opprinnelse et barn har? Da er jeg sannerlig glad at jeg bor her jeg bor hvor unger har alle nyanser. Her er de fleste en blanding av ett eller annet og ingen tenker på det i det hele tatt. Det er heller ingen som er hårsåre når det gjelder utseende heller.

Annonse

Hei,

Nei, 'negerunge' er negativt ladet i mine ører, men jeg tenker noen år tilbake...til sekstitallet/syttitallet da det var mange av mine venninners foreldre, - og mine også som hadde 'negerdamer' og 'negerbarn' som figurer hengende på veggen. Dengang var det ikke negativt, det var mer som en trend å ha slik pynt. Nå heter den samme pynten 'kitch'! Kanskje likedan som det nå er med å henge opp østenimitasjoner? Veldig trendy nå.

Betegnelsen 'neger' lyder faktisk ikke negativt i mine ører, for meg er det en betegnelse på et folkeslag, akuurat som 'med negroide trekk', eller 'asiatiske trekk' for den saks skyld. Men, jeg har sluttet å bruker betegnelsen 'neger', kun fordi jeg fikk vite at det var et negativt ord.

Jeg er selv mor til en pike som er 'kinesisk etnisk', altså med 'asiatisk utseende'. Selv har jeg et 'nordisk' utseende.... med grønne øyne og mørkt hår :-) Altså ikke 'blondine' :-)

Nei det er ikke alltid så lett å vite. Jeg anser meg ikke som verken lavpannet eller tanketom, men hva skal jeg kalle feks. et medmenneske som er født i feks. Etiopia, som er nordmann? Hva hvis man har 'indiansk' utseende? Og er nordmann?

En guling, pakkis, svarting eller noe i den dur, er helt klart skjellsord etter mitt syn, og er dermed negative betegnelser som ikke brukes her i huset.

Og så sporet jeg av :-)

Ha en fin kveld.

Hilsen

Bare en liten kommentar: Er enig i at "neger" kan brukes, av mennesker som overhodet ikke legger noe negativt i det. jeg er selv vokst opp med "negerdukker", som var veldig populære. Neger var faktisk et vanlig ord i min oppvekst, derfor har jeg virkelig måttet passe munnen min flere ganger, for det kan være vanskelig å legge bort slike innlærte ord. Når jeg likevel har valgt å gjøre det så er det jo fordi menneskene vi omtaler stort sett oppfatter dette som negativt. Og det må telle mer, etter min mening, enn at jeg skal ha krav på å få bruke et innlært ord som JEG faktisk ikke legger noe negativt i. Men i innlegget lenger nede her, så var det jo uansett ikke tvil om hvilke holdninger vedkommende satt med. Derfor la jeg ikke ned noe særlig med energi for å prøve å forstå forumuleringer, som utifra mitt syn var "helt på jordet" :-)

Det er tydeligvis tilfelle... Er forøvrig helt enig med deg i at en tur i tenkeboksen kunne passe!

Jeg håper forresten at du fortsetter å delta i både denne typen - og andre debatter i fremtiden, seinfeld. Vi trenger dine reflekterte og innsiktsfulle innlegg!

Hilsen fra

du er jo så grei!

Takker og bukker for de gode ord - og ditto til deg også!

Forresten, ingen fare, jeg forsvinner nok ikke herfra med det første. Blir bare mer opprørt enn godt er innimellom. Det virker som det er mer akseptabelt å forstå alle mulige rare ord og uttrykk enn å ta kraftig og sunn motstand fra det.

Hvis noen hadde kalt mine gutter for "degos", hadde det jammen blitt revolusjon i postkassen!

See you later!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...