Gå til innhold

Om vitamin- og mineraltilskudd


Gamle_Trine

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt at jeg får i meg det jeg bør av vitaminer og mineraler gjennom mitt daglige kosthold. Foruten tran i den mørke årstiden har jeg ikke tatt noe. Nå har jeg imidlertid begynt å tenke litt annerledes. Ikke minst når jeg nå leser boka "Jentemat" av Karin Hvoslef. Hun skriver masse interessant som jeg synes høres fornuftig ut. Av vitamin- og mineraltilskudd anbefaler hun følgende:

1-2 ss. hamp, linfrøolje eller Udo`s Choice i 2 dl tropisk juice

2 kapsler Omega 6

2 kapsler vitamin E (350 mg)

3 tabletter vitamin C (750 mg)

2 kapsler betakaroten (9 mg)

1 kapsel Q 10 (60 mg)

2 multivitamintabletter

2 mineraltabletter med kalsium,kalium og magnesium

Dette høres mye ut, spesielt når multivitamintabletter en en del av det hele. Disse tablettene inneholder jo allerede bl.a. vitamin E og C. Og når jeg tar tran (spiser nemlig ikke fet fisk), så er det jo E, D og A der. Er det ikke disse vitaminene man kan få for mye av?

Er det noen som vet noe om anbefalte dagsdoser?

Har to barn (2 og 5 år) som får tran, men tenkte nå at jeg skulle spe på med en mulitivitamintablett i tillegg. Bør jeg da kutte ut tranen på grunn av at de ikke skal få for mye A, D og E? Fiskefettet er jo bra for dem..

Uff, man kan bli smårar av dette. Noen som har peilig som kan hjelpe meg litt i denne vitamin-jungelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lenge tenkt at jeg får i meg det jeg bør av vitaminer og mineraler gjennom mitt daglige kosthold. Foruten tran i den mørke årstiden har jeg ikke tatt noe. Nå har jeg imidlertid begynt å tenke litt annerledes. Ikke minst når jeg nå leser boka "Jentemat" av Karin Hvoslef. Hun skriver masse interessant som jeg synes høres fornuftig ut. Av vitamin- og mineraltilskudd anbefaler hun følgende:

1-2 ss. hamp, linfrøolje eller Udo`s Choice i 2 dl tropisk juice

2 kapsler Omega 6

2 kapsler vitamin E (350 mg)

3 tabletter vitamin C (750 mg)

2 kapsler betakaroten (9 mg)

1 kapsel Q 10 (60 mg)

2 multivitamintabletter

2 mineraltabletter med kalsium,kalium og magnesium

Dette høres mye ut, spesielt når multivitamintabletter en en del av det hele. Disse tablettene inneholder jo allerede bl.a. vitamin E og C. Og når jeg tar tran (spiser nemlig ikke fet fisk), så er det jo E, D og A der. Er det ikke disse vitaminene man kan få for mye av?

Er det noen som vet noe om anbefalte dagsdoser?

Har to barn (2 og 5 år) som får tran, men tenkte nå at jeg skulle spe på med en mulitivitamintablett i tillegg. Bør jeg da kutte ut tranen på grunn av at de ikke skal få for mye A, D og E? Fiskefettet er jo bra for dem..

Uff, man kan bli smårar av dette. Noen som har peilig som kan hjelpe meg litt i denne vitamin-jungelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Dette er mange kosttilskudd og høye doser. Slike anbefalinger er relativt kontroversielle og klart høyere enn anbefalingene fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Det er forsåvidt ikke farlig høye doser, men det er lite grunnlag for å anbefale slike doser til friske mennesker.

Vitamin A, D og E er fettløselige. Store doser vitamin A og D kan være skadelig, mens vitamin E kan inntas i relativt høye doser uten at det er skadelig.

Anbefalt daglig inntak for de nevnte vitaminene og mineralene er 800 mikrogram vitamin A, 5 mikrogram vitamin D, 10 mg vitamin E, 60 mg vitamin C, 800 mg kalsium og 300 mg magnesium. Hvis du er usikker på om du får nok vitaminer og mineralstoffer fra kosten, kan du gjerne bruke et multipreparat og tran som sikrer behovet for de nevnte næringsstoffene samt flerumettede fettsyrer.

Det er fint å gi barn tran fordi de har godt av de flerumettede fettsyrene. Hvis du vil gi de et multipreparat i tillegg, kan du bruke multi for tranbrukere. Da blir ikke inntaket av de fettløselige vitaminene for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...