malwil Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Min sønn på 7 år er nå under utredning for ADHD. Han har mange av symptomene, men ikke de klassiske lærevansker og dårlig motorikk. Han ligger langt over normalen i IQ, og er bra motorisk. Men han er til tider ganske agressiv og veldig aktiv. Høyt og lavt hele tiden, noe som er et problem på skolen. Blir ofte tatt ut av klasse rommet, har et generelt problem med autoriteter. Når han blir sint så er det kalling, kasting og nedriving av ting. Mange av de andre elevene er redd han, men har fortsatt endel gode venner som han leker med. Konsentrasjonen er dårlig på ting som han syns er kjedelig og ikke liker, men når det er noe som fenger kan han holde på i timesvis(data,lego). Har fått høre at det kan hjelpe med soneterapi/refleksologi, men finner ikke noe dokumentasjon på dette. Er ikke tilhenger av medisinbruk, vil prøve "alt" annet først. Er det noen som har prøvd dette, med noe hell? Så er jeg evig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WAW Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Hei! Har ikke noen konkrete råd å gi deg bortsett fra å få en skikkelig utredning av gutten din. Min gutt var akkurat som din og kunne ikke gå i en vanlig klasse før han var 12 år. Han har aldri blitt medisinert, noe jeg er glad for i dag, men det har vært tøft. Jeg har fått individuell veiledning/samtaler hos BUP som har vært til god hjelp og støtte for meg. Be om det, det er utrolig viktig å ha noen å snakke med. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-563518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare undrer Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Hei! Har ikke noen konkrete råd å gi deg bortsett fra å få en skikkelig utredning av gutten din. Min gutt var akkurat som din og kunne ikke gå i en vanlig klasse før han var 12 år. Han har aldri blitt medisinert, noe jeg er glad for i dag, men det har vært tøft. Jeg har fått individuell veiledning/samtaler hos BUP som har vært til god hjelp og støtte for meg. Be om det, det er utrolig viktig å ha noen å snakke med. Lykke til! Hvordan har han klart seg uten medisiner? Jeg mener datteren min på snart 12 år får jeg omtrent ikke kontakt med uten Ritalin. Skolearbeidet har forbedret seg til det normale. Og vi avsluttet til og med en full assistent på skolen , fordi hun trengte det ikke lengre! Hva opplegg er det dere har fulgt , hvis jeg kan spørre om det? Ogi følge legene , er jo ikke Ritalin skadelig , fikk vi høre..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-563523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malwil Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Hvordan har han klart seg uten medisiner? Jeg mener datteren min på snart 12 år får jeg omtrent ikke kontakt med uten Ritalin. Skolearbeidet har forbedret seg til det normale. Og vi avsluttet til og med en full assistent på skolen , fordi hun trengte det ikke lengre! Hva opplegg er det dere har fulgt , hvis jeg kan spørre om det? Ogi følge legene , er jo ikke Ritalin skadelig , fikk vi høre..... Han har blitt godt fulgt opp av læreren sin, hvis hun ikke hadde vært så flink med han hadde det ikke gått så "bra"med han. Han får ofte lov til å være med på tavle og vise de andre i klassen og det fungerer greit. Men vi må være veldig konsekvente med han. Leksene går det sånn noen lunde bra med, de må gjøres med det smme han kommer hjem fra skolen. Får ikke ut og leke før de er gjort. Han må hele tiden få vite på forhånd hva som skal skje. Da vet han hva som skal skje og da er det lettere for at han gjør det han skal uten masse bråk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-564451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malwil Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Hei! Har ikke noen konkrete råd å gi deg bortsett fra å få en skikkelig utredning av gutten din. Min gutt var akkurat som din og kunne ikke gå i en vanlig klasse før han var 12 år. Han har aldri blitt medisinert, noe jeg er glad for i dag, men det har vært tøft. Jeg har fått individuell veiledning/samtaler hos BUP som har vært til god hjelp og støtte for meg. Be om det, det er utrolig viktig å ha noen å snakke med. Lykke til! Jeg gir meg ikke før alt er utredet. Hva står BUP for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-564453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vin Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg gir meg ikke før alt er utredet. Hva står BUP for. Hopper inn og svarer ;o) Det står for barne- og ungdomspsykiatri .... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-564462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lite innspill Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det er litt betenkelig at foreldre til ADHD-barn velger bort medisiner som helt klart kan hjelpe barna til å bli mer samlet og konsentrere seg bedre, og til å takle sosialt samspill med andre barn bedre. Jeg har vært aktiv i ADHD-foreningen i flere år, og snakket med ungdommer og voksne om hvordan f.eks. Ritalin virker, man lurer jo på det siden det stadig blåses opp i media at vi doper våre barn. Noen sammenligner det å være uten medisin med å ta inn masse tv-kanaler på en gang, alt er bare kaos i hodet. De synes medisinen hjelper utrolig mye slik at de kan fungere på skole og i jobb. Vi nekter jo ikke barna andre hjelpemidler som f.eks. briller og høreapparat.......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-564478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
malwil Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Det er litt betenkelig at foreldre til ADHD-barn velger bort medisiner som helt klart kan hjelpe barna til å bli mer samlet og konsentrere seg bedre, og til å takle sosialt samspill med andre barn bedre. Jeg har vært aktiv i ADHD-foreningen i flere år, og snakket med ungdommer og voksne om hvordan f.eks. Ritalin virker, man lurer jo på det siden det stadig blåses opp i media at vi doper våre barn. Noen sammenligner det å være uten medisin med å ta inn masse tv-kanaler på en gang, alt er bare kaos i hodet. De synes medisinen hjelper utrolig mye slik at de kan fungere på skole og i jobb. Vi nekter jo ikke barna andre hjelpemidler som f.eks. briller og høreapparat.......... Jeg skal ikke velge bort medisin som kan hjelpe gutten min. Men han står på venteliste til å bli utredet og i mellom tida der vil jeg prøve andre alternativer for å se om det er noe som hjelper. Putter ikke i han medisiner hvis det f.eks. kan hjelpe med soneterapi eller lignende. Men viser det seg at ingen ting annet hjelper så må han jo få det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-564486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annen adhd-mamma Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg har en gutt på 9 år med ADHD, og tilbakemelding fra lærer som har vært lærer så lenge at hun var lærer da jeg gikk på folkeskolen er at hun aldri har hatt et glupere barn i sin klasse. Ikke alle ADHD-barn har lese og skrivevansker eller dårlig motorikk. Han er hyperaktiv og er høyt og lavt, og er agressiv. Han bruker Ritalin så det går greit på skolen. Hvis din gutt får diagnosen, eller allerede i løpet av utredningen kan du be de se på hvor langt oppmerksomhetsspenn han har, hvis det viser seg at han ikke klarer å sitte i ro i mer enn f.eks. ti minutter og konsentrere seg om en ting må de finne på noe han kan gjøre når det er gått ti minutter, slik at han ikke forstyrrer de andre. Løsninger kan være f.eks. data, spill eller lego for den del. F.eks. et skjermbrett i klasserommet hvor han kan gå og være i ti minutter før han igjen kommer tilbake. De har krav på spesialtilpasset undervisning, og er problemet å sitte i ro må det jobbes med det. Det at han er flink kan bli en utfordring så da må hans opplæringsplan ta hensyn til dette så han ikke kjeder seg. Han trenger utfordringer på sitt nivå. På BUP spurte jeg om dette med at gutten kan leke i timevis med lego og spille data, om det er normalt. Og det er normalt, det med data begrunnes med at de får respons hele tiden via spillet, det samme må vel gjelde lego? Det skjer noe hele tiden. Skolefag er kjedelig, de sitter og skriver en hel masse uten å få respons der og da. Derfor har gutten min fått egen data via Hjelpemiddelsentralen som han bruker på skolen. Jeg har ikke forsøkt annet alternativt enn fettsyrer, det er jo så mye skrevet om at det hjelper. Brukte Efalex men er usikker på om jeg så noen effekt. Jeg sluttet med de fordi eksemen hans blusset opp, og Efalex inneholder jo fiskeoljer, det kan være han ikke tålte de. Nå skal jeg i gang og forsøke med Udos Choice som også er fettsyrer. Det har jeg stor tro på. Jeg vil i allefall råde deg til å ikke bruke masse energi og penger på å finne alternative behandlingsmetoder, det viser seg ofte at de ikke har varig virkning hvis de virker i det hele tatt. Det skader jo selvfølgelig ikke, og jeg er stort sett positiv til alternative behandlingsmåter, men jeg har ennå ikke lest om noe som hjelper på ADHD. Det jeg personlig har tro på er et godt og sunt kosthold, en forutsigbar hverdag hvor barnet vet hva som skal skje, og grensesetting som barnet også kan forutsi, dvs. at dere på forhånd har avtalt "hva skjer hvis". Og ikke minst, ros og oppmuntring for det han faktisk klarer, hvis han klarer å sitte i ro i ti minutter, ikke forvent at han skal sitte i ro i 45 minutter. Det er viktig å bygge opp selvfølelsen og la han skjønne at du har tro på at han skal klare ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-564543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spor1365380431 Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Han har blitt godt fulgt opp av læreren sin, hvis hun ikke hadde vært så flink med han hadde det ikke gått så "bra"med han. Han får ofte lov til å være med på tavle og vise de andre i klassen og det fungerer greit. Men vi må være veldig konsekvente med han. Leksene går det sånn noen lunde bra med, de må gjøres med det smme han kommer hjem fra skolen. Får ikke ut og leke før de er gjort. Han må hele tiden få vite på forhånd hva som skal skje. Da vet han hva som skal skje og da er det lettere for at han gjør det han skal uten masse bråk. Hei! Jeg er også mor til et barn som har fått diagnosen og som bruker Ritalin.Hatt diagnosen i noen år nå, men vi opplevde det som veldig vanskelig å ta dette inn over oss den første tiden. Var i krise, hadde det tøft lenge. Vanskelig å ta stilling til forskjellige spørsmål blant annet ang med. og tilrettelegging av undervisning. Og mange forskjellige velmente råd skaper ofte mer usikkerhet. Mest mulig normal skolesituasjon og mulighet for opplevelse av mestring sosialt og faglig ble det viktigste for oss...derfor R. Kanskje blir det viktige og vanskelige spørsmål å ta stilling til i tiden fremover for dere også. Erfaringer viser vei. Ønsker deg mot og styrke i denne prosessen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-565616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en med erfaring Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Går det virkelig an å ha en holdning som tilsier at du "ikke er tilhenger av medisinbruk"? Ville du sagt det dersom barnet ditt hadde diabetes? Hvis barnet ditt får diagnosen ADHD er det en funksjonshemming. Vikrningen av denne mangelen kan oppheves/reduseres ved hjelp av medisiner. Det finnes nå ulike alternativer. All forskning viser at de ADHD-barna som medisineringen virker på, får bedre funksjonsevne, flere venner og et bedre sosialt liv. De har ikkke større muligheter enn andre for å bli misbrukere av f.eks. narkotiske stoffer. Faktisk litt mindre. HVis du får tak i ADHD-foreningens medlemsblad, april-nummeret i år, står det en veldig interessant intervjuundersøkelse blant norska ungdommer/voksne med ADHD.- Denne bør du virkelig lese. Det er ikke uvanlig at personer med ADHD har høy IQ, selv om de fleste ligger rundt midten av kurvenl Det er også vanlig at personer/barn med ADHD kan sitte konsentrert foran TV eller med data. Jeg synes du skal vente med å uttale deg negativt om medisinering til du evt.har forsøkt dette på gutten din, hvis han nå får diagnosen. Kanskje han ville få en ny opplevelse av hverdagen? Da minn sønn var 6 år og nylig hadde begynt med medisin, gjennomførte han for første gang 17.maitoget uten å rulle seg på gata, klatre i trærne langs veikanten og ødelegge alle klærne: Mamma, hvorfor har jeg ikke fått lov til å gå i sånn 17.mai tog som dette før? Han har fått et nytt liv med Ritalin - gode venner og fin fremferd. Lykke til med diagnosen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99392-trenger-hjelpfort/#findComment-569599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.