Mondin Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hei, jeg har en gutt på 8 år som tisser i buksa både natt og dag.Da han var 6 år oppsøkte vi lege, og fikk medisiner fordi lukkemuskelen til urinblæren ikke var ferdig utviklet. Dette hjalp kanskje litt under medisineringen, men når vi sluttet var det like ille igjen. Den samme legen har nå i det senere sagt til meg at gutten vil slutte med dette så snart han blir ertet for det. Vi har etter dette vært på Volvat, hos kiropraktor og homopat, uten hell. Kan ikke si det har vært bedring i det hele tatt. Jeg har den senere tid vurdert å ta ham med til barnepsykolog, for å se om det kan være noen hjelp der. Men er litt redd for å gjøre det mot ham. Han bor nemlig annenhver uke hos mor og far. Dette har han gjort siden han var 1 år. Men nå begynner jeg også å tro at dette er blitt en vane for ham. Han skifter på seg opptil 3 ganger pr. dag. Og da tisser han vel på seg oftere enn de. Vi har også prøvd et såkalt tisseprogram med ham. Men han sier han ikke må på do, og nekter å gå. Kan vi tvinge ham, det er mange ganger det går galt rett etterpå. Det er også noen ganger han ikke skifter, men bare lar det tørke i buksa. Han er veldig glad i å gå i morgenkåpe, men jeg sier han må sette på seg truse så det ikke kommer i sofa etc. Men da svarer han meg at han bare tisser på seg med klær på. Og faktisk så går han på do i disse tilfellene. Men han har det veldig travelt når han er på do, slik at det noen ganger er tiss på både doskåla og gulvet. Han kan jo heller ikke få tømt urinblæra ordentlig. Jeg lurer på om vi kan begynne å nekte ham drikke etter kl. 18 på kvelden unntatt til mat?. Dette har alle spesialistene sagt. Men han spør jo hele tiden etter drikke fordi han er så tørst. Er det slemt å nekte barn drikke hvis de er tørste? Kan jeg tvinge ham til å gå på do, når jeg ser han må, selv om han ikke vil? Kan jeg si at vi må begynne å bruke bleier igjen hjemme på dagtid? Og også lage en slags ukeplan hvor han får stjerner når det går bra, og etter feks. fem stjerner kan han få kjøpe seg noe fint. Hvordan vil alt dette påvirke gutten psykisk? Og hjelper det noe at vi den ene uken har et opplegg, hvis det ikke blir fulgt andre uken? Håper noen kan hjelpe meg eller komme med råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99419-enurese-p%C3%A5-dagtid-gutt-8-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hvis han er tørst bør han få drikke. Enten er problemet fysisk ved at han ikke kan holde seg i det hele tatt (ufrivillig), ellers så er det psykisk og han gjør det i en form for protest. Da hjelper det neppe med drikkerestriksjoner. Du spør om du kan true med å begynne med bleier igjen på han på dagtid, og jeg tolker det da slik at han bruker bleie om natten? Jeg ville ha satt på han bleie for lenge siden jeg, så fikk han bevise at han ikke trenger de dersom han kan og vil. Ser ikke noe poeng i at han skal gå rundt og skvett ned alt som er. Det er også lettere for andre å oppdage at en har tisset i buksa, enn det er å se at noen går med bleie under litt løse klær. Reduserer muligheten for mobbing også. Det er nok en fordel at det kjøres noenlunde likt løp hos dere begge slik at det blir faste rutiner, men du kan jo prøve med bleie først hos deg og se hva resultatet blir? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99419-enurese-p%C3%A5-dagtid-gutt-8-%C3%A5r/#findComment-562766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Mondin-. Det er ikke uvanlige problemer du beskriver, men like plagsomt for det. Det er ikke mulig å svare på alle spørsmålene dine, og jeg tror også at du og faren og barnet trenger en lege som kan lage et opplegg for barnet og dere og følge barnet . Barnet må motiveres og dere må begge ha samme holdning problemene og premiering av barnet, en fremgangsmåte som du skisserer er ok.Skjenn og straff fører ikke frem. En barnepsykolog vil kunne hjelpe dere og barnet og med livssituasjonen dere lever i synes jeg det er en god tanke. Reduksjon av drikke på kveldstid er vanlig i behandlingsregimet. En barnelege som interesserer seg for denne type problemer vil være til hjelp.Bor du i Oslo vil poliklinikker på barenavd. eller Volvat har slike leger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99419-enurese-p%C3%A5-dagtid-gutt-8-%C3%A5r/#findComment-567203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.