Gå til innhold

kreatin(litt langt)


gaudal

Anbefalte innlegg

Kreatin irriterer meg grenseløst :o) Virker det eller virker det ikke? Det finnes ingen seriøs forskning som understøtter virkningen som jeg har funnet(Jeg regner ikke undersøkelser gjort av eller for produsentene som seriøse). Jeg har hørt referert fra en forelesning, at en professor i medisin ved uio har sagt at kreatin ikke virker. Grunne er såvidt jeg har forstått at kroppen ikke greier å fosforisere kreatin (monohydrat), og gjøre det om til kreatinfosfat som er det muskelene tar opp.

Men på den andre siden leser jeg stadig folk som bruker kreatin tilskudd som sverger på at det virker. At de har en merkbar virkning både i størrelse (pga. mer vann bunnet i muskelcellene) og i styrke.

Så hvem har rett eller er det mer nyansert enn som så? Jeg har jo også hørt at det vil hjelpe for enkelte utøver i intensitets krevende øvelser som i vektløfting/sprint, men ikke i mer utholdenhets øvelser som maraton/løping.

Er dette bare et annet "vidunder" middel som folk lures av eller er det noe som gir en fysiologisk og ikke bare psykologisk effekt. Jeg vurdere å kjøre en kur for å teste selv siden det er tydeligvis den eneste måten å finne ut av det på :o)

Hvis noen sitte på forskning som ikke er bestillingsverk fra kosttilskudds produsenter så setter jeg pris på linker eller bokhenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreatin irriterer meg grenseløst :o) Virker det eller virker det ikke? Det finnes ingen seriøs forskning som understøtter virkningen som jeg har funnet(Jeg regner ikke undersøkelser gjort av eller for produsentene som seriøse). Jeg har hørt referert fra en forelesning, at en professor i medisin ved uio har sagt at kreatin ikke virker. Grunne er såvidt jeg har forstått at kroppen ikke greier å fosforisere kreatin (monohydrat), og gjøre det om til kreatinfosfat som er det muskelene tar opp.

Men på den andre siden leser jeg stadig folk som bruker kreatin tilskudd som sverger på at det virker. At de har en merkbar virkning både i størrelse (pga. mer vann bunnet i muskelcellene) og i styrke.

Så hvem har rett eller er det mer nyansert enn som så? Jeg har jo også hørt at det vil hjelpe for enkelte utøver i intensitets krevende øvelser som i vektløfting/sprint, men ikke i mer utholdenhets øvelser som maraton/løping.

Er dette bare et annet "vidunder" middel som folk lures av eller er det noe som gir en fysiologisk og ikke bare psykologisk effekt. Jeg vurdere å kjøre en kur for å teste selv siden det er tydeligvis den eneste måten å finne ut av det på :o)

Hvis noen sitte på forskning som ikke er bestillingsverk fra kosttilskudds produsenter så setter jeg pris på linker eller bokhenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Det er uenighet om kretain har effekt eller ikke, også blant forskere og eksperter. Men, det er gjort gode studier som har dokumentert effekt hos noen personer og i noen spesielle øvelser. Kort fortalt er det vist effekt i øvelser med eksplosiv kraftutvikling (som vektløfting) når det er korte pauser mellom repetisjonene. Studier viser at relativt mange personer (ca 30%) er såkalte non-respondere, dvs at kreatintilskudd ikke medfører økt kreatinakkumulering i muskulaturen og dermed ingen effekt. Mao kan kreatin ha effekt for noen personer i noen gitte situasjoner. Kreatin medfører vektøkning, og det må tas i betraktning hvis man vurderer å bruke det. Det har ingen hensikt å bruke kretain i utholdenhetsidretter.

Jeg anbefaler deg å lese seriøse tidsskrifter innen idrettsmedisin hvis du ønsker å lese mer om kreatin. Det enkleste er å finne review-artikler som er sammendrag av mye forskning på et tema. To gode tidsskrifter er Journal of Sports Nutrition og Medicine and Science in Sports and Exercise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...