Gå til innhold

Hvordan forholde seg til psykisk syke?


Gjest profesjonelt

Anbefalte innlegg

Gjest profesjonelt

I min jobb kommer jeg innimellom i kontakt med personer som helt tydelig er i psykisk ubalanse. Vi snakker om tydelige vrangforestillinger, paranoide trekk og manglende kontakt med virkeligheten. I disse tilfellene har jeg bare telefonkontakt med dem, aldri øye-til-øye, noe som gjør at stemmebruk, ordvalg og tonefall er alt jeg kan bruke i kommunikasjon. Dette gir rom for misforståelser. Min jobb er å løse eventuelle problemer de har med internett eller telefon.

Jeg er interessert i hvordan jeg kan møte dem på best mulig måte. Hvordan skal jeg gå frem når det er tydelig at de "problemene" de har er en del av sykdomsbildet, ikke problemer jeg kan hjelpe dem med? Eksempler kan være at de tror telefonen er avlyttet, at noen har hacket seg inn på pc'en, at noen låser seg inn i leiligheten og stjeler data fra deres pc eller telefon, eller overvåker dem på annen måte. Vi er instruert til å jatte med dem, be dem politianmelde det eller bytte dørlås, og generelt bare la dem prate. Er dette beste måten å møte dem, eller bidrar jeg bare til å forsterke vrangforestillingene ved å "si meg enig" i at de blir overvåka? Ville det vært bedre å si klart fra at her er det ikke noe sånt som foregår, selv om det ofte gjør at de blir sinte? De opplever det jo som en realitet, og at jeg ikke tror på dem.

Det jeg egentlig vil er jo å be dem ta medisinene sine, men det kan jeg selvsagt ikke gjøre.

Hvordan skal jeg forholde meg til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Snakk rolig med en for deg dyp stemme. Vær vennlig og beroligende.

Si at du ikke kan finne noen tegn til overvåking eller lignende. Ikke gå i diskusjon om telefonen er overvåket eller ikke. Si bare at du /dere ikke kan finne noen spor/tegn av overvåking. Støtt dem gjerne på at det kan være plagsomt å ha en slik mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Oj, dette er vanskelig.

Og det er klart at å jatte med og liksom gi dem aksept på avlytting etc ikke akkurat gjør dem friskere.

Men så er det heller ikke din jobb, jeg håper ikke du føler et ansvar her.

Jeg tror kanskje det greieste bare er å jatte med jeg.

I hvertfall hvis de blir sinte hvis du sier at det ikke foregår noen avlytting f.eks.

Hilsen eks-psyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profesjonelt

Snakk rolig med en for deg dyp stemme. Vær vennlig og beroligende.

Si at du ikke kan finne noen tegn til overvåking eller lignende. Ikke gå i diskusjon om telefonen er overvåket eller ikke. Si bare at du /dere ikke kan finne noen spor/tegn av overvåking. Støtt dem gjerne på at det kan være plagsomt å ha en slik mistanke.

Takk! Er det ok å oppfordre til å politianmelde saken, eller vil det bare føre til flere konfrontasjoner når politiet ikke tar dem alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosialarbeideren gunnar

Jeg tror det er lurest at du er ærlig og sier at du tror den andre personen ikke blir avlyttet. Dersom den mener noe annet så må den gå til politiet, kan du si.

Dersom folk gir uttrykk for at de har det vanskelig på andre måter så er det vel mer nærliggende å be dem ta kontakt med lege og ikke ringe dere. Deres jobb er egentlig ikke å gå inn i dette så det er sikkert ikke mange som vil si noe sånt av dere. Bare vær profesjonell og respektfull. Syns det blir feil å jatte for mye med, men ingen vits i å prøve å overbevise den andre heller.

Dersom du blir bekymret for at noen er til alvorlig skade for seg selv eller andre så må du vurdere å kontakte politiet. (Opplysningsplikt ved nødrett). Dette bør dere ha rutiner på, det bør ikke være opp til den enkelte hvordan en håndterer slikt.

Dere skriver vel journalnotater, slik at dere kan gå inn og sjekke på historikken og skjønne at det dreier seg om en person med vrangforestillinger og paranoia. En del mennesker ringer nok dere om de er ensomme også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk! Er det ok å oppfordre til å politianmelde saken, eller vil det bare føre til flere konfrontasjoner når politiet ikke tar dem alvorlig?

Du kan jo be dem vurdere det om det ikke allerede er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Det blir feil å be dem politianmelde avlytting hvis du ikke tror de blir avlyttet. For sier du det, så blir de bare sikrere i sin sak, og vil trolig skrive i anmeldelsen at du/ditt irma oppfordret til anmeldelse. Politiet har nok å gjøre, om de ikke også må vurdere feilaktige anmeldelser. Brukeren vil også få større problem med å tro politiet, hvis du har oppfordret til anmeldelse.

Gjør heller som andre rådet til: Si at du har undersøkt grundig og ikke kan finne noen overvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...