Gå til innhold

fra AAP til sosialklient


candy17

Anbefalte innlegg

:huh: jeg tilhør dem som  mister AAP fra 1 mars. uforutsigbarhet gjør at jeg har det vanskeligt å sove på nattene,,, å bli sosialklient er det verste jeg vet...

jeg hoppades at jeg åtminstone får 3 måneder ekstra til vedtaket jeg fick  tidigere, men istellet endrade Nav vedtaket og informerte meg  21 november at jeg får des, januar og februar til å skaffe meg arbeid,,jeg har blitt ferdig avklart som det  heter.

min historie kortfattet, jeg blev utsatt for bilulykke i 2007 i utlandet , kunne ikke jobbe i 2 år. på møtet med NAV og arbeidsgivaren , bestemte man seg , at jeg skal avslutte arbeidsforholdet og skall videre på attføring  med tanke på omskolering,fra 2009 til nå, deltok jeg i  en del mer eller mindre mennigsløse tilltak  og hele min omskolering baserer seg på 6 månaders kontorfag og sekretær kurs. det er vel sjelden nok for å stille sterkt til aktuelle jobber .jeg søkte  nav støtte till kompetanseheving men uten hell. jeg har gjeldsordning til 2016   og låne ytterligere penger er ikke aktuellt,,Nav synns at min  nesten 30 års gammel utdanning fra mitt hjemland duger nok,,,  etter 7 år i Nav regi er jeg lenger unna en jobb en noensinne.og nå blir jeg tvungen å tigge penger på sosialkontoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:huh: jeg tilhør dem som  mister AAP fra 1 mars. uforutsigbarhet gjør at jeg har det vanskeligt å sove på nattene,,, å bli sosialklient er det verste jeg vet...

jeg hoppades at jeg åtminstone får 3 måneder ekstra til vedtaket jeg fick  tidigere, men istellet endrade Nav vedtaket og informerte meg  21 november at jeg får des, januar og februar til å skaffe meg arbeid,,jeg har blitt ferdig avklart som det  heter.

min historie kortfattet, jeg blev utsatt for bilulykke i 2007 i utlandet , kunne ikke jobbe i 2 år. på møtet med NAV og arbeidsgivaren , bestemte man seg , at jeg skal avslutte arbeidsforholdet og skall videre på attføring  med tanke på omskolering,fra 2009 til nå, deltok jeg i  en del mer eller mindre mennigsløse tilltak  og hele min omskolering baserer seg på 6 månaders kontorfag og sekretær kurs. det er vel sjelden nok for å stille sterkt til aktuelle jobber .jeg søkte  nav støtte till kompetanseheving men uten hell. jeg har gjeldsordning til 2016   og låne ytterligere penger er ikke aktuellt,,Nav synns at min  nesten 30 års gammel utdanning fra mitt hjemland duger nok,,,  etter 7 år i Nav regi er jeg lenger unna en jobb en noensinne.og nå blir jeg tvungen å tigge penger på sosialkontoret...

 

Hvor mange jobber har du søkt på da?

Anonymous poster hash: cd504...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: jeg tilhør dem som  mister AAP fra 1 mars. uforutsigbarhet gjør at jeg har det vanskeligt å sove på nattene,,, å bli sosialklient er det verste jeg vet...

jeg hoppades at jeg åtminstone får 3 måneder ekstra til vedtaket jeg fick  tidigere, men istellet endrade Nav vedtaket og informerte meg  21 november at jeg får des, januar og februar til å skaffe meg arbeid,,jeg har blitt ferdig avklart som det  heter.

min historie kortfattet, jeg blev utsatt for bilulykke i 2007 i utlandet , kunne ikke jobbe i 2 år. på møtet med NAV og arbeidsgivaren , bestemte man seg , at jeg skal avslutte arbeidsforholdet og skall videre på attføring  med tanke på omskolering,fra 2009 til nå, deltok jeg i  en del mer eller mindre mennigsløse tilltak  og hele min omskolering baserer seg på 6 månaders kontorfag og sekretær kurs. det er vel sjelden nok for å stille sterkt til aktuelle jobber .jeg søkte  nav støtte till kompetanseheving men uten hell. jeg har gjeldsordning til 2016   og låne ytterligere penger er ikke aktuellt,,Nav synns at min  nesten 30 års gammel utdanning fra mitt hjemland duger nok,,,  etter 7 år i Nav regi er jeg lenger unna en jobb en noensinne.og nå blir jeg tvungen å tigge penger på sosialkontoret...

Er flere som har fått den beskjeden har jeg hørt. Men hvis ikke tiltakene du har prøvd ikke har fungert, kan du ikke søke ufør da?

 

Vet om folk som mottar AAP som ikke er i tiltak, ikke har vært det på flere år. Da burde man jo gå rett over til ufør når man ikke klarer tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere som har fått den beskjeden har jeg hørt. Men hvis ikke tiltakene du har prøvd ikke har fungert, kan du ikke søke ufør da?

 

Vet om folk som mottar AAP som ikke er i tiltak, ikke har vært det på flere år. Da burde man jo gå rett over til ufør når man ikke klarer tiltak.

 

Det at man ikke får jobb på AAP betyr ikke automatisk at man er syk.

Anonymous poster hash: cd504...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skjer med de som ikke er syke nok til ufør men for syke til å få seg jobb. Skal de leve på sosialstønad resten av livet ?`Ikke vet jeg men det høres merkelig ut. Nå sier ikke du noe om hvilke sykdommer du har og sånn da men regner med at du har søkt på alt av jobber du er frisk nok til å gjennomføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skjer med de som ikke er syke nok til ufør men for syke til å få seg jobb. Skal de leve på sosialstønad resten av livet ?`

 

Verna bedrift?

Anonymous poster hash: cd504...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det at man ikke får jobb på AAP betyr ikke automatisk at man er syk.

Anonymous poster hash: cd504...041

 

Må man ikke være syk for å få AAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skjer med de som ikke er syke nok til ufør men for syke til å få seg jobb. Skal de leve på sosialstønad resten av livet ?`Ikke vet jeg men det høres merkelig ut. Nå sier ikke du noe om hvilke sykdommer du har og sånn da men regner med at du har søkt på alt av jobber du er frisk nok til å gjennomføre?

 

Jeg har også hatt mine 4 år på AAP, og er ikke så syk at jeg skal bli ufør, men ikke frisk nok enda til å komme i normal jobb. Jeg har søkt og fått innvilget unntaksregler, dvs at jeg har AAP i ett femte år, pluss mulighet til forlengelse.

 

Jeg er på tiltak som har ett mål, som da mest sannsynlig vil gi meg jobb på sikt.

 

Så det finnes unntaksregler slik at en kan fortsette på AAP, da er jo målet å komme i jobb, som jo er meningen med AAP, enten mer utredning/behandling/tiltak som fører til at en kommer i arbeidslivet, og krever dette lengre ennde 4 årene som er godt, men planen (innunder her ligger jo også behandling osv) er på plass og målet i sikte, så kan en få innvilget flere år.

Anonymous poster hash: a3fee...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle kan få det? Trodde man måtte ha en diagnose for å få det.

 

Nja, det kommer an på hvordan man definerer "sykdom". Det heter: Man har rett til AAp hvis arbeidsevnen er nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom, skade eller lyte.

 

Hva er "lyte"?

Anonymous poster hash: cd504...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle kan få det? Trodde man måtte ha en diagnose for å få det.

 

Du tenker ikke så feil. Det er selvsagt en sykdom, eller riktigere sagt hvordan sykdommen/skaden påvirker dine muligheter til å fungere i arbeid som er avgjørende. Et vilkår er at arbeidsevnen må være redusert til minimum 50%

 

 

 Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er

  • under aktiv behandling
  • under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak
  • under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom)
  • under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt

 Du kan også få arbeidsavklaringspenger

  • under utarbeidelse av aktivitetsplan
  • mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak
  • i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
  • i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert
  • i inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger
  • hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nja, det kommer an på hvordan man definerer "sykdom". Det heter: Man har rett til AAp hvis arbeidsevnen er nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom, skade eller lyte.

 

Hva er "lyte"?

Anonymous poster hash: cd504...041

 

 

Spiller egentlig liten rolle hvordan man definerer, det er ikke diagnosen i seg selv som er avgjørende men i hvilken grad den påvirker dine muligheter til å arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du tenker ikke så feil. Det er selvsagt en sykdom, eller riktigere sagt hvordan sykdommen/skaden påvirker dine muligheter til å fungere i arbeid som er avgjørende. Et vilkår er at arbeidsevnen må være redusert til minimum 50%

 

 

 Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er

  • under aktiv behandling
  • under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak
  • under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom)
  • under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt

 Du kan også få arbeidsavklaringspenger

  • under utarbeidelse av aktivitetsplan
  • mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak
  • i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
  • i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert
  • i inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger
  • hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen

 

Som jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg trodde.

 

Jeg fikk lyst til å spørre deg hvordan det går med deg for tiden. Jeg leste noen innlegg av deg i forbifarten, det virker som om du strever endel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst til å spørre deg hvordan det går med deg for tiden. Jeg leste noen innlegg av deg i forbifarten, det virker som om du strever endel?

Takk for at du spør. Jeg er ikke så dårlig, det har vært mye verre før. Jeg tenker så lenge jeg spiser er jeg ikke dårlig, hvis jeg blir skikkelig syk spiser jeg lite for da orker jeg ikke mat. Jeg holder meg i ro, mye inne og ser på tv/filmer og så lenge jeg klarer å lage middag er det ok. Jeg trenger å sove mye, og det får jeg av seroquel og vival. Jeg har ingenting jeg skal siden jeg har ufør, ingen plikter så det er greit at jeg gjør minst mulig. Det er ungene som er i fokus og det gir meg mange tanker og bekymringer, selv om de er ganske store nå. Tenker på fremtiden deres, alle vil vel at barna skal ha det bra. Det er der mine katastrofe tanker kommer inn, og jeg er redd jeg skal dø fra dem. De trenger meg fremdeles. Systemet fungerer ikke her, ikke slik det skal. Jeg bærer mye bitterhet og sinne, vet det ikke er konstruktivt. Vet at jeg aldri for min del vil ha noe med psykiatrien her å gjøre, de har ingen kompetanse på noe. Det hører jeg andre sier og, de kan ikke om diagnoser og det de kaller hjelp er ikke hjelp. Jeg ønsker dem og mange andre her alt vondt,er rart de får lov å drive et dps på den måten. Tenker mye tilbake for tiden, lyst å rette opp ting som har vært urett. Men det var ikke meg som bestemte over mine barn, det var systemet. Ingen ville høre på meg, jeg var for psykisk syk i deres øyne. Det var farlig!!! Ser at det var de som var/er farlige. Jeg er ikke syk nå og ser klart, ser at heksejakten enda ikke er over. Burde ikke ha noe med dem å gjøre, det var de som gjorde meg syk. Ser at det beste er å holde meg mest mulig for meg selv, Men jeg tenker jo fordet. Skal være takknemlig for de små tingene i livet, det er det som betyr noe. Leve i nuet er viktig, er det jeg vil prøve på. Men å se folk/fjes jeg har sett før, som jeg har kjempet mot før...det drar meg tilbake. Jeg vil ikke se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst til å spørre deg hvordan det går med deg for tiden. Jeg leste noen innlegg av deg i forbifarten, det virker som om du strever endel?

Men jeg var til tannpleier på mandag, hun var så snill og forsiktig....spurte om det gikk bra. Vanligvis vil de straffe meg fordi jeg er meg, fordi jeg fortjener det. Men det finnes altså snille folk her. Og det finnes en butikk som selger klær her, de har alltid behandlet meg pent. Slike folk trenger systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg var til tannpleier på mandag, hun var så snill og forsiktig....spurte om det gikk bra. Vanligvis vil de straffe meg fordi jeg er meg, fordi jeg fortjener det. Men det finnes altså snille folk her. Og det finnes en butikk som selger klær her, de har alltid behandlet meg pent. Slike folk trenger systemet.

 

Sørgelig det endte slik for deg mht psykiatrien, det er ikke slik det skal være. Iblant kan ”noens” manglende kunnskap om psykiske lidelser bli et uoverkommelig hinder.

Har du hjemmesykepleie eller noen form for støtte i det hele tatt, eller er absolutt alt kuttet ut? Jeg skulle ønske du fikk ut historien din til noen, men jeg forstår det kan bli vanskelig å kjenne tillit igjen.

At noen ønsker å straffe deg vet jeg ikke om jeg kjøper, hvorfor skulle de det? Fordi du opplever deg selv som annerledes?

 

Forøvrig veldig hyggelig at du ikke bytter nick lenger, fint å kunne vite hvem man heier på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørgelig det endte slik for deg mht psykiatrien, det er ikke slik det skal være. Iblant kan ”noens” manglende kunnskap om psykiske lidelser bli et uoverkommelig hinder.

Har du hjemmesykepleie eller noen form for støtte i det hele tatt, eller er absolutt alt kuttet ut? Jeg skulle ønske du fikk ut historien din til noen, men jeg forstår det kan bli vanskelig å kjenne tillit igjen.

At noen ønsker å straffe deg vet jeg ikke om jeg kjøper, hvorfor skulle de det? Fordi du opplever deg selv som annerledes?

 

Forøvrig veldig hyggelig at du ikke bytter nick lenger, fint å kunne vite hvem man heier på.

Takk for forståelse :-)

 

Sørgelig det med psykiatrien ja, og jeg føler med folk som forteller meg om dem. Trist at jeg har en sønn og som er i systemet, hvilke kompetase har vel en sykepleier om hans problemer. Hun har enda ikke klart å bygge opp tilliten, han kommer til meg og meg hører de ikke på. De er arrogante med narssisistiske trekk, hun vet ingenting om han men nav skal liksom høre på hennes uttalelser. Det er rett og slett krise, psykiatereene på dps er ikke innvollvert. Trenger noen papier blir det skrevet av "de dyktige terapeutene", så signerer psykiateren. Er sikker på at de ikke leser det en gang. Og hva vet hun om hans diagnoser? Min sykepleier kunne ingenting om min, og det vi holdt på med var ikke terapi. Skulle ønske sjefen på dps hadde visst alt drittet hun fortalte om han og de andre ansatte, jeg likte henne før....nå ser jeg at det var feil. Hun er ikke bedre enn resten av gjengen.

 

Jeg for min del har ingen "støtte" her lenger fra noen i systemet, hadde jeg noengang det? Fortalte en som gikk til samme sykepleier som meg om det, at de sa jeg ikke fikk ha kontakt der mer pga jeg ikke tok medisinene. "Å for å straffe deg" sa han. Så jeg er ikke den eneste med det synspunktet, det var for å straffe meg. Og det har straffet seg for meg å slite psykisk på en plass som dettte, de har knekt meg gang på gang. Mange folk i systemet. Det var så ille at jeg hadde barn,de styrte hele livet mitt/familien min. De psyket meg ned med hensikt, hvorfor gjorde de det når de visste jeg slet psykisk? Jeg vet det stemmer. Vi bodde en an plass noen år, der fungerte systemet slik det burde. Bortsett fra dps da, ser ikke ut som dps*er fungerer så bra. Ser ikke ut som de kan noe der, og de oppfører seg uprofesjonelle. Burde ikke dps ha lover å følge? Burde de ikke kunne om folks psyke? De kan ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis vil de straffe meg fordi jeg er meg, fordi jeg fortjener det. 

 

Det der høres ut som vrangforestillinger.

Anonymous poster hash: cd504...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...