Gå til innhold

Tvil om sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er leder i en avd i helsevesnet. På mandag kom ei som jobber der med en sykemelding. Hun sa at hun hadde veldig vondt i ryggen og klarte nesten ikke å bøye seg for å ta på sko. Jeg syntes synd på henne.

På tirsdag gikk jeg en tur på kvelden. Da så jeg den sykemeldte og ei venninne løfte en stor kommode ut av en bil og bære den inn i ett hus. I dag traff jeg søsteren til den sykemeldte. Hun fortalte at hun kom fra søsteren sin men at hun orket ikke være der pga søsteren var opptatt med å flytte om på stuen.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere vist hun kommer med ny sykemelding pga ryggen. Hun har tydeligvis ikke så vondt.

Anonymous poster hash: bbfa1...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesteleser

Der jeg jobbet før ble det oppvaskmøte mellom personalsjef og en ansatt etter at den ansatte hadde vært sykemeldt pga ryggproblemer og brukt sykemeldingsperioden til å pusse opp kjelleren. Er man frisk nok til å bære tunge møbler, pusse opp hjemme og ommøblere, er man som regel også frisk nok til å gå på jobb. Det får meg til å tenke på om det er andre forhold ved arbeidsplassen som er den egentlige årsaken til fraværet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er leder i en avd i helsevesnet. På mandag kom ei som jobber der med en sykemelding. Hun sa at hun hadde veldig vondt i ryggen og klarte nesten ikke å bøye seg for å ta på sko. Jeg syntes synd på henne.

På tirsdag gikk jeg en tur på kvelden. Da så jeg den sykemeldte og ei venninne løfte en stor kommode ut av en bil og bære den inn i ett hus. I dag traff jeg søsteren til den sykemeldte. Hun fortalte at hun kom fra søsteren sin men at hun orket ikke være der pga søsteren var opptatt med å flytte om på stuen.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere vist hun kommer med ny sykemelding pga ryggen. Hun har tydeligvis ikke så vondt.

 

Da får du konfrontere henne med det du vet.

Anonymous poster hash: eb643...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg jobbet før ble det oppvaskmøte mellom personalsjef og en ansatt etter at den ansatte hadde vært sykemeldt pga ryggproblemer og brukt sykemeldingsperioden til å pusse opp kjelleren. Er man frisk nok til å bære tunge møbler, pusse opp hjemme og ommøblere, er man som regel også frisk nok til å gå på jobb. Det får meg til å tenke på om det er andre forhold ved arbeidsplassen som er den egentlige årsaken til fraværet?

 

Eventuelt dårlig arbeidsmoral.

Anonymous poster hash: eb643...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må bare si at det er ikke 1 gang. For noen år siden var hun syk fredag- mandag men så fikk jeg vite at hun hadde vært ute på byen på lørdag. Da tenkte jeg ikke over det men nå har det skjedd igjen.

Anonymous poster hash: bbfa1...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan vel tenkes at hun er sykmeldt for noe annet, men ikke ønsker å si grunnen?

Det skal vel mye til at det kommer noe godt ut av at du roter i dette her?

Anonymous poster hash: 5e92e...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at hun er sykmeldt for noe annet, men ikke ønsker å si grunnen?

Det skal vel mye til at det kommer noe godt ut av at du roter i dette her?

Anonymous poster hash: 5e92e...297

Så du synes det er helt greit å få en flask sykemelding fremfor å ta opp med arbeidsgiver dersom problemet ligger der? Det er jo ikke videre smart å lyge på seg at man har vondt i ryggen og deretter - i offentlighet - bære rundt på tunge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du synes det er helt greit å få en flask sykemelding fremfor å ta opp med arbeidsgiver dersom problemet ligger der? Det er jo ikke videre smart å lyge på seg at man har vondt i ryggen og deretter - i offentlighet - bære rundt på tunge ting.

Nei, men det spørs hva som kan komme ut av dette. Ord mot ord.

Anonymous poster hash: 5e92e...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leder må kunne stole på sine ansatte. Om det var noe annet enn ryggen som var årsaken til fraværet, så burde hun sammen med legen sin ha kommet opp med noe hun ikke kunne bli "tatt for". Jeg ville tatt det opp med vedkommende - og det er mange måter å gjøre det på. Ta en litt uformell prat - kanskje skjønner hun ikke hvor dumt hun har oppført seg..?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder i en avd i helsevesnet. På mandag kom ei som jobber der med en sykemelding. Hun sa at hun hadde veldig vondt i ryggen og klarte nesten ikke å bøye seg for å ta på sko. Jeg syntes synd på henne.

På tirsdag gikk jeg en tur på kvelden. Da så jeg den sykemeldte og ei venninne løfte en stor kommode ut av en bil og bære den inn i ett hus. I dag traff jeg søsteren til den sykemeldte. Hun fortalte at hun kom fra søsteren sin men at hun orket ikke være der pga søsteren var opptatt med å flytte om på stuen.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere vist hun kommer med ny sykemelding pga ryggen. Hun har tydeligvis ikke så vondt.

Man er ikke pliktig å oppgi årsaken til sykefraværet til sin arbeidsgiver, og om du ser på sykemeldingsskjemaet er diagnosefeltet sladdet. Det kan være at din ansatte av en eller annen grunn ikke har oppgitt riktig diagnose, evt ikke hele sannheten. Alle syns ikke det er like lett å meddele om psykiske plager feks.

 

Du må bare stole på legen som har sykemeldt henne, og følge opp med samtaler/ kontakt/ evt tilrettelegging i hht det som er ditt linjeansvar.

 

Jeg reagerer forøvrig både på deg og vedkommendes søster i forhold til samtalen dere har hatt på gaten. Med tanke på ditt linjeansvar er det uprofesjonelt å diskutere dette uformelt med folk du møter på gaten, og søsteren framstår som av det svært illojale slaget syns jeg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du konfrontere henne med det du vet.

Om hun følger rådet ditt kan vi fort kunne lese om saken i mediene istedefor her på dol ;)

 

Så du synes det er helt greit å få en flask sykemelding fremfor å ta opp med arbeidsgiver dersom problemet ligger der? Det er jo ikke videre smart å lyge på seg at man har vondt i ryggen og deretter - i offentlighet - bære rundt på tunge ting.

Man er ikke pliktig å oppgi årsaken. Hypotetisk kan hun ha møtt veggen fordi hun har et vrient forhold til ts - hvor lett er det å meddele dette tror du?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden viser godt hvorfor jeg mener man bør tenke nøye over hva man gjør ute blant folk eller legger ut på Facebook når man er sykmeldt eller bruker egenmelding. Folk snakker, folk følger med, og hvis det ikke er snakk om sykdom som er forenlig med hardt fysisk arbeid eller annet man bedriver,  ja da kan man bli mistenkt for å ha dårlig arbeidsmoral. Folk er langt mer forståelsesfulle og romslige når det gjelder mennesker med kronisk sykdom setter dem ut periodevis, heldigvis, men jeg tror de som har mye småfravær og skylder på alt annet enn det som egentlig plager dem må regne med en viss mistenksomhet fra sjefer og kolleger.

 

Denne dama har sykmelding fra lege, og diagnosen er sikkert sladdet(?), så da er det ikke noe man som sjef kan eller bør legge seg i så tidlig. Hvis hun blir lenge borte må hun på dialogmøte, og det kan bli snakk om tilrettelegging for dårlig rygg på arbeidsplassen så hun kan være delvis i jobb. Da kommer det fram hvis det er psykiske plager eller forhold på jobben som er den egentlige årsaken til fraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan ikke tvinges til å si hva som feiler henne, men ofte blir det snakk om tilrettelegging for å kunne jobbe noe. Her blir jo det vanskelig hvis det ikke er ryggen som plager henne likevel. Det er ikke lett for en arbeidsgiver å tilrettelegge eller hjelpe når hun ikke vet hva problemet er. Hadde hun visst at det handlet om for eksempel psykisk sykdom kunne hun tilrettelagt på en helt annen måte. Jeg mener ikke at man skal blottlegge seg for hele arbeidsplassen hvis man lider av noe man ikke vil at andre skal kjenne til, men jeg tror nå det i de aller fleste tilfeller er best å være åpen mot sjefen og la det bli mellom de to, fastlegen og NAV.

 

Jeg synes virkelig ikke det er det minste rart at folk klør seg i hodet og snakker  om det hvis man bærer flyttelass når man er sykmeldt for ryggen. Det får man bare tåle hvis man ikke tør eller vil oppgi den egentlige årsaken, og om man har bløffet til seg en sykmelding uten å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette minner om ei venninne jeg har. Hun ringer meg og er på gråten. Har så vondt her eller der. Hun drar å sykemelder seg og dagen etter er hun i fin form. Da baker hun og pusser opp møbler. Og når uken er omme og sykemelding er over har hun vondt igjen.

Anonymous poster hash: bbfa1...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag traff jeg søsteren til den sykemeldte. Hun fortalte at hun kom fra søsteren sin, men at hun orket ikke være der pga søsteren var opptatt med å flytte om på stuen.

Anonymous poster hash: bbfa1...6f7

Jeg påstår absolutt ikke at du lyver, men for meg er dette en ganske absurd situasjon. Er dere venninner alle tre, eller foregår dette i Minibygd, der alle har referatplikt ved enhver bevegelse?

Hvis jeg møtte sjefen til søsteren min på gata, ville jeg tenkt på hvem jeg snakket med, før jeg beklaget meg over noe så trivielt som at hun ommøblerte. Ikke fordi jeg mistenkte henne for å skulke, men fordi jeg ikke vil sutre til noens sjef om hva de gjør privat. Men jeg er nok for gammel for denne "delingen" som nå nærmest har blitt obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår absolutt ikke at du lyver, men for meg er dette en ganske absurd situasjon. Er dere venninner alle tre, eller foregår dette i Minibygd, der alle har referatplikt ved enhver bevegelse?

Hvis jeg møtte sjefen til søsteren min på gata, ville jeg tenkt på hvem jeg snakket med, før jeg beklaget meg over noe så trivielt som at hun ommøblerte. Ikke fordi jeg mistenkte henne for å skulke, men fordi jeg ikke vil sutre til noens sjef om hva de gjør privat. Men jeg er nok for gammel for denne "delingen" som nå nærmest har blitt obligatorisk.

Kanskje hun litt indirekte ville hinte om at sykemeldingen ikke var helt reell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være et lite sted, dette. Enten det, eller så er dette en ekstremt kontrollerende sjef, som infiltrerer de ansattes familier og oppsøker deres boliger for å spionere på dem etter arbeidstid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun litt indirekte ville hinte om at sykemeldingen ikke var helt reell?

Kjære vene, med sånne venner (søstre) trenger man ikke fiender i såfall....

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...