Gå til innhold

NHD - dynamisk psykiatri


Gjest uforstående student

Anbefalte innlegg

Gjest uforstående student

Hei NHD.

Nå er jeg virkelig forvirret. Har du vært borti boka Dynamisk psykiatri av Johan Cullberg? Vi har den som pensum nå. Jeg har lidd av sosial fobi i flere år, men når jeg leser om sosial fobi i den boka forstår jeg ingen ting. Det står at denne fobien (sosial fobi) har en klar symbolsk betydning som sier noe om en fortrengt konflikt som vanligvis dreier seg om uløste, tidlige seksuelle eller relasjonsmessige problemer. Og videre at behandlingen er _psykoanalytisk_ orientert psykoterapi eller familieterapi. Og at atferdesterapeutiske metoder er _mindre lønnsomme_

Ja, det står i det hele tatt masse rart som overhodet ikke stemmer på meg og heller ikke på mange andre jeg har vært i kontakt med.

Jeg kjenner meg (og det jeg har lest om sosial fobi andre steder) mye mer igjen i det de i denne boka kaller situasjonsbetinget angstnevrose.

Som sagt: har du vært borti boka? Kan du forklare meg litt? Er forfattereller jeg på villspor? Jeg skrev kanskje ikke de beste eksemplene her, men hvis du har vært borti boka, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uforstående student

Så freudiansk. :-) I hvilket studium er denne boka pensum? Jeg er bare nysgjerrig.

Nei, det tør jeg virkelig ikke si her. For egentlig liker jeg studiet mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Ja, jeg kjenner boken meget godt. Dessverre er den fortsatt pensum en del steder. Jeg vil heller foreslå at du kjøper Dahl&Malt: Lærebok i psykiatri.

Dynamisk psykiatri har konservert mange med sosial fobi i en endeløs behandlingssituasjon med uendrede eller forverrede plager.

Anbefalt behandling for sosial fobi er kognitiv adfersterapi evt supplert med Seroxat i alvorligere tilfeller.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uforstående student

Ja, jeg kjenner boken meget godt. Dessverre er den fortsatt pensum en del steder. Jeg vil heller foreslå at du kjøper Dahl&Malt: Lærebok i psykiatri.

Dynamisk psykiatri har konservert mange med sosial fobi i en endeløs behandlingssituasjon med uendrede eller forverrede plager.

Anbefalt behandling for sosial fobi er kognitiv adfersterapi evt supplert med Seroxat i alvorligere tilfeller.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Da har jeg et lite spørsmål til. For meg var det jo i grunn ikke vanskelig å se at boka var på villspor på dette emnet. Men hva med resten av boka? Bør hele boka forkastes? Dynamisk psykiatri er kanskje godt for _noe_? Det kan jo bli slitsomt å lese boka å hele tiden undres på om det som står der har noe for seg eller er direkte feil, men...

Dessverre er det jo slik til eksamen på et studium at man helst bør kunne det _pensum_ sier. Men når pensum er helt på jordet, så...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...