Gå til innhold

NHD hvodan forholder du deg til kristne pasienter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på å leke kristen og være ekte kristen som følger guds ord.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Du - det er forsvinnende få som tror man må ta hele bibelen bokstavelig for å kalle seg kristen.  Det forkynnes ikke fra norske prekestoler, heller.  Det er en uting å blande inn ekstreme holdninger hver gang noen bruker adjektivet "kristen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du - det er forsvinnende få som tror man må ta hele bibelen bokstavelig for å kalle seg kristen.  Det forkynnes ikke fra norske prekestoler, heller.  Det er en uting å blande inn ekstreme holdninger hver gang noen bruker adjektivet "kristen". 

Skal ikke en kristen følge bibelen? Hvis ikke forstår jeg ikke helt poenget med å kalle seg kristen. Dagens kristemdom-light er jo helt meningsløs.

fdbb1461f6bfb18ef7f900492f08a4e3.jpg?ito

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke en kristen følge bibelen? Hvis ikke forstår jeg ikke helt poenget med å kalle seg kristen. Dagens kristemdom-light er jo helt meningsløs.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Denne tråden handlet nettopp om dagens kristendom her i landet, ikke amerikanske eller historiske eller utopiske varianter, og man kan fint "følge bibelen" uten å ta alle skildringer av alt fra skapelsen til helvete bokstavelig.  F.eks. er de fleste kristne menn - moderate eller radikale eller whatever - enige om å se bort fra det gamle testamentets oppfordring til å gifte seg med enken hvis ens bror dør. 

Nå tror jeg at jeg for lengst har fått fram hva jeg mener, så nå gidder jeg ikke dra dette lenger. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å leke kristen og være ekte kristen som følger guds ord.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Hei!

Vi som tror og kaller oss kristne, mye pga av den kultur vi er vokst opp i, som kjenner at barmhjertigheten som evangelienes Jesus forkynte fremfor noe, gir mening, tro og verdi i våre liv, vi leker ikke kristne, vi er kristne. (men også på ulik måte)

Det er sånn vi tror, og vi er helt klart den store majoritet av kristne, vi er akkurat som alle de andre, enten de tror på Jesus og oppstandelen, noe annet, eller ingenting.

Jeg kjenner ikke lenger kristne kvinner som må dekke hodet når de ber, for englenes skyld slik Paulus forklarer, jeg kjenner ikke en kristen familie, der ikke likestilling kjennes like naturlig som å puste, selv om paulus jo skriver at mannen er kvinnens hode.

Vi er heldigvis kommet dit, takket være opplysningstid m.m. at selv om vi fortsatt tror, så skjønner vi at om det fins en Gud, ja så var ingen mennesker en feilfri skrivemaskin for han, Den Gud vi tror på, er mange gangerstørre, mer raus, klok og tålsom enn våre tanker. Det kan hende det handler om rett og galt, det kan hende det handler om gode og dårlige valg, om å være god og ond, eller bedre gråsonene i mellom. Men vi er ingen av oss der at vi har gått i hverandres sko, gjort de samme erfaringer, hatt en annens kropp, vi går bare i våre egne sko, tenker våre egne tanker, forsøker å lytte til andre, trekker både gode og dårlige og forhastede konklusjoner, og i denne menneskeligheten hver av oss har, med alt det den rommer av goder, begrensinger og onder, så bør vi være rause og greie mot hverandres ulikheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handlet nettopp om dagens kristendom her i landet, ikke amerikanske eller historiske eller utopiske varianter, og man kan fint "følge bibelen" uten å ta alle skildringer av alt fra skapelsen til helvete bokstavelig.  F.eks. er de fleste kristne menn - moderate eller radikale eller whatever - enige om å se bort fra det gamle testamentets oppfordring til å gifte seg med enken hvis ens bror dør. 

Nå tror jeg at jeg for lengst har fått fram hva jeg mener, så nå gidder jeg ikke dra dette lenger. 

Hva er poenget å følge en religion som er så utvannet at det knapt er noe igjen av den originale troen?

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står i hvert fall fjernt fra den vanlige (eks-)statskirken og den religionsutøvelse som bedrives der.

Jeg svarte i denne tråden fordi jeg synes det er en uting å blande inn erkekonservative kristne miljøer som ikke er særlig utbredt i Norge, bare fordi trådstarter bruker uttrykket "kristne pasienter".  Jeg er lei av at alt blir så ekstremt og overdrevent negativt her.

jJeg velger å forstå hva du mener. Du snakker ut fra som er vanlig brik av å være kristen, eller krisne pasienter. Her i Norge er det mange sekter som springer ut fra den tradesjonelle kirka, det er vel heller noen av dem som kan komme i konflikt med leger og psykiatere skulle jej tro. Men når en person søker lege for å få hjelp , så tror jeg ikke at legen eller psykiateren spør om de er kristne, for det blir jo meningsløst. For spørsmålet var vel hvordan NHD betraktet krisne pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forholder meg til dem som til alle andre pasienter.

Jeg kan diskutere andres tanker rundt tvil, tro, religion, politikk uten å dele deres grunnsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c

 

Da lurer jeg litt på hvorfor man føler behov for å definere seg som kristen,

Anonymkode: 5b49a...ef5

Det kan du gjøre.  Lure altså :-)  

Dette finnes det nok like mange svar på som det er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jJeg velger å forstå hva du mener. Du snakker ut fra som er vanlig brik av å være kristen, eller krisne pasienter. Her i Norge er det mange sekter som springer ut fra den tradesjonelle kirka, det er vel heller noen av dem som kan komme i konflikt med leger og psykiatere skulle jej tro. Men når en person søker lege for å få hjelp , så tror jeg ikke at legen eller psykiateren spør om de er kristne, for det blir jo meningsløst. For spørsmålet var vel hvordan NHD betraktet krisne pasienter.

Dette var det viktigste i spørsmålet:

Jeg har forstått at du ikke tror selv. Men hvis du har pasienter som er troende, vil du da påvirke de til ikke å tro?

I behandling kan tro og oppvekst ha betydning, men jeg ser ikke hensikten med å ta det opp hvis svaret på spørsmålet er ja.

Anonymkode: 80f44...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at de fleste barn som har religiøse foreldre eller som er innom søndagsskolen, ikke blir fortalt at det var nøyaktig slik det skjedde og at skolen tar feil.  Jeg synes ikke du skal beskylde vanlige kristne miljøer her i landet for å holde på slik som de mest konservative amerikanere (erkekonservative predikanter, kvinneundertrykkende "familieverdier", hjemmeundervisning der man overser vitenskap og biologi som ikke stemmer med bibelen, osv.).  De aller fleste tilhører ikke Jehovas Vitner eller andre mer eller mindre lukkede sekter.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Laban, Mm og et par til her sier, så drives det ikke forkynning av at Gud skapte verden for x antall tusen år siden, eller at alle bud i GT må følges, eller at alle påbud som Paulus proklamerte i NT, må følges - i "vanlige kristne menigheter" i Norge. Selvsagt finnes det konservative menigheter og konservative enkeltpersoner som mener det noen her henviste til fra USA, men det er ikke så vanlig.

Jeg er trofast kirkegjenger, oppfatter meg som kristen, har en tro på Gud og på Jesus, men kjenner meg ikke hjemme blant erkekonservative kristne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Laban, Mm og et par til her sier, så drives det ikke forkynning av at Gud skapte verden for x antall tusen år siden, eller at alle bud i GT må følges, eller at alle påbud som Paulus proklamerte i NT, må følges - i "vanlige kristne menigheter" i Norge. Selvsagt finnes det konservative menigheter og konservative enkeltpersoner som mener det noen her henviste til fra USA, men det er ikke så vanlig.

Jeg er trofast kirkegjenger, oppfatter meg som kristen, har en tro på Gud og på Jesus, men kjenner meg ikke hjemme blant erkekonservative kristne.

 

Hva mener du med å ha en tro på gud og jesus,  og hvordan kommer din tro på gud og jesus til uttrykk da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det viktigste i spørsmålet:

Jeg har forstått at du ikke tror selv. Men hvis du har pasienter som er troende, vil du da påvirke de til ikke å tro?

I behandling kan tro og oppvekst ha betydning, men jeg ser ikke hensikten med å ta det opp hvis svaret på spørsmålet er ja.

Anonymkode: 80f44...188

Hvis det var meg du siktet til i tillfelle, så tror jeg både på bibelel og gud og jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var meg du siktet til i tillfelle, så tror jeg både på bibelel og gud og jesus.

Har du pasienter :o

Jeg trodde klovner hadde kunder:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg du siktet til i tillfelle, så tror jeg både på bibelel og gud og jesus.

Jeg siktet ikke til deg. Gjentok bare hva som var det viktigste i spørsmålet jeg stilte NHD. 

Anonymkode: 80f44...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pasienter :o

Jeg trodde klovner hadde kunder:lol:

Har ikke pasienter, men jeg underviser. Kunder og noen ganger klienter og enkelte ganger trøstesørger.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil selvsagt ikke påvirke dem til å slutte å tro.

Noen ganger kan jeg diskutere innholdet i noe de tror på. Eksempel: En kristen sykepleier i slutten av 20-årene hadde fått seg kjærest.Helgen før hun var hos meg hadde de klemt hverandre og kysset. Da hadde hun kjent seksuell lyst. Hun bebreidet seg for dette da hun enda ikke var gift. Vi diskuterte da om Bibelen kunne forstås slik. Om lysten var synd, eller om det kun var handlingen som hørte til innenfor ekteskapet. Jeg ba henne diskutere dette videre med presten i menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil selvsagt ikke påvirke dem til å slutte å tro.

Noen ganger kan jeg diskutere innholdet i noe de tror på. Eksempel: En kristen sykepleier i slutten av 20-årene hadde fått seg kjærest.Helgen før hun var hos meg hadde de klemt hverandre og kysset. Da hadde hun kjent seksuell lyst. Hun bebreidet seg for dette da hun enda ikke var gift. Vi diskuterte da om Bibelen kunne forstås slik. Om lysten var synd, eller om det kun var handlingen som hørte til innenfor ekteskapet. Jeg ba henne diskutere dette videre med presten i menigheten.

ok

som FGT er inne på, du er en god mann,

likevel lyst, begjær og, å gjøre, er forskjellige ting, der må man/du være tydelig på å skille.

Man kan jo ha lyst til så mye, og det er jo greit,  bare man har styring på sine egne behov og sitt ansvar.

Det er bra og lov og fint å ha lyst på sex, men så er det lov å bruke hode, selv om vi definerer det på ulike måter,

jeg har nettopp sett en bra dokumentar om den mislykkede legaliseringen av prostitusjon i Tyskland, der fikk vi innblikk i nakne damer og deres skjebner, (veldig triste selv om de hadde godt humør)  nå skjønte min datter på 10 år endelig hva hore er, jeg spurte henne og hun sa, ja, ja til at hun forstod. Jeg så også at mine sønner ble dypt grepet av skjebnene i tillegg til den totale politiske og samfunnsmessige misslykketheten som Tyskland som følge av legaliseringen nå står i.

min mann er som alltid sterkt preget når han ser kvinner bli utnyttet, det er en av mange grunner til at jeg elsker han.

men, jeg var veldig kristen, jeg er litt for lite kristen syns jeg, men jeg har det samme begjæret, 

begjær er greit, det er ansvar og konsekvener for ens handlinger som er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil selvsagt ikke påvirke dem til å slutte å tro.

Noen ganger kan jeg diskutere innholdet i noe de tror på. Eksempel: En kristen sykepleier i slutten av 20-årene hadde fått seg kjærest.Helgen før hun var hos meg hadde de klemt hverandre og kysset. Da hadde hun kjent seksuell lyst. Hun bebreidet seg for dette da hun enda ikke var gift. Vi diskuterte da om Bibelen kunne forstås slik. Om lysten var synd, eller om det kun var handlingen som hørte til innenfor ekteskapet. Jeg ba henne diskutere dette videre med presten i menigheten.

Ok. Takk for svar. Bra måte du møtte henne på.

Anonymkode: 80f44...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...