Gå til innhold

Kost for vonde ledd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne i 40-årene som trener en del. I de siste årene har jeg merket at knær og hofter er blitt stivere. Jeg har aldri vært myk i kroppen, men har alltid hatt et høyt aktivitetsnivå med lange gåturer, sykling og aerobictrening. Nå leser jeg stadig om diverse kosttilskudd som skal hjelpe for det ene og det andre - men er det noe jeg kan spise mer av for å hjelpe leddene mine hvis det jeg merker nå er alder og slitasje? Jeg vil gjerne har et sunt kosthold uten for mye piller.

Takknemlig for svar

Anonymkode: 4e44b...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne i 40-årene som trener en del. I de siste årene har jeg merket at knær og hofter er blitt stivere. Jeg har aldri vært myk i kroppen, men har alltid hatt et høyt aktivitetsnivå med lange gåturer, sykling og aerobictrening. Nå leser jeg stadig om diverse kosttilskudd som skal hjelpe for det ene og det andre - men er det noe jeg kan spise mer av for å hjelpe leddene mine hvis det jeg merker nå er alder og slitasje? Jeg vil gjerne har et sunt kosthold uten for mye piller.

Takknemlig for svar

Anonymkode: 4e44b...b84

Så ren og ubearbeidet mat som mulig. Jeg hadde en aha-opplevelse i høst da jeg leste boka "Takk for maten?" av Eva Fjeldstad og skjønte brått hvorfor jeg i perioder har hatt tildels store smerter i hofter og hender. For min del er det rett og slett melk som trigger dette ganske heftig. Jeg nevnte det for en homøopat jeg kjenner og hun sa umiddelbart - "Homogenisert melk?" Og når jeg begynte å tenkte etter så hadde hun helt rett. Homogenisert melk - altså alle typer drikkemelk, surmelk og yoghurt, rømme og alle slike produkter - gir meg smerter dagen etter inntak. Yoghurt er en av verstingene dessverre, i sommer spiste jeg mye yoghurt og hadde så sterke hoftesmerter at jeg sterkt vurderte å spørre etter sykemelding.

Oster, fløte og skummet melk er ikke homogeniserte og går fint for min del.

I tillegg har jeg funnet ut at treningsthigts i kompresjonsmaterialer og stramme hold-in-strømpebukser gir meg smerter i hoftene en god stund etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Ern.fysiol Randi Norheim

 

 

 

Hei,

 

Så flott at du ønsker å spise sunn mat for å bedre leddene fremfor å ty til piller og kosttilskudd. Det er flere gode grep man kan gjøre for å bevare god helse, blant annet å bruke flere matvarer med omega 3 og antioksidanter.

Flerumettet fett fra fisk og planter kan redusere betennelse og smerte, og gjøre vonde ledd mer smidig. Olivenolje inneholder også stoffer som er gunstige for ledd og bevegelighet. Forholdet mellom et lavt innhold av mettede fettsyrer og mye flerumettet fett er også gunstig, det vil si at det er bra å bytte ut noen kjøttmåltider med fiskemat, slik at du både reduserer inntaket av mettet fett samtidig som du øker inntaket av flerumettet fett, for eksempel fra laks, makrell eller sild.

Når det gjelder tilskudd for å bedre helsen, vet vi at vi nordmenn bruker mange kosttilskudd som vi ikke trenger, og som i verste fall kan være skadelige for oss. Antioksidanter som Vitamin A, E, C, sink og selen kan i teorien redusere såkalte ”frie oksygenradikaler” som kan være skadelige i for store doser i kroppen. Det kan virke logisk å øke inntaket gjennom kostholdstilskudd. Imidlertid har ikke studier vist en klar sammenheng mellom kostholdtilskudd og lavere sykdomsaktivitet, snarere tvert imot.

Forsøk har vist at det er de bortimot 120 000 ulike antioksidantene vi finner i vanlig mat som fullkorn, frukt, bær, grønnsaker og nøtter, som virker i samarbeid med hverandre og gir god effekt, mens kosttilskudd der ett eller tre antioksidanter kombineres ikke ser ut til å ha like godt opptak i tarmen eller effekt i blodbanen. Større studier har faktisk vist økt dødelighet blant dem som inntar tilskudd med beta-karoten, vitamin A og vitamin E, mens vitamin C og selentilskudd ikke hadde verken positiv eller negativ påvirkning på livslengde. Spis frukt, fruktjuice, poteter, bær, grønnsaker og nøtter daglig for å få en god dose antioksidanter, vitaminer og mineraler i kostholdet. Krydder, nyper, blåbær, tyttebær, valnøtter, grønnkål, te og kaffe er spesielt rike på antioksidanter, så kos deg ekstra mye med disse matvarene.

 

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

 

Den 2 Jan 2016 at 11.15, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne i 40-årene som trener en del. I de siste årene har jeg merket at knær og hofter er blitt stivere. Jeg har aldri vært myk i kroppen, men har alltid hatt et høyt aktivitetsnivå med lange gåturer, sykling og aerobictrening. Nå leser jeg stadig om diverse kosttilskudd som skal hjelpe for det ene og det andre - men er det noe jeg kan spise mer av for å hjelpe leddene mine hvis det jeg merker nå er alder og slitasje? Jeg vil gjerne har et sunt kosthold uten for mye piller.

Takknemlig for svar

Anonymkode: 4e44b...b84

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...