Gå til innhold

Kyllingkjøttdeig usunt?


Annkarin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel Mekanisk Utbeinet Kjøtt (MUK) med mye fett.

For det første: Prior kyllingkjøttdeig inneholder bare 7,8% fett, mot 14% fett i Gildes kjøttdeig av okse.

http://www.matoppskrift.no/ingrediens/Prior-kyllingkjoettdeig#axzz3yGrZdmh4

 

For det andre: Den inneholder ikke MUK:

 

"Ifølge Eli Strand, Informasjonsjef i Nortura, inneholder ikke kyllingkjøttdeig MUK.

Det er faktisk laget av 97 prosent kyllinglårkjøtt og 1 prosent vann og salt.

– Kyllingkjøttdeig inneholder ikke MUK. Det er ikke tillat å bruke MUK i produkter som ikke varmebehandles av produsenten. I tillegg er det ikke lov å bruke det uten å deklarere dette i ingredienslisten på produktet, sier hun til KK.no."

 

http://kk.docker.allerworks.com/livsstil/kyllingkj%C3%B8ttdeig-inneholder-ikke-muk-24162

 

For det tredje: Hvorfor du burde spise MUK:

 

http://tjomlid.com/2012/01/30/mekanisk-utbeinet-kjott-motbydelig-avfall-eller-naeringsrik-mat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Omtrent alle animalske produkter inneholder kolesterol, fordi dyr (og mennesker) sine celler inneholder kolesterol. Det er i seg selv ikke så farlig, dvs. du må spise MYE kolesterol før det skal ha nevneverdig negativ effekt på kolesterolet. Kroppen lager mesteparten av kolesterolet selv, og det lages hovedsaklig ved inntak av mettet fett og raske karbohydrater. Når det gjelder matvarer som inneholder mye kolesterol, så trenger man kanskje ikke spise ubegrenset av eggeplomme og skalldyr, hvis man har høyt opptak av kolesterol fra tarmen. Alternativt kan du spise Vita Proaktiv margarin, som blokkerer opptaket av kolesterol.

2. Kyllingkjøttdeig er et sunnere alternativ til vanlig kjøttdeig. Men også kyllingkjøttdeig inneholder en del (mettet) fett, det aller beste er å unngå for mye blandede animalske produkter og heller spise ren kyllingfilet, fisk og rent kjøtt.

3. Min personlige mening om kyllingkjøttdeig er at det er ekle greier. Husk uansett å steke det veldig godt og ikke søl med det, siden det ikke under noen omstendighet må komme i kontakt med mat du ikke skal steke eller koke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Prior kyllingkjøttdeig inneholder bare 7,8% fett, mot 14% fett i Gildes kjøttdeig av okse.

http://www.matoppskrift.no/ingrediens/Prior-kyllingkjoettdeig#axzz3yGrZdmh4

 

For det andre: Den inneholder ikke MUK:

 

"Ifølge Eli Strand, Informasjonsjef i Nortura, inneholder ikke kyllingkjøttdeig MUK.

Det er faktisk laget av 97 prosent kyllinglårkjøtt og 1 prosent vann og salt.

– Kyllingkjøttdeig inneholder ikke MUK. Det er ikke tillat å bruke MUK i produkter som ikke varmebehandles av produsenten. I tillegg er det ikke lov å bruke det uten å deklarere dette i ingredienslisten på produktet, sier hun til KK.no."

 

http://kk.docker.allerworks.com/livsstil/kyllingkj%C3%B8ttdeig-inneholder-ikke-muk-24162

 

For det tredje: Hvorfor du burde spise MUK:

 

http://tjomlid.com/2012/01/30/mekanisk-utbeinet-kjott-motbydelig-avfall-eller-naeringsrik-mat/

*

Syns du leser litt vel mye inn i mitt faktabaserte svar. :)

*

- Ja, det er lite fett i forhold til kjøttdeig. Nå mener jeg ikke at kjøttdeig er sunt...

- Ok, da inneholder ikke Prior sin MUK da, men det er mange andre produsenter; f.eks. First Price og Solvinge. Felles for disse er at de er rimeligere enn Prior. Det finnes noen "luksusmerker" med fjørfe som er dyrere enn Prior, men jeg tror ikke de selger kjøttdeig.

- Jeg kan ikke se hvorfor Tjomlid mener at vi burde spise MUK. Det er bra å spise MUK for min del, det er bra utbyttelse av næringsmidler. Men denne tråden handlet altså om sunnhet, og da kommer kyllingkjøttdeig relativt dårlig ut i forhold til kyllingfilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kun referansen til fettinnhold som var relatert til Prior. Kommentaren om MUK gjaldt generelt, om at det ikke er tillatt brukt i produkter der man ikke varmebehandler, dvs all type kjøttdeig, med mindre den stekes før salg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kun referansen til fettinnhold som var relatert til Prior. Kommentaren om MUK gjaldt generelt, om at det ikke er tillatt brukt i produkter der man ikke varmebehandler, dvs all type kjøttdeig, med mindre den stekes før salg. 

Det syns jeg er en vanskelig uttalelse, i og med at prosessen (for å "mekanisk utbeine kjøtt") innebærer varmebehadnling (100 grader C).

Men, jeg ser du har rett, både First Price og Den Stolte Hane har bare kjøtt i kyllingkjøttdeigen. Men det gjør ikke kyllingkjøttdeig til sunn mat, i forhold til bryst-stykker/kyllingfilet, som kun har 1% fett. Det er ingen som helst grunn til å få i seg dette fettet sett i fra et sunnhetsperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Kyllingkjøttdeig er en fin utnyttelse av kylling, og man kan fint spise denne. Dette kjøttet er ikke maskinelt utbenet som mange tror, men er magert kjøtt med lite fett, som regel fra kyllinglår. Pass på god hygiene på kjøkkenet, og unngå å spre vann som har vært i kontakt med kyllingen til andre flater, dette for å unngå spredning av bakterier som kan være i kyllingkjøtt.

 

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...