Gå til innhold

Interessante observasjoner rundt Sobril


VinjaTinja

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skrev nylig et innlegg om å slutte helt med Sobril. Det er vel lengre siden enn nylig, men poenget mitt er at dette ikke gikk bra. Selv om dosen jeg stod på ikke var skyhøy, ble jeg etter to dager som avholdende veldig dårlig. Jeg stod i snitt på rundt 30 mg daglig og har brukt dem fast i 4 år, mens den siste dagen eller de to siste dagene halverte jeg til 15, og så prøvde jeg meg helt uten. Jeg fikk søvnproblemer, angst, og jeg kastet til og med opp. Dog, jeg kunne nok ha gjort noen ting for å forhindre alle disse tingene, som å ikke drikke så mye kaffe osv. Jeg klarte heller ikke å spise, det var nesten umulig. Når jeg spiste og tygget maten, føltes det som at jeg aldri hadde spist før, hehe. Men den verste delen var hodepinen og svimmelheten (en spesiell følelse av å være ute av meg selv, og en angst for å falle om i et eller annet anfall). Denne angsten kommer nok av tidligere Delirium Tremens i forbindelse med alkohol. Det var nemlig visse likheter der, selv om alkohol er tusen ganger verre. Jeg får også en følelse av at hjertet slår rart og i utakt, og at det slår i lag med pusten. Litt vanskelig å forklare, men. Jeg føler jeg må puste på en spesiell måte for å holde hjertet i gang. Når jeg har ekshalert helt, føles det som at hjertet slår veldig hardt, ikke fort. Det er ubehagelig, og jeg får samme bivirkninger av Truxal ( det med hjertet ). 

Det hele førte til at jeg bestemte meg for å dra ut seponeringen ytterligere, og i forbindelse med dette gjorde jeg en interessant observasjon. Jeg oppdaget at det ikke var noe som helst problem å hoppe fra 15-30 mg daglig til 7.5 mg. Dette har jeg gjort i tre dager, og i går tok jeg bare en kvart tablett hele dagen, dvs ca 3.75 mg. Jeg har tatt en liten dose Seroquel om morgenen, og en litt større dose om kvelden før sengetid. Disse har gjort underverker på denne formen for seponering, og gjør det veldig enkelt å sovne. Jeg trener også, og tar vitaminer. Men det jeg lurer på, er hvor lang tid kroppen trenger for å venne seg til denne lave dosen? Jeg har nå stått på en så lav dose i omtrent 4 dager, og lurer på om jeg kommer til å oppleve å bli dårlig/ere på samme dosen, om noen dager? Før eller siden må jo kroppen reagere på den solide nedgangen, tenker jeg. Hvis ikke blir det jo nesten litt for godt til å være sant. Og når jeg er nede i en så lav dose, blir jeg glad, for da vet jeg at det ikke er lenge til jeg kan kalle meg helt rusfri. Jeg lurer bare på hvor lenge jeg må vente før jeg kan slutte helt, uten å bli dårlig. Å bli dårlig av å seponere 3,75 mg daglig, nekter jeg å tro er mulig. :) Men hvor lenge bør jeg holde meg/stabilisere meg på denne nevnte dosen? Det skal bli så herlig å si farvel til disse depresjonsfremkallende blyloddene. :) Setter stor pris på svar fra folk som har peiling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syår også på Sobril fast, samme dose, så jeg følger tråden din. Ønsker også å slutte. Fint å høre andres erfaringer. 

Jeg har sluttet i perioder tidligere, og da var det ikke noe stort problem, annet enn at angsten kom tilbake. Men da stod jeg på litt lavere dose enn nå.

Anonymkode: fe861...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å google "benzo titration plans", går i hovedsak ut på å knuste dosen benzo i en morter med 1 dl helmelk. Kjøp en ml sprøte på apoteket og reduser f.eks dosen med 1-2 ml pr.dag, da vil kroppen sakte venne seg av sobrilen. 

Nå går du riktignok på en veldig lav dose, men hvis kroppen reagerer må man lytte til den å trappe ned litt saktere.

Bruk 14 dager på å kuttet ut de siste 3.75. Dvs reduser 7 ml daglig med oppskriften over.

Lykketil :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare kuttet tvert sammen med sovemedisiner. Hadde skikkelig abstinenser noen uker, men da sa jeg bare til meg selv at det går snart over. 

Anonymkode: fdd3e...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til det du skriver om hjertet.

Du trenger ikke tenke på å holde hjertet i gang. Det slår av seg selv. At det slår langsommere og hardere når du har pustet helt ut er normalt og et tegn på et friskt hjerte. Det kalles respiratorisk sinusarytmi og er som sagt et normalfenomen. Hjertet stanser ikke selv om det slår langsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar til alle. Jeg er såpass møkkalei av alt som heter Sobril og nedtrapping, så jeg tror jeg kommer til å kjøre på med seponering snart, så får jeg heller bare ha noen i beredskap dersom det blir for ille. Jeg har merket meg at "nedtrappingen varer evig", så jeg lurer på om jeg lurer meg selv, og egentlig bare ernærer avhengigheten. Det er utrolig lett å tenke: Jeg trenger enda mer nedtrapping. :)

Det jeg har synes har vært det største problemet i forhold til å slutte, er at det hele er så diffust. Det finnes liksom ikke noen fasitsvar på noe, og heller ikke på hvor lang tid det vil ta før abstinensene gir seg. En psykiater sa at jeg kunne regne med å kjenne på slike symptomer i ca to uker. Hadde jeg visst det da jeg var dårlig, hadde jeg stått i det. Men der og da trodde jeg at jeg kom til å gå sånn i flere måneder, så det var jo ikke så motiverende. Det verste er den intense hodepinen jeg får, som ikke engang lar seg berøre av paracet. Dog, jeg tror det er muskulært, grunnet spenninger i spesielt nakkeparti. En annen ting jeg har lagt merke til, er at jeg kniper sammen kjeven, som igjen også kan bidra til hodepine. 

Med tanke på at det angivelig er flere her inne som står fast på sobril, vil jeg legge ut mine erfaringer fra når jeg seponerer. Kanskje en sånn "dag til dag"-greie. Så får vi se hvor ille denne avhengigheten er. Uansett, så tror jeg at gleden av å være fri fra sobril vil være større enn abstinensene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Jeg har sluttet på flere forskjellige type benzo mange ganger uten de store problemene. En gang bråkuttet jeg t.o.m Rivotril etter å ha brukt rundt 1-2 mg daglig i ca 4-5 år. Jeg hadde gått ned på den først altså til 0,5 mg, men fra der bare helte jeg ut resten resten i do en dag jeg var drittlei, og da var det jo ikke noe valg. Det gikk overraskende bra. Litt ubehag ved innsovning første uka bare. 

Har jo lest alle mulige skremmende historier om benzo kutt, men jeg synes ikke dette er vanskelig. Nå sist brukte jeg 2,5-5 mg Valium daglig siden rundt juletider. Denne ble kuttet på dagen uten å trappe ned. Jeg tenkte bare at jeg tar en om det blir uutholdelig, men merket så og si ingen ting. 

Det jeg heller har problemet med er å kutte innsovningstabletter. Jeg har kroniske søvnproblemer, både pga ADHD og traumer som spedbarn, og føler jeg har god hjelp av dem, så egentlig ser jeg ikke det store problemet så lenge dosen ikke økes over tid. Det er noe med å ha livskvalitet i hverdagen også, og ikke gå rundt som en zombie pga manglende søvn eller hangover fra andre typer "sovemedisiner" (som egentlig er ment for noe helt annet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Av en eller annen grunn er det slik at når noen har brukt et stoff lenge for deretter å ville slutte, skal det går så raskt.

Ut fra det du skriver, antar jeg at det er tabletter på 15 mg du har hjemme. Fortsett på 7,5 mg i fire uker. Deretter kan du sannsynligvis gå direkte til null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Av en eller annen grunn er det slik at når noen har brukt et stoff lenge for deretter å ville slutte, skal det går så raskt.

Ut fra det du skriver, antar jeg at det er tabletter på 15 mg du har hjemme. Fortsett på 7,5 mg i fire uker. Deretter kan du sannsynligvis gå direkte til null.

Takk for respons, det setter jeg pris på. Angående det du skriver om "når noen har brukt et stoff lenge for deretter å ville slutte, skal det gå raskt", kan jeg for min egen del si at jeg hater sobril. Jeg er bare avhengig av dem. De fleste hater stoffene de er avhengig av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
53 minutter siden, VinjaTinja skrev:

Takk for respons, det setter jeg pris på. Angående det du skriver om "når noen har brukt et stoff lenge for deretter å ville slutte, skal det gå raskt", kan jeg for min egen del si at jeg hater sobril. Jeg er bare avhengig av dem. De fleste hater stoffene de er avhengig av. 

Jeg forstår det, men sannsynligheten for å lykkes med å slutte øker om en gjør det gradvis og med fornuft :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg forstår det, men sannsynligheten for å lykkes med å slutte øker om en gjør det gradvis og med fornuft :-)

Var det ikke litt motstridene att det skal gå raskt, men også gravis med fornuft på samme tid?.

Har fått inntrykk av at mange kutter ut for fort og får veldige abstinenser som gjør at dem begynner igjen.

Hva er grunnen til at å trappe ned sakte slik at abstinensene minsken ikke er gunstigere?.

Anonymkode: 4d138...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke litt motstridene att det skal gå raskt, men også gravis med fornuft på samme tid?.

Har fått inntrykk av at mange kutter ut for fort og får veldige abstinenser som gjør at dem begynner igjen.

Hva er grunnen til at å trappe ned sakte slik at abstinensene minsken ikke er gunstigere?.

Anonymkode: 4d138...fdd

Da har jeg vel vært utydelig.

1. Jeg forstår at mange vil trappe ned raskt, men ..

2. Det er ikke smart. Det å trappe langsomt ned er gunstigere. Av en totaldose kan en ta bort ganske mye på kort tid i starten, mens det er gunstig å bruke lang tid på den siste delen der en går fra en liten dose til ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da ble jeg klokere, mente det var mere logisk slik.

Var en gang hos en psykiater som rådet med til å kuttet ut 2mg rivotril over natten selv om jeg hadde stått på de lenge.

Han sa det ville være litt ubehag, men heldigvis gjorde jeg det ikke slik da dette kunne vært direkte farlig slik jeg har forstått det i ettertid.

Anonymkode: 4d138...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Da har jeg vel vært utydelig.

1. Jeg forstår at mange vil trappe ned raskt, men ..

2. Det er ikke smart. Det å trappe langsomt ned er gunstigere. Av en totaldose kan en ta bort ganske mye på kort tid i starten, mens det er gunstig å bruke lang tid på den siste delen der en går fra en liten dose til ingenting. 

Takk for at du har tatt deg tid til å svare. Håper du får anledning til å svare på dette også: Først vil jeg si meg enig i at det er lett å hoppe ned fra høye doser til lave, men vanskelig fra lave til null. Først den andre dagen begynner jeg å kjenne på abstinensene. Abstinensene jeg opplever kan best beskrives slik: Ekstrem hodepine (er dette muskulært?). Verre enn skallebank og alt som er, og paracet hjelper ikke. Det kjennes også ut som at jeg har en elektrisk hjelm på hodet. Som at det føres elektrisitet til utsiden av hodet. Dette gjør også at jeg blir svimmel. Men kan ikke alle disse symptomene ( hodepine, nummenhet, elektriske hjelmen osv alt være tegn på at jeg spenner nakken og kjeven fordi jeg engster meg? 

Videre kan jeg fortelle at jeg får snev av katastrofefølelser som kan minne om angst man får rundt en drikkekule. 

Utenom dette er jeg også spent i magen, som gjør at jeg ikke eier apetitt, og til og med kastet opp. Er disse spenningene det samme som kramper? Jeg leser at alle snakker om kramper, men har aldri forstått helt hva de mener. Når jeg tenker kramper, tenker jeg epileptiske anfall osv. Men tremor, anspenthet, prikking i beina og nummenhet er hva mange omtaler som kramper eller? 

De to viktigste spørsmålene jeg kan oppsummere med, som egentlig omfatter hele grunnlaget for hvorfor jeg synes det er vanskelig å slutte med sobril, er: Er noen av disse symptomene farlige? Når vet jeg hva som er sterk angst, og hva som er tegn på at jeg bør ringe legevakten? Og er det sånn at jeg kan belage meg på at det vil gå over etter noen uker? Eller er det som andre sier, at jeg i verste fall kommer til å gå sånn i flere måneder, kanskje til og med år? Jeg trenger den gulroten, for å si det sånn. Hvis noen profesjonelle eller erfarne kan fortelle meg at jeg ikke kommer til å ramle om med kraftige anfall, og at det sannsynligvis ikke vil bli verre enn de symptomene jeg allerede har opplevd, så overlever jeg det. Jeg kommer riktignok til å "sykemelde" meg et par uker. Dvs skjerme meg fra alt jeg kan få angst av. 

Jeg trener også fem dager i uken, og jeg trener hardt. Dette er vel bare positivt, eller kan det bli overload for kroppen, som allerede er i ubalanse? 

Jeg har funnet ut at Seroquel er helt geniale (!!!) når jeg trapper ned på Sobril. De virker å gi litt av den samme effekten som Sobril gjør, så hvis man plutselig en dag tar mye mindre sobril, men Seroquel i tillegg, så føler jeg at Seroquel "fyller" tomrommet litt, kan man si. Kanskje fordi de hjelper meg å sove, og hjelper mot paranoide tanker, som jeg nesten antar kan komme av sobril-abstinens. 

Så hvis jeg er litt påståelig, og nå stopper helt opp om noen dager; Hva er det verste som kan skje? Finnes det noen fasitsvar på når de verste toppene kommer? Og hvor lang tid vil det ta sånn noenlunde å bli helt frisk? 

Setter umåtelig pris på svar. Jeg begynner egentlig å innse at det verste med å slutte med sobril, er stunden før man faktisk slutter med dem. Det er frykten for hva som KAN skje, og ikke for hva som faktisk skjer. På samme måte som flyskrekk. Jeg har en kamerat som aldri blir med meg på ferier, fordi han har flyskrekk. Han fikk det etter 9/11. Han vil ikke fly, vel vitende om hva som KAN skje, men som sannsynligvis aldri skjer. Jeg har også merket meg at det er lite spesifikk informasjon om denne type avvenning, så man får de verste eksemplene på nettet, om folk som har endt opp i ambulanser osv. Jeg tror det verste med å slutte med sobril, er at man ikke helt vet hva man går til. Det er mye mer diffust enn å slutte å drikke alkohol, og det kan liksom ikke sammenlignes med noe annet. Jeg bør også nevne at jeg gikk fast på Lyrica da det fremdeles var ganske nytt. Jeg husker tablettene kostet en formue, og en dag hadde jeg ikke lyst å bruke mer penger på ny resept, så jeg bare sluttet med dem, og merket ikke noe som helst. Først noen år senere leste jeg om grusomme abstinenser av dette osv. Så konklusjonen må være at man blir dum av å lese? hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ikke svare for psykiateren, men generelt sett er det veldig individuelt hvordan man reagerer, men dosen du står på er lav og vil ikke være farlig å kutte ut, men ville selv tatt det over noen uker for å unngå abstineser samt tanker rundt dette da det vil gi mye angst og bekymring hos deg vil jeg tro. Uansett klarer du dette uten store problemer enten du gjør det på den ene eller andre måten.

Anonymkode: 4d138...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke svare for psykiateren, men generelt sett er det veldig individuelt hvordan man reagerer, men dosen du står på er lav og vil ikke være farlig å kutte ut, men ville selv tatt det over noen uker for å unngå abstineser samt tanker rundt dette da det vil gi mye angst og bekymring hos deg vil jeg tro. Uansett klarer du dette uten store problemer enten du gjør det på den ene eller andre måten.

Anonymkode: 4d138...fdd

Tusen takk for at du tok deg tid. Ja, jeg tror dette kommer til å gå helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innledningsvis bør jeg nevne at jeg IKKE har tenkt å røre alkohol, men jeg lurte generelt på om noen vet hvilken virkning dette har dersom man drikker med benzo-abstinens. Er det beroligende, eller blir man klin kokos? Er vel lite artig å våkne opp fyllesyk med benzo-abstinens i tillegg, kan jeg tenke meg. Men jeg tar gledelig imot tips om hva som hjelper. Jeg vet at magnesium og vitaminer er bra. Fremdeles litt usikker på dette med tung trening, selv om jeg gjør det 5 dager i uken. Jeg fikk faktisk beskjed av en ansatt på en rusklinikk for noen år siden, om at jeg ikke burde trene så hardt som jeg gjorde ( jeg trente på treningsrommet de hadde ), fordi kroppen kunne forveksle tilstanden man får etterpå med abstinens. Man blir jo ofte litt skjelven etter en solid treningsøkt, men allikevel? Jeg tror hun er den eneste jeg har hørt si det. Samtidig kan jeg ikke benekte at jeg er åpen for at hun har et poeng. Jeg blir "nervøs" av å skjelve når jeg fryser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alkohol er jo beroligende, så vil vel tro den roer ned absistens av benzo? 

Anonymkode: 62823...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...