Gå til innhold

Dere som kjører bil til jobb


Lillemus

Anbefalte innlegg

Hva betaler dere for å parkere på jobben? Og er det innendørs eller ute? Sentralt i forhold til sentrum?

Vi må begynne å betale for å parkere på jobben og det er slike priser at jeg snart ikke har råd til å være på jobben... Må vel tilbake til å ta buss, men dessverre pendler jeg 4,5 mil flere dager i uka og skal jeg da ta bussen må jeg opp enda tidligere enn i dag (i dag er jeg oppe rundt 6), måtte ha busskort i to selskaper, bytte buss og bruke uhensiktsmessig mye tid på å komme meg til og fra jobb.

Ingen mulighet for rabattert årskort på parkering eller gratis parkeringskort såvidt jeg vet. Huseier som også eier parkeringsplassen er så stinn av penger (han er på norgestoppen!) at 1600,- i mnd ikke er lommerusk engang for ham, for meg er det helt utenkelig å bruke så mye for å parkere på jobben. Og her er det snakk om en utendørs parkeringsplass langt unna sentrum, den blir knapt nok brøytet og strødd på vinters tid og har ikke vært merket opp på de snart 10 årene jeg har kjørt bil i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette er et problem for mange. Arbeidsgiver bør snakke deres sak siden jeg vil tro arbeidsgiver har parkering nevnt i kontrakten.

Du får se deg om etter noe annet å gjøre som ligger nærmere hjemstedet og ta lønn og transportkostnader med i regnestykket. Selv synes jeg tiden som brukes til/fra jobb spiller stor rolle i hverdagen. Dette kan også brukes som argument for lønnsforhøyelse overfor arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikker parkering på jobb selv, men mannen betaler vel ca. 1200 i måneden. Dette er i et dyrt parkeringshus i sentrum, arbeidsgiver betaler en stor del av den reelle prisen, så det er jo ikke på noen måte sammenlignbart. Enig i at 1600 for utendørs parkering utenfor pressområder høres dyrt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentralt i Oslo er det forbudt å tilrettelegge for parkering når bedrifter bygger nytt eller bygger om, da blir ikke planene godkjent.  Det er vanlig å måtte komme veldig tidlig og tråle gatene i nærheten, hvis man er nødt til å kjøre til jobb.  Jeg vet ikke hva som er vanlig i utkanten av byen. 

1600 pr. mnd. høres mye ut når det ikke er i sentrum og ikke er særlig tilrettelagt.  Dere bør ta det opp samlet med arbeidsgiver / instansen som håndterer avtaler med huseieren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Sentralt i Oslo er det forbudt å tilrettelegge for parkering når bedrifter bygger nytt eller bygger om, da blir ikke planene godkjent.  Det er vanlig å måtte komme veldig tidlig og tråle gatene i nærheten, hvis man er nødt til å kjøre til jobb.  Jeg vet ikke hva som er vanlig i utkanten av byen. 

1600 pr. mnd. høres mye ut når det ikke er i sentrum og ikke er særlig tilrettelagt.  Dere bør ta det opp samlet med arbeidsgiver / instansen som håndterer avtaler med huseieren. 

Tror ikke vi kommer langt med det dessverre, men jeg skal gjøre et forsøk. Jeg har jo ikke råd til å dra på jobb snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petterx skrev:

Ja, dette er et problem for mange. Arbeidsgiver bør snakke deres sak siden jeg vil tro arbeidsgiver har parkering nevnt i kontrakten.

Du får se deg om etter noe annet å gjøre som ligger nærmere hjemstedet og ta lønn og transportkostnader med i regnestykket. Selv synes jeg tiden som brukes til/fra jobb spiller stor rolle i hverdagen. Dette kan også brukes som argument for lønnsforhøyelse overfor arbeidsgiver.

Jeg tror ikke parkering er nevnt i leiekontrakten, har aldri vært borti kjipere utleier. Å finne seg en annen jobb nærmere hjemstedet er lettere sagt enn gjort dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler foreløpig ingenting, men jeg jobber i en stor etat med mange arbeidssteder, flere steder har de begynt å ta betalt så jeg regner med at det kommer hit også. Der det er innført parkeringsavgift, er den på kr. 35,- pr. dag.  Det gir en månedspris på ca. kr. 700,-

Parkeringen her jeg jobber er utendørs, vegg-i-vegg med kontoret. Vedlikeholdet er godt om vinteren.  Det er også mulighet for parkering i garasje. Det koster mer. 

Begrunnelsen er: "Hensikten med avgiften er å hindre unødig bilkjøring og få flere ansatte til å velge gåing, sykling eller kollektivtransport"

Det virker helt klart etter hensikten.  Bilbruken til jobb har gått ned.  

De ansattes reaksjoner spenner mellom de som synes det er helt topp, (miljøet vinner, alle bør sykle) til de som ønsker å slutte i jobben. De fleste befinner seg vel midt i mellom. 

Selv sykler jeg til jobb de fleste dager etter at jeg investerte i en elsykkel i fjor. Har ca. 1 mil hver vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo langt fra alle, jeg vil tro de færreste, som kan gå eller sykle til jobb. Om man må ha bil for å komme til nærmeste kollektiv så må man parkere der og i tillegg kjøpe månedskort. På toppen kommer kostnader til bilhold.

Mange får også bompenger på toppen av det hele, så det å stå i arbeid er ikke alltid lønnsomt. 

Samfunnet legger opp til at Naving blir mer akseptert fordi alt man tjener skal konfiskeres i form av skatt og avgifter.

Om arbeidsplassen ligger utenfor sentrum så er det vel gode muligheter for gateparkering rett utenfor gårdsplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg jobber nå, har vi fri parkering rett utenfor. Kontoret ligger et stykker utenfor sentrum, på min side av byen. Kunne fint tatt buss, men det er sabla enkelt å ta bil når jeg ikke trenger å betale noe. Så jeg forstår at parkeringsavgift er et virkemiddel for å å begrense bilbruken. Tidligere, da jeg jobbet i byen, tok jeg buss, nettopp pga parkeringsavgift. Vet ikke hvor mye månedsbetaling for parkering koster, det har jeg aldri hatt. Men 80 kr per dag er vel ikke unormalt høyt vel? I alle fall ikke for enkelt dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Her jeg jobber nå, har vi fri parkering rett utenfor. Kontoret ligger et stykker utenfor sentrum, på min side av byen. Kunne fint tatt buss, men det er sabla enkelt å ta bil når jeg ikke trenger å betale noe. Så jeg forstår at parkeringsavgift er et virkemiddel for å å begrense bilbruken. Tidligere, da jeg jobbet i byen, tok jeg buss, nettopp pga parkeringsavgift. Vet ikke hvor mye månedsbetaling for parkering koster, det har jeg aldri hatt. Men 80 kr per dag er vel ikke unormalt høyt vel? I alle fall ikke for enkelt dager.

For enkeltdager nei, men når det blir 13-1400,- i mnd synes jeg det er hårreisende! Jeg har jobbet og spart og betalt ned på lån for å få såpass romslig økonomi som jeg har i dag og da er det totalt uaktuelt at det skal gå til en av Norges rikeste menn! Men det ordner seg ser det ut til, har hørt litt rundt. :) Om jeg må gå noen minutter er ikke det noe problem, trenger ikke parkere rett utenfor døra.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petterx skrev:

Nå er det jo langt fra alle, jeg vil tro de færreste, som kan gå eller sykle til jobb. Om man må ha bil for å komme til nærmeste kollektiv så må man parkere der og i tillegg kjøpe månedskort. På toppen kommer kostnader til bilhold.

Mange får også bompenger på toppen av det hele, så det å stå i arbeid er ikke alltid lønnsomt. 

Samfunnet legger opp til at Naving blir mer akseptert fordi alt man tjener skal konfiskeres i form av skatt og avgifter.

Om arbeidsplassen ligger utenfor sentrum så er det vel gode muligheter for gateparkering rett utenfor gårdsplassen?

Jeg har i tillegg to bosteder så det er veldig kjekt med den bilen da - så jeg slipper å bruke 12-14 timer i uka på transport... Bompenger, drivstoff og nå parkering - det blir litt det. Men det ser ut til å ordne seg med parkering da, heldigvis. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lillemus skrev:

Huseier som også eier parkeringsplassen er så stinn av penger (han er på norgestoppen!) at 1600,- i mnd ikke er lommerusk engang for ham

Han ble nok ikke søkkrik av veldedighet...

Anonymkode: 833da...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

For enkeltdager nei, men når det blir 13-1400,- i mnd synes jeg det er hårreisende! Jeg har jobbet og spart og betalt ned på lån for å få såpass romslig økonomi som jeg har i dag og da er det totalt uaktuelt at det skal gå til en av Norges rikeste menn! Men det ordner seg ser det ut til, har hørt litt rundt. :) Om jeg må gå noen minutter er ikke det noe problem, trenger ikke parkere rett utenfor døra.  :) 

Jeg kan ikke helt se hva gårdeiers økonomi har med saken å gjøre. Klart han tar betalt så mye han kan, vi lever i en markedsøkonomi. Det er opp til deg å velge å benytte deg av parkeringen eller ikke. Fint du har alternativer, da går du for dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi to bor og jobber i samme kommune, og jeg kan faktisk ikke huske å ha hatt gratis parkering noen gang. De dagene jeg må kjøre i løpet av arbeidsdagen tar jeg med bilen (gidder ikke styre med el-bilene vi har tilgjengelig, men som a l d r i er ledige), og betaler da 200,- i parkering pr dag fra egen lomme. 

Hva med å kjøre hjem når du bor hos kjæresten, og sykle derfra? Om du syns det tar for lang tid- ønske deg el- sykkel til jul fra deg, deg, deg og kjæresten? ;):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Vi to bor og jobber i samme kommune, og jeg kan faktisk ikke huske å ha hatt gratis parkering noen gang. De dagene jeg må kjøre i løpet av arbeidsdagen tar jeg med bilen (gidder ikke styre med el-bilene vi har tilgjengelig, men som a l d r i er ledige), og betaler da 200,- i parkering pr dag fra egen lomme. 

Hva med å kjøre hjem når du bor hos kjæresten, og sykle derfra? Om du syns det tar for lang tid- ønske deg el- sykkel til jul fra deg, deg, deg og kjæresten? ;):) 

Jeg er nok ingen vintersyklist, det tør jeg rett og slett ikke i tillegg til at det er for mørkt og kaldt. På våren og høsten har jeg gjort det noen ganger, at jeg har kjørt hjem til meg og byttet til sykkel og syklet til jobb, men i mørketiden er ikke det noe alternativ. Det tar også fryktelig mye tid, går fort to timer fra jeg starter hos ham til jeg er fremme på jobb på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes 1600 per måned for utendørs parkering utenfor sentrum er dyrt. Innendørs parkering i sentrum koster for oss 1500,- per måned som vi evt må betale selv.

Jeg har ingen parkeringsplass, men det koster meg ca 200 av egen lomme å parkere en dag hvis jeg må ta bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes 1600 per måned for utendørs parkering utenfor sentrum er dyrt. Innendørs parkering i sentrum koster for oss 1500,- per måned som vi evt må betale selv.

Jeg har ingen parkeringsplass, men det koster meg ca 200 av egen lomme å parkere en dag hvis jeg må ta bil.

Hadde jeg enda sluppet unna med å ta EN buss, men uansett om jeg skal hjemmefra til jobb eller fra kjæresten til jobb så må jeg ta to busser med mindre jeg vil gå en halvtime i tillegg til den ene bussen. Sånn er det når man har to bosteder, men jeg håper jo det ordner seg på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder fins det pendlerparkeringsplasser f.eks ved togstasjoner. Tenkte på om du kunne kjøre til buss nr 2 og parkere der, så slipper du unna med kun en bussreise. Forutsetter at det er billig parkering ved busstoppet og at prisen på buss + parkering ikke overstiger pris på parkering på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt gratis parkeringsplass på jobben. Sett utenfra har jeg egentlig ikke trengt det, hadde bare hatt godt av å ta buss og gå litt. Eller sykle. 

I ny jobb blir reiseveien så lang at jeg nesten må ha mulighet til å kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...