Gå til innhold

I dag klarte jeg det!


Gondor

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg tankekjør og begynte som vanlig å krangle og argumentere med stemmene som sier at jeg er utakknemlig, at jeg er sinnsyk, de latterliggjør meg og rakker ned på meg på den verst tenkelige måte. Men jeg er jo ikke psykotisk så jeg klarte denne gangen å si til meg selv at det er jeg som sier alt dette vonde til meg selv, ikke de personene jeg ser for meg. Jeg klarte å analysere meg frem til at det er min følelse av maktesløshet, skam, mislykkethet og det å ikke klare noe som helst som ligger der i bunnen og skaper disse "samtalene". Jeg klarte å komme ut av mitt eget fengsel og engasjere meg i min sønn som hadde behov for å snakke. Det føltes godt og riktig. Allikevel har jeg tatt to ekstra fluanxol og en sobril. Jeg vakler i troen på meg selv og min egen evne til å tenke rasjonellt. Neste gang jeg er hos psykolog skal jeg ta opp dette.

Jeg er så utrolig glad for at jeg kan sitte her og skrive uten de forferdelige stemmene i forgrunnen! Kanskje jeg klarer å få det til neste gang det skjer også! Gjesp. Sobrilen har begynt å virke. Nå ser jeg frem til å krype under dyna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne "stemmer" har jeg også i perioder. Lurer på hva som er forskjellen på dette og schizofreni. Etter å ha sett dokumentarserien "Stemmene i hodet" har jeg lurt på om disse personene hører stemmene høyt og virkelig. Hvis de gjør det, så er det vel det som skiller schizofreni og "stemmer" som bare er inne i ens egne tanker. 

Anonymkode: a57ce...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett i det du mener er forskjellen på en schizofrens stemmer og tankekjør hos en ikke-psykotiker. Jeg tror schizofrene hører stemmer klart og tydelig utenfor seg selv og at det synes helt virkelig. Tankekjør er "bare" stemmer en har inni sitt eget hode, men det er plagsomt nok!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg tror du har rett i det du mener er forskjellen på en schizofrens stemmer og tankekjør hos en ikke-psykotiker. Jeg tror schizofrene hører stemmer klart og tydelig utenfor seg selv og at det synes helt virkelig. Tankekjør er "bare" stemmer en har inni sitt eget hode, men det er plagsomt nok!

 

Tror man kan ha stemmer både utenfor og inni hodet, det er ikke egne tanker. Det kan det ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Tror man kan ha stemmer både utenfor og inni hodet, det er ikke egne tanker. Det kan det ikke være. 

For min del er det helt klart egne tanker. Det er min hjerne som produserer dem. De kommer ikke utenifra og ingen har plantet dem der.  Nå tror jeg jeg har begynt å se årsaken til at de er der og det er et stort skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gondor skrev:

For min del er det helt klart egne tanker. Det er min hjerne som produserer dem. De kommer ikke utenifra og ingen har plantet dem der.  Nå tror jeg jeg har begynt å se årsaken til at de er der og det er et stort skritt i riktig retning.

Ok. Det er bra du forstår mer av det. Hva er årsaken til at de er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Det er bra du forstår mer av det. Hva er årsaken til at de er der?

Det er følelsen av å være maktesløs i livet mitt, ikke ha kontroll, føle meg mindreverdig, følelsen av å være en byrde. Når noe i livet mitt skjer som trigger disse følelsene utløser det stemmer som plager meg noe inni hampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gondor skrev:

Det er følelsen av å være maktesløs i livet mitt, ikke ha kontroll, føle meg mindreverdig, følelsen av å være en byrde. Når noe i livet mitt skjer som trigger disse følelsene utløser det stemmer som plager meg noe inni hampen.

Ok. Det er du som skal ha kontroll, klarer du det? Jaja du klarte vel det nå, det er bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Det er du som skal ha kontroll, klarer du det? Jaja du klarte vel det nå, det er bra :) 

Dette kalles vel sykdommsinnsikt?

Anonymkode: 48323...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette kalles vel sykdommsinnsikt?

Anonymkode: 48323...7ab

Flott det! Psykiateren skrev jeg manglet sykdomsinnsikt, tror jeg vet hvorfor. Han spurte jo hva mine fremtidsplaner var, sa det var å heale folk å jobbe som et medium. Han lurte på om jeg trodde det var fint å snakke med avdøde "Ja det er det". sa jeg. Og han ser på supernatural, trodde han hadde mer innsikt. Demoner og engler hehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Det er du som skal ha kontroll, klarer du det? Jaja du klarte vel det nå, det er bra :) 

Jeg vet ikke om jeg klarer det neste gang, men jeg skal i hvert fall prøve. Stemmene kan bli veldig overdøvende og sterke, så jeg er usikker, men jeg skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg vet ikke om jeg klarer det neste gang, men jeg skal i hvert fall prøve. Stemmene kan bli veldig overdøvende og sterke, så jeg er usikker, men jeg skal prøve.

Stå på! Jeg sliter med hodet mitt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...