Gå til innhold

NDH: Urinveisinfeksjon og litium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har selvdiagnostisert meg med UVI. Etter en veldig dårlig dag der jeg følte meg generelt uvel og utslitt, hadde jeg en ganske hard treningsøkt før jeg deretter tok en tur i svømmehallen. Et par timer etter dette begynte jeg å kjenne smerter og svie mot slutten av vannlatningen. Det kjennes ut som om det svir fra urinrørsåpningen og noen cm innover, i tillegg til at det verker nederst i underlivet og nederst i ryggen. Litt som menssmerter, bare at det er svakere og konstant, i stedet for kraftig og takvis. Urinen min lukter sterkt og vondt, og er gul og grumsete, selv om jeg drikker mye. Pleier alltid å ha klar urin ellers. Jeg har ikke feber, men føler meg generelt litt uvel. Jeg vil ikke så til legen for å få antibiotika med en gang, men heller vente en ukes tid for å se om det går over av seg selv. 

Hvis dette er en UVI, så lurer jeg på om Litium kan sinke helingsprosessen? Har generelt fått tørrere hud og slimhinner etter at jeg begynte med litium. Kan det gjøre det verre? Tenkte også på at UVI kan spre seg til de øvre urinveier. Bør jeg slutte med litium i noen dager, så ikke nyrene evt. får for mye å jobbe med med evt. bakterier og litium samtidig? Eller er dette bare tull? 

Vil i alle fall bli kvitt dette så kjapt som mulig. Er det dumt å trene med UVI? Svømming er kanskje lurt å vente med?

Takk for svar. 

Anonymkode: ca2c4...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skal ikke slutte med litium. Litium øker urinvolumet med ca 0,5 liter per døgn, og det er gunstig. Dessuten "arbeider" ikke nyrene med litium og infeksjon. UVI er noe "der nede" ikke oppe i nyrene.

Det er noen generelle råd mot UVI: Drikk rikelig. Tøm blæra ofte - ikke vent til du "må". Bakteriene fordobler seg hvert 20 minutt så det er greit å kvitte seg med flest mulig ofte. Tørk deg bakover. Tøm blæra kort tid etter samleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...