Gå til innhold

Forskjell på Schizoid PF og depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. PF er en vedvarende tilstand. Depresjon er noe som kommer i episoder med friske perioder mellom.

2. En person med schizoid pf bryr seg ikke om andre mennesker, ei heller hva de synes om han/henne. Alle andre mennesker, også deprimerte (uten schizoid pf) bryr seg om kontakten med og responsen fra andre.

Anonymkode: e1743...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SchizoMonster

I utgangspunktet så er det ikke mulig å ta feil, vi har varigheten (permanent vs midlertidig) som regel en kan jo ha en mer varig mild depresjon, dysstymi, kronisk senket stemingsleie også, men overlappet er for lite, det er vel i hovedsak kun mangel på opplevd glede, så er det jo noen deprimerte folk som isolerer seg tror jeg, men det skal ikke være nok til at en deprimert får diagnosen schizoid.

Men schizoide folk kan jo bli deprimerte da, tror ikke det er så uvanlig egentlig, er jo en ganske meningsløs tilværelse tror jeg mange av dem føler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObservingSnailReproduction
2 hours ago, AnonymBruker said:

2. En person med schizoid pf bryr seg ikke om andre mennesker, ei heller hva de synes om han/henne. Alle andre mennesker, også deprimerte (uten schizoid pf) bryr seg om kontakten med og responsen fra andre.

Anonymkode: e1743...ad9

Jeg sier meg imot. Det har ikke med nødvendigvis bry seg om andre, men heller mer om å vise det og/eller være klar over det selv. SPD kan fint bry seg, du vil bare ikke vite om det. ;)

OP: Hvorfor spør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, ObservingSnailReproduction skrev:

Jeg sier meg imot. Det har ikke med nødvendigvis bry seg om andre, men heller mer om å vise det og/eller være klar over det selv. SPD kan fint bry seg, du vil bare ikke vite om det. ;)

OP: Hvorfor spør du?

Ett annett innlegg tidligere i dag fikk SPD til å høres ut som en slags depresjon.

Anonymkode: 615b9...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObservingSnailReproduction
17 minutes ago, AnonymBruker said:

Ett annett innlegg tidligere i dag fikk SPD til å høres ut som en slags depresjon.

Anonymkode: 615b9...509

Vi kan være litt kynisk av natur, men ofte er det brukt på en humoristisk måte også. (Spd humour. Best kind of humour).
Det har riktignok enkelte likheter her og der. En med depresjon kan erfare en form for anhedonia også, men en person med spd blir ikke kvitt det. Ikke så vidt meg bekjent i hvert fall. Det er mer en ting du lærer å leve med. 

Hadde jeg levd et liv med berg-og-dalbane-følelser, så hadde jeg nok sikkert også først tenkt depresjon. Nå har det seg riktignok slik at de er fortsatt veldig forskjellig, og det ene tilsier ikke det andre.

- Sneglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne sette diagnose PF må de generelle kriteriene være oppfylt:

Personlighetsforstyrrelser (ICD-10 F60), generelle kriterier:


Alle kriteriene må være oppfylt samtidig


a. tydelig disharmoniske holdninger og atferd som vanligvis omfatter flere 
funksjonsområder så som følelser, oppmerksomhet, impulskontroll, måter å 
oppfatte og tenke på og måter å forholde seg til andre på,


b. det avvikende atferdsmønsteret er vedvarende og langvarig og begrenses ikke til episoder med psykisk lidelse,


c. det avvikende atferdsmønsteret er omfattende og klart maladaptivt i forhold til et bredt spekter av personlige og sosiale situasjoner,


d. manifestasjonene nevnt ovenfor debuterer alltid i løpet av barne- eller ungdomstid og fortsetter inn i voksen alder,


e. forstyrrelsen fører til betydelig personlig lidelse, men det kan ofte først bli tydelig 
sent i forløpet,


f. forstyrrelsen er vanligvis, men ikke alltid, forbundet med betydelige problemer i 
forhold til yrkesmessige og sosiale funksjoner.

 

Hvis alle disse generelle kriteriene er oppfylt skal man gå gjennom de spesifikke kriteriene for hver personlighetsforstyrrelse.

Er de generelle kriteriene ikke oppfylt kan man ikke sette en PF-diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...