Gå til innhold

Blir man trøtt av Cosylan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte ta 10 ml Cosylan i kveld fordi jeg har hard hoste etter influensa pluss at jeg sliter med å sove.

Blir man trøtt av Cosylan? 

Anonymkode: 16616...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cosylan er ingen sovemedisin. Den er totalt uegnet for det formålet og har stor avhengighetsrisiko, mer enn Imovane, etc. hvis den brukes feil. Den skal kun brukes i korte perioder mot tørrhoste, ingenting annet. 

Enkelte kan bli litt trøtte og sløve, men langt fra alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte ta 10 ml Cosylan i kveld fordi jeg har hard hoste etter influensa pluss at jeg sliter med å sove.

Blir man trøtt av Cosylan? 

Anonymkode: 16616...426

Tviler vel egentlig på at du vil merke noe særlig til 10 ml cosylan en gang om dagen, men tar du den flere ganger, så... det er jo en grunn til varseltrekanten og forsiktighetsregler rundt bilkjøring og cosylan.

Anonymkode: e32c3...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Cosylan er ingen sovemedisin. Den er totalt uegnet for det formålet og har stor avhengighetsrisiko, mer enn Imovane, etc. hvis den brukes feil. Den skal kun brukes i korte perioder mot tørrhoste, ingenting annet. 

Enkelte kan bli litt trøtte og sløve, men langt fra alle. 

Tenker ikke å bruke den som en sovemedisin, men sliter mest med å sove for at jeg hoster slik..

Anonymkode: 16616...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke å bruke den som en sovemedisin, men sliter mest med å sove for at jeg hoster slik..

Anonymkode: 16616...426

Den hjelper jo på hoste, så tenker du får sove da. 

NB! Du må ikke bruke Cosylan mot slimhoste, f.eks ved nedre luftveisinfeksjoner. Er du slimete, skal det opp og hosten har et formål selv om den er irriterende. Kun ved tørrhoste skal det brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Den hjelper jo på hoste, så tenker du får sove da. 

NB! Du må ikke bruke Cosylan mot slimhoste, f.eks ved nedre luftveisinfeksjoner. Er du slimete, skal det opp og hosten har et formål selv om den er irriterende. Kun ved tørrhoste skal det brukes.

Har tørrhoste ja.. Hva er det med Cosylan-morfin som gjør det så avhengighetsskapende? Hvordan virker det på kroppen? Vet du? :-)

Anonymkode: 16616...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har tørrhoste ja.. Hva er det med Cosylan-morfin som gjør det så avhengighetsskapende? Hvordan virker det på kroppen? Vet du? :-)

Anonymkode: 16616...426

Cosylan er i praksis morfin. Morfin er forbundet med stor tilvenningsfare. 

Det er ikke farlig så lenge man bruker det som tiltenkt. Maks en ukes tid i forbindelse med forkjølelse eller andre lidelser som gir tørrhoste. Men hvis man bruker det over tid for søvn, så er man på ville veier. Problemet med søvnforstyrrelser er at de gjerne er litt mer langvarig enn forkjølelser, ergo ønsker man å bruke medisinen lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Cosylan er i praksis morfin. Morfin er forbundet med stor tilvenningsfare. 

Det er ikke farlig så lenge man bruker det som tiltenkt. Maks en ukes tid i forbindelse med forkjølelse eller andre lidelser som gir tørrhoste. Men hvis man bruker det over tid for søvn, så er man på ville veier. Problemet med søvnforstyrrelser er at de gjerne er litt mer langvarig enn forkjølelser, ergo ønsker man å bruke medisinen lengre. 

Ja, skjønner. 

Anonymkode: 16616...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Cosylan er i praksis morfin. Morfin er forbundet med stor tilvenningsfare. 

Det er ikke farlig så lenge man bruker det som tiltenkt. Maks en ukes tid i forbindelse med forkjølelse eller andre lidelser som gir tørrhoste. Men hvis man bruker det over tid for søvn, så er man på ville veier. Problemet med søvnforstyrrelser er at de gjerne er litt mer langvarig enn forkjølelser, ergo ønsker man å bruke medisinen lengre. 

Men du.... Vet du om 10 ml er en akseptabel, og ikke for stor dose å ta? Har tatt 5 ml et par netter nå, men synes ikke det lindret hosten tilstrekkelig..

Anonymkode: 16616...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Vet ikke hva som er anbefalt dose, men det går sikkert an å google. Cosylan er den eneste hostemedisinen som har virka på meg, men det er ikke ofte jeg har hatt det/brukt det. Tok det kun på kvelden, for jeg ble faktisk ganske kvalm og uggen av den. Men det var godt å få sove uten å hoste seg gjennom natta. God bedring. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Colyslan tør jeg ikke bruke. Jeg blir full av lopper i blodet, som om jeg har drukket alt for mye kaffe og energidrikker. Absolutt ikke søvndyssende på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...