Gå til innhold

Er jeg egoistisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min kjære mann har rund dag . Slekt og venner forventer feiring og min mann stresser litt med dette. Han liker å gjøre litt inntrykk med det beste av mat og flott pynta hus ... 
Jeg er psyk for tiden. Stadig opptrapping av medisiner som gjør at jeg plages med mye bivirkninger før ting stabiliseres. Prøver å få min mann til å forstå at jeg går for " halv maskin" akkurat nå. Han forstår ikke dette og maser hele tiden på at nå må jeg begynne å ordne til denne festen. 

Er det noen av dere som har erfaring med oppstart av medisin. Er dette noe jeg burde klare ?. Er det egoistisk av meg å be han slå ned på kravene ? . 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som har erfaring med oppstart av medisin. Er dette noe jeg burde klare ?.

Anonymkode: 05e0e...b2b

Dette er så forskjellig fra person til person at det blir helt umulig å svare på. Ikke gir du noen god beskrivelse av sykdommen og bivirkningene heller.

Det er kun du som kan svare på om du burde klare dette.

Anonymkode: c7111...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hvis han ønsker fest, så synes jeg han kan ordne leie av lokale. Da kan dere komme dit kvelden før og pynte og dekke til - slippe å ordne til hele huset. Så velger dere sammen om dere skal lage maten selv eller bestille mat. Snakk med ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så forskjellig fra person til person at det blir helt umulig å svare på. Ikke gir du noen god beskrivelse av sykdommen og bivirkningene heller.

Det er kun du som kan svare på om du burde klare dette.

Anonymkode: c7111...86e

Jeg blir mer og mer forsiktig med å skrive her på dol... Det blir liksom noen som synes det er feil uansett hvordan man skriver. Beklager at jeg irriterte deg med mitt innlegg. Jeg har lagt ut i detaljer om psykdom og medisiner tidliger og fått null svar... Fått inntrykk av folk nå er intressert i alt annet enn å høre detaljer om dette... 

Det er forresten ikke umulig å svare ....... 

 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du konkretiserer ikke hvor syk du er, hvilke bivirkninger du har eller hva det er mannen din forventer av deg.

Forventer han at du bretter serviettene, eller forventer han at du lager treretters middag og kaker til kaffen til 50 personer?

Anonymkode: c7111...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du søker en støtte det er umulig å gi, basert på det lille av informasjon du deler. I tillegg blir du fornærmet når folk etterspør mer informasjon for å kunne gi bedre svar. 

Det er uansett kun en ærlig og åpen dialog melllom deg og din mann som kan føre til en god løsning. Du trenger støtte og forståelse for din situasjon. Han må få feire dagen sin. Så er spørsmålet hvordan dere skal løse dette, så begges behov blir ivaretatt. 

Anonymkode: 1e3ff...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ingenting om sykdommen din eller medisiner, men jeg vet at man kan kjøpe seg ut av omtrent alt i våre dager.  Kan dere finne en løsning som gjør dere begge fornøyde, og som dere har råd til?  Det er mange muligheter - leie lokale med full pakke, leie bare lokale, eller ha det hjemme og bestille alt fra mat til ryddehjelp. 

Mht. egoisme synes jeg begge ytterpunktene er litt egoistiske: Han kan ikke stille høye forventninger, men regne med at du skal ordne alt.  Du ikke kan forvente at han skal droppe feiringen helt eller redusere til omtrent null.  Mellom der finnes det mange ulike valg dere kan ta sammen.

Dere må kommunisere på et konkret nivå, f.eks. bli enige om hvor mye penger dere skal bruke og deretter se på løsninger innenfor den summen.  Med veldig lavt budsjett må man nødvendigvis øke belastningen på seg selv som arrangør eller senke kravene noe, det gjelder for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir mer og mer forsiktig med å skrive her på dol... Det blir liksom noen som synes det er feil uansett hvordan man skriver. Beklager at jeg irriterte deg med mitt innlegg. Jeg har lagt ut i detaljer om psykdom og medisiner tidliger og fått null svar... Fått inntrykk av folk nå er intressert i alt annet enn å høre detaljer om dette... 

Det er forresten ikke umulig å svare ....... 

 

Anonymkode: 05e0e...b2b

 

Jeg synes du fikk et flott og konkret svar fra Påskelilje som det ser ut til at du overså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Elionoe skrev:

 

Jeg synes du fikk et flott og konkret svar fra Påskelilje som det ser ut til at du overså ;)

Takker  for gode råd fra laban. Har ikke oversett det men er ikke innpå her hele tiden ;)
Vi har hatt et uvanlig tøfft år som familie. Uten at jeg vil komme med detaljer. Min mann fortjener virkelig å bli feiret. 
Jeg har øket AD ytterligere pga selvmordstanker.... Er uføretrygdet pga psyken.. Har OCD, PTSD, GAD og depresjon. Er veldig sliten og kognitivt treg. Spesiellt disse ukene ved øking av dose. 
Takler minimalt med stress og bruker det jeg har av energi på ungene. 
Jeg må nok stå for denne festen. Jeg vet at min mann har måttet ta mye hensyn til meg de siste årene derfor gjør det så vondt å ikke kunne gi han en skikkelig feiring. 

Han vil ha 40 gjester og flott middag. Jeg tenker heller 20 gjester og litt lettere mat. ( bestille gryterett eller snitter). Så får jeg be noen ta med bakst..bestille en hvit dame. Jeg kommer til å bruke all energi på å rydde hus og dekke bord.

Går i ganske tøff terapi hos psykiater for tiden. Mye som trigger OCDen ved et slikt besøk ... 

 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, Elionoe skrev:

 

Jeg synes du fikk et flott og konkret svar fra Påskelilje som det ser ut til at du overså ;)

Takker også for svar fra påskelilje . ;)

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker  for gode råd fra laban. Har ikke oversett det men er ikke innpå her hele tiden ;)
Vi har hatt et uvanlig tøfft år som familie. Uten at jeg vil komme med detaljer. Min mann fortjener virkelig å bli feiret. 
Jeg har øket AD ytterligere pga selvmordstanker.... Er uføretrygdet pga psyken.. Har OCD, PTSD, GAD og depresjon. Er veldig sliten og kognitivt treg. Spesiellt disse ukene ved øking av dose. 
Takler minimalt med stress og bruker det jeg har av energi på ungene. 
Jeg må nok stå for denne festen. Jeg vet at min mann har måttet ta mye hensyn til meg de siste årene derfor gjør det så vondt å ikke kunne gi han en skikkelig feiring. 

Han vil ha 40 gjester og flott middag. Jeg tenker heller 20 gjester og litt lettere mat. ( bestille gryterett eller snitter). Så får jeg be noen ta med bakst..bestille en hvit dame. Jeg kommer til å bruke all energi på å rydde hus og dekke bord.

Går i ganske tøff terapi hos psykiater for tiden. Mye som trigger OCDen ved et slikt besøk ... 

 

Anonymkode: 05e0e...b2b

 

Kan du ikke fortelle din mann det du har skrevet her? Om han ikke godtar og viser forståelse for det, er det han som er egoistrisk og ikke du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Elionoe skrev:

 

Kan du ikke fortelle din mann det du har skrevet her? Om han ikke godtar og viser forståelse for det, er det han som er egoistrisk og ikke du...

Takk😊. 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
43 minutter siden, Gargamel skrev:

Kan ikke han bare ordne det selv? 

Jeg måtte faktisk ordne med alt selv da jeg hadde rund dag ... Jeg er nok litt gammeldags .. 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte faktisk ordne med alt selv da jeg hadde rund dag ... Jeg er nok litt gammeldags .. 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Ja, da kan vel mannen din ordne til sin egen dag? Eller gjør som min far har gjort både på sin 70- og sin 75-årsdag - han har rett og slett leid deler av et restaurantlokale og bestilt middag til slekt og venner, vi har fått lov av innehaverne til å ha med kaker selv og så har han betalt for hele sulamitten med bursdagsgavepengene han fikk. :) Utrolig praktisk og lettvint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kjære mann har rund dag . Slekt og venner forventer feiring og min mann stresser litt med dette. Han liker å gjøre litt inntrykk med det beste av mat og flott pynta hus ... 
Jeg er psyk for tiden. Stadig opptrapping av medisiner som gjør at jeg plages med mye bivirkninger før ting stabiliseres. Prøver å få min mann til å forstå at jeg går for " halv maskin" akkurat nå. Han forstår ikke dette og maser hele tiden på at nå må jeg begynne å ordne til denne festen. 

Er det noen av dere som har erfaring med oppstart av medisin. Er dette noe jeg burde klare ?. Er det egoistisk av meg å be han slå ned på kravene ? . 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Nei, han burde ra mer hensyn.

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kjære mann har rund dag . Slekt og venner forventer feiring og min mann stresser litt med dette. Han liker å gjøre litt inntrykk med det beste av mat og flott pynta hus ... 
Jeg er psyk for tiden. Stadig opptrapping av medisiner som gjør at jeg plages med mye bivirkninger før ting stabiliseres. Prøver å få min mann til å forstå at jeg går for " halv maskin" akkurat nå. Han forstår ikke dette og maser hele tiden på at nå må jeg begynne å ordne til denne festen. 

Er det noen av dere som har erfaring med oppstart av medisin. Er dette noe jeg burde klare ?. Er det egoistisk av meg å be han slå ned på kravene ? . 

Anonymkode: 05e0e...b2b

 

Endret av FGT
feil ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kjære mann har rund dag . Slekt og venner forventer feiring og min mann stresser litt med dette. Han liker å gjøre litt inntrykk med det beste av mat og flott pynta hus ... 
Jeg er psyk for tiden. Stadig opptrapping av medisiner som gjør at jeg plages med mye bivirkninger før ting stabiliseres. Prøver å få min mann til å forstå at jeg går for " halv maskin" akkurat nå. Han forstår ikke dette og maser hele tiden på at nå må jeg begynne å ordne til denne festen. 

Er det noen av dere som har erfaring med oppstart av medisin. Er dette noe jeg burde klare ?. Er det egoistisk av meg å be han slå ned på kravene ? . 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Jeg tenker at man i en familie hjelper hverandre på ulike måter. Du sier ikke noe om hvorvidt du har vært syk lenge eller om det bare har vært en kort periode, og du sier heller ikke noe om hvorvidt du er i jobb eller for tiden er hjemme på dagtid. Jeg synes slike detaljer påvirker hvordan jeg tenker om situasjonen du beskriver.

Generelt sett så tenker jeg at det å drive med forberedelser til en feiring kanskje kan være en ok måte å fylle dagen på dersom man er hjemme på dagtid. Sannsynligvis viktig at du og mannen din sammen lager en detaljert plan over hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at man i en familie hjelper hverandre på ulike måter. Du sier ikke noe om hvorvidt du har vært syk lenge eller om det bare har vært en kort periode, og du sier heller ikke noe om hvorvidt du er i jobb eller for tiden er hjemme på dagtid. Jeg synes slike detaljer påvirker hvordan jeg tenker om situasjonen du beskriver.

Generelt sett så tenker jeg at det å drive med forberedelser til en feiring kanskje kan være en ok måte å fylle dagen på dersom man er hjemme på dagtid. Sannsynligvis viktig at du og mannen din sammen lager en detaljert plan over hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre hva.

Har jo forklart en del i tråen nå synes jeg... Jeg gjør alt husarbeid og tar meg av det meste ang ungene. Det har jeg alltid gjordt enten jeg har jobbet eller vært hjemme... Jeg vet ikke om du vet hvordan det er å være psyk men noen ganger fungere man bare ikke. Det er kanskje det som gjør mest vondt.. jeg kan strekke meg ufattelig langt og har gjordt det i mange år. Men når man sier at man faktisk ikke klarer mer så blir man møtt med generalisering og mistenksomhet. Min mann har alltid tenkt at dette med huset  er en kvinnes oppgave . Han jobber veldig mye og forventer at jeg ordner alt hjemme og jeg forstår logikken i det... 

Hadde bare vært så godt å bli forstått..., jeg kommer uansett til å måtte lage til fest . Og helt sikkert uten noe særlig hjelp.. Selv om psykiateren fraråder dette. 

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når man sier at man faktisk ikke klarer mer så blir man møtt med generalisering og mistenksomhet.
(...)
Hadde bare vært så godt å bli forstått..., jeg kommer uansett til å måtte lage til fest . Og helt sikkert uten noe særlig hjelp.. Selv om psykiateren fraråder dette. 

Jeg synes ikke du skal tolke svarene våre som at vi ikke forstår deg, det er jo nettopp derfor vi forsøker å komme med alternativer til at du må gjøre alt. 

Har du venninner du kan be om litt praktisk hjelp, eller noen tenåringer i nabolaget som kanskje vil tjene en slant på å servere, vaske eller bake, så bruk den muligheten.  Lykke til uansett!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Jeg synes ikke du skal tolke svarene våre som at vi ikke forstår deg, det er jo nettopp derfor vi forsøker å komme med alternativer til at du må gjøre alt. 

Har du venninner du kan be om litt praktisk hjelp, eller noen tenåringer i nabolaget som kanskje vil tjene en slant på å servere, vaske eller bake, så bruk den muligheten.  Lykke til uansett!   

Jeg har  fått gode og forståelsesfulle svar innpå her :). Takk for gode råd ..

Anonymkode: 05e0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...