Gå til innhold

Bipolar 2??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg lurer veldig på om jeg kan være bipolar 2.. Men synes det er så vanskelig å vite mtp hypomani.

Jeg har de siste årene hatt flere ganske alvorlige depresjoner, har da fått Cipralex av legen min. Noe som har hjulpet bra, men jeg kan se i ettertid at jeg ble kanskje litt vel bra av de. Men har aldri vært manisk.

I fjor ble jeg deprimert på nytt, begynte med Cipralex, fikk virkning først på 20mg. Men måtte gå ned på dose pga bivirkninger. Da hjalp den ikke lengre. Gikk over til brintellix, men dette var iallefall ikke en bra medisin for meg. Ikke hjalp den, og jeg følte meg etterhvert fysisk dårlig. Får ikke til å forklare helt. Så jeg sluttet, og følte meg da fin i ukesvis/et par mnd. Men i den tiden før jeg sluttet satte jeg i gang så mange prosjekter og ideer, helt latterlig. Jeg sa opp jobben, begynte med et snedig prosjekt jeg trodde jeg skulle lykkes med, var veldig optimistisk osv. Så fikk jeg et par uker der jeg angret meg veldig, var nesten sengeliggende. Dagen etter snudde det, følte meg litt ovenpå. Føltes som "strøm" surret i hodet, tankene var litt kjappe, men jeg var ikke manisk. Dette har fortsatt i flere uker nå. Får planer og innspill daglig. Feks: vil selge alle møblene mine og endre stil, male om, kjøpe nytt, flytte, endre jobb igjen, osv. Så lander jeg litt og tenker at nei, dette må jeg la være. Hva er dette?? Er jeg bipolar? Hvordan er DU som bipolar 2? Jeg sliter veldig med humøret. Blir kjapt illsint over småting, roer meg ned etter en stund.. kjenner meg littblandet: motløs/deprimert/bra. 

Takknemlig for relevante svar. 

Anonymkode: 5d9eb...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Det er ikke en usannsynlighet med de symptomene du beskriver (jeg har diagnosen selv og kjenner meg igjen). Ville tatt meg en tur til fastlegen og fått henvisning til utredning hos psykiater. Det er slitsomt å ha det sånn, og antakelig vil stemningsstabiliserende medisiner som Lamictal ha bedre effekt på deg enn antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar:-)

Ja jeg har bestilt meg time, må få sjekket dette grundig. I dag igjen har jeg vært kjempedeppa, og føler at ingenting har mening. Det svinger ganske fort. Så noe må det være. Jeg vil jo bare ha det bra, ha et stabilt liv hvor jeg føler meg tilpass og på rett kurs. Det som er, er at jeg hele tiden får tanker og ideer om at jeg må endre ting i livet mitt også. Kan være strålende fornøyd, så kan det snu til dagen etter og alt føles meningsløst.

Det med ustabilt humør, å lett bli sint/oppfarende over bagateller osv. Kan det være typisk for bipolar lidelse? Jeg kan lite om dette.

Anonymkode: 5d9eb...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:-)

Ja jeg har bestilt meg time, må få sjekket dette grundig. I dag igjen har jeg vært kjempedeppa, og føler at ingenting har mening. Det svinger ganske fort. Så noe må det være. Jeg vil jo bare ha det bra, ha et stabilt liv hvor jeg føler meg tilpass og på rett kurs. Det som er, er at jeg hele tiden får tanker og ideer om at jeg må endre ting i livet mitt også. Kan være strålende fornøyd, så kan det snu til dagen etter og alt føles meningsløst.

Det med ustabilt humør, å lett bli sint/oppfarende over bagateller osv. Kan det være typisk for bipolar lidelse? Jeg kan lite om dette.

Anonymkode: 5d9eb...0cf

Jeg blir ikke sint over bagateller og har bipolar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være bipolar 3 (utløst av antidepressiva) uansett så er du disponert for slike svingninger og bør pga depresjoner som konmer igjen forsøke ut Lamictal (20-44 umol/L i serumverdi). Hør med fastlegen, hvis han ikke vil må du til DPS.

Thor Kvakkestad, psykiater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres akkurat ut som meg før jeg ble diagnostisert med bipolar 2. Det du beskriver er hypomanier som bikker over mot moderat mani utløst av antidepressiva. Gå til legen og be om utredning for bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...