Gå til innhold

må jeg ta førerkortet på ny?


villakulla

Anbefalte innlegg

hei,har vært uten fører kort i snart 3 år, ble fratatt da jeg ble innlagt på psyk, usikker på hvorfor egentlig. Vært hos legen som nå sier jeg bør få det tilbake nå,da jeg har vært stabil lenge. Lurer på om jeg må ta det på ny da jeg har vært uten så lenge,mener jeg har hørt det. Selv om legen mener nei- noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

" Er tapsperioden fra seks måneder til ett år, fremgår det av forskriftene at det normalt bør kreves delvis prøve. Det dreier seg her om den praktiske delen. Gjelder tapet for ett år eller mer og er begrunnet med overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det etter bestemmelsene avlegges full ny førerprøve for å få tilbake førerkortet.

Taper man føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden må det tas full førerprøve uavhengig av hvor lang tapsperioden har vært"


 

Anonymkode: a1311...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, villakulla skrev:

hei,har vært uten fører kort i snart 3 år, ble fratatt da jeg ble innlagt på psyk, usikker på hvorfor egentlig. Vært hos legen som nå sier jeg bør få det tilbake nå,da jeg har vært stabil lenge. Lurer på om jeg må ta det på ny da jeg har vært uten så lenge,mener jeg har hørt det. Selv om legen mener nei- noen som har erfaring med dette?

Nedenfor har jeg limt inn det jeg tror er den relevante bestemmelsen i førerkortforskriften. I følge denne skal det være tilstrekkelig at du leverer legeerklæring. Når det er sagt, så hører man av og til at Trafikkstasjonen insisterer på en praktisk kjøreprøve

 

Kap. 11. Tap av retten til å føre motorvogn, sperrefrist, beslag m.m.

§ 11-1.Tap eller tilbakekall av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, sperrefrist for førerkort

Den som har tapt føreretten eller fått sperrefrist for førerkort i en eller flere klasser i Norge eller i utlandet, kan ikke få utstedt førerkort i noen annen klasse så lenge tapet eller sperrefristen varer. Nektelse av førerkort i medhold av vegtrafikkloven § 24, fjerde ledd, gjelder alle klasser.

Dersom bestemt tid ikke kan fastsettes når førerett tilbakekalles av særlige grunner, jf. vegtrafikkloven § 34, fastsettes tilbakekall inntil videre. Tilbakekalt førerett kan vanligvis ikke gjenopprettes før tilfredsstillende legeerklæring er lagt fram eller hel eller delvis førerprøve er bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villakulla

takk for svar frosken, da krysser jeg fingrene for at det holder med lege erklæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Saturday, April 29, 2017 den 0.50, villakulla skrev:

hei,har vært uten fører kort i snart 3 år, ble fratatt da jeg ble innlagt på psyk, usikker på hvorfor egentlig. Vært hos legen som nå sier jeg bør få det tilbake nå,da jeg har vært stabil lenge. Lurer på om jeg må ta det på ny da jeg har vært uten så lenge,mener jeg har hørt det. Selv om legen mener nei- noen som har erfaring med dette?

En venn av meg tok kun en ny oppkjøring. Han var uten lappen i flere år etter en stor hodeskade med total hukommelsessvikt og funksjonssvikt. 

Anonymkode: cf7b0...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2017 den 0.50, villakulla skrev:

hei,har vært uten fører kort i snart 3 år, ble fratatt da jeg ble innlagt på psyk, usikker på hvorfor egentlig. Vært hos legen som nå sier jeg bør få det tilbake nå,da jeg har vært stabil lenge. Lurer på om jeg må ta det på ny da jeg har vært uten så lenge,mener jeg har hørt det. Selv om legen mener nei- noen som har erfaring med dette?

Har for litt tid siden fått tilbakeført førerretten. Har vært uten i over 2 år pga epilepsi og medikamentbruk. Det holdt med helseattest fra legen, jeg var også redd for å ta alt på nytt. Men legen forsikret meg om at han hadde lest seg opp og at det holdt med attest.

Legen sa jeg skulle levere attesten på trafikkstasjonen, men der lo de og sa at politiet skulle ha den. Vi vet jo ikke om du har gjort noe kriminelt. (???). Gadd ikke krangle. Fikk levert attesten til politiet. De hadde 4 ukers behandlingstid. Etterhvert kom det brev fra politiet at legen skrev i helseattesten at jeg nå oppfylte helsekravene (javel, det visste jeg) og at førerkort ville bli overlevert ved trafikkstasjonen. Så tilbake dit med brevet fra politiet (bra jeg tok det med for det hadde de ikke på trafikkstasjonen og hadde jeg ikke hatt det ville det gått lenger tid).

Så fikk midlertidig kjøretillatelse og lappen i posten etter en stund.

Men det var en litt nervepirrende prosess. 

Fastlegen virket sikker. Vikarlegen visste svært lite. Før påske måtte jeg få resept på vival tidligere enn ellers, nettopp pga påske, og hun sa at det lønte seg å drøye lengst mulig før jeg hentet ut den nye resepten fordi det da kunne virke som om jeg tok mer enn jeg skulle. Siden jeg var i ferd med å søke om å få tilbake lappen. Hun sa at Fylkeslegen kom til å gå inn på alle resepter jeg hadde fått utskrevet siste 6 mnd og sjekke om jeg brukte for mye. Jeg ble jo helt svett.

Dette stemte jo overhodet ikke.

Til noe annet. Det er kjempedeilig å ha lappen igjen! Om kvelden, slik som nå, kan jeg f.eks kjøre til IKEA og kjøpe en pakke servietter jeg ikke trenger. Bare fordi jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...