Gå til innhold

Tilbakefall ( uro/dep,) selv på medisiner?


Lillie83

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg bare lurte på om noen hadde noen erfaringer når det kommer til tilbakefall av depresjon/angst når man har gått på medisiner en stund?

Jeg har gått på Cipralex, ( billig versjonen da )først 10mg, og nå, det siste året 15mg. ( tilsammen ca 2 år ). Men har den siste tiden begynt å kjenne murringer av " gamle, kjente" følelser. Og det føles til tider litt ukontrollerbart, og det er det som er skremmende. Jeg vet ikke medisiner tar bort alt! Man opplever jo dårlige stunder, men jeg har likevel alltid følt meg stabil. Kan medisinen ha mistet litt av sin effekt? Må jeg øke dosen igjen? Jeg prøver å ta i bruk det jeg har lært tidligere i terapi, men det er akkurat som at, jeg ikke klarer å få helt kontrollen på det. Jeg kan føle en intens uro og nedstemthet, og det nesten ut av det blå. :(

Jeg har forresten bestilt time hos legen min, men ikke før om ennå 2 uker. Klarte ikke si det hastet, for følte liksom ikke det. Jeg klarer meg jo, men det er skremmende... Og jeg liker det ikke overhode. 

Setter pris på all svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Lillie83 skrev:

Hei, 

Jeg bare lurte på om noen hadde noen erfaringer når det kommer til tilbakefall av depresjon/angst når man har gått på medisiner en stund?

Jeg har gått på Cipralex, ( billig versjonen da )først 10mg, og nå, det siste året 15mg. ( tilsammen ca 2 år ). Men har den siste tiden begynt å kjenne murringer av " gamle, kjente" følelser. Og det føles til tider litt ukontrollerbart, og det er det som er skremmende. Jeg vet ikke medisiner tar bort alt! Man opplever jo dårlige stunder, men jeg har likevel alltid følt meg stabil. Kan medisinen ha mistet litt av sin effekt? Må jeg øke dosen igjen? Jeg prøver å ta i bruk det jeg har lært tidligere i terapi, men det er akkurat som at, jeg ikke klarer å få helt kontrollen på det. Jeg kan føle en intens uro og nedstemthet, og det nesten ut av det blå. :(

Jeg har forresten bestilt time hos legen min, men ikke før om ennå 2 uker. Klarte ikke si det hastet, for følte liksom ikke det. Jeg klarer meg jo, men det er skremmende... Og jeg liker det ikke overhode. 

Setter pris på all svar. 

Kan være du bør øke, men gjør for all del noe slikt kun i samråd med din lege. Du kan ikke legge igjen en beskjed til legen hos sekretæren og spørre om han kan ringe deg opp heller? Vedkommende kjenner deg og det trenger ikke være noe mer å gjøre med dette enn å prøve ut en liten økning fremover (men jeg aner jo selvsagt ingenting om resten av din sykehistorie osv). Jeg ville hørt med ham.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som deg har jeg brukt Cipralex i 2år sammenhengende, og gikk uten de i 2-3mnd før jeg følte det ble ubehagelig, dermed startet jeg med Zoloft ettersom jeg hadde mye bivirkninger på Cipralex, mye sliten slapp, dårlig matlyst,eroksjon,stiv musklatur,rar i hodet,kramper,anspent.

den perioden jeg brukte hadde jeg det ganske greit, og taklet sosiale ting bedre, men etter jeg sluttet på det 1 gangen, skledd det kansje litt ut, selv om bivirkningene var til stede.

jeg brukte zoloft i 1,5mnd, og det har vært min verste periode i mit liv, en vond og ubehagelig jul.

jeg sluttet dermed på det, og valgte og begynne på cipralex igjen, fordi jeg syntes det aldri hadde vært så voldtsomt som da jeg brukte zoloft. men jeg opplevde aldri og få den effekten jeg hadde før på det, men bivirkningene var der fremdelles.

kansje burde jeg aldri ha sluttet på det...

pr nå bruker jeg ikke noe som helst pga en del ekle bivirkninger av cipralex, har vært av det i snart 2måneder.

Jeg kan bare fortelle ut fra min opplevelse/erfaring.

Jeg har opplevd at det kan ha blusset opp litt det man merker på kroppen, og da har jeg øket dosen litt når jeg brukte det.

Det kan hende du må øke opp til 20, vis du velger og gi det et forsøk.

Jeg gikk på 20 i den tiden jeg brukte det i 2år sammenhegende, mens startet på 20 igjen etter perioden med Zoloft, følte ikke jeg fikk den effekten jeg husker jeg opplevde på det så økte til 30.

Men en vurdering av såpass mye bivirkninger og at man ikke føler seg helt som seg selv, har jeg valgt og slutte på det, tiden vil visse hva jeg trenger, jeg føler meg klarere i hodet uten og spiser mere, og bedre ereksjon, kansje mindre anspent også.

 

 

Det er heller ingen garantier at medisiner tar bort alle ubehag problemer, det er sårbarheten med det, individuelt hva som funger av medisin og ikke.

 

 

 

 

 

Anonymkode: cf7a4...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først så tenker jeg det er naturlig at man vil få perioder som er tunge selv når vi bruker medisiner. Medisiner kan hjelpe men ikke trylle. Noen ganger hjelper det å øke dosen og det kan du ta over telefon  med legen nå og når du da kommer til timen om 14 dager så har du kanskje en tanke om det hjalp å øke eller ikke. 

En annen ting. Jeg har brukt Cipralex i to perioder i mitt liv og de virket tilfredsstillende. Så for ett år siden skulle jeg begynne på dem igjen men da ble jeg manisk av de så jeg måtte slutte på dem umiddelbart. 

Anonymkode: 8ccab...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2017 den 2.25, AnonymBruker skrev:

Først så tenker jeg det er naturlig at man vil få perioder som er tunge selv når vi bruker medisiner. Medisiner kan hjelpe men ikke trylle. Noen ganger hjelper det å øke dosen og det kan du ta over telefon  med legen nå og når du da kommer til timen om 14 dager så har du kanskje en tanke om det hjalp å øke eller ikke. 

En annen ting. Jeg har brukt Cipralex i to perioder i mitt liv og de virket tilfredsstillende. Så for ett år siden skulle jeg begynne på dem igjen men da ble jeg manisk av de så jeg måtte slutte på dem umiddelbart. 

Anonymkode: 8ccab...9ec

Ja det er jeg klar over, og har jo ikke hatt 2 år uten ubehag. Jeg har kjent på livets opp og nedturer, til tross for det. Men har liksom ikke hatt det slik at jeg tar det med meg, uansett hva jeg gjør nærmest. Det er jo sikkert en årsak bak mine depressive tanker, kanskje er det noe som har hopet seg opp. Et brudd, mistet min beste venn ( hunden ) og har også hjulpet og stilt opp for andre mye. Kanskje har jeg oversett triste følelser.. Som nå er kommet, og da er de kommet såpass sterkt at det minner meg om å være deprimert og med angst. (?) bare en teori.. For det verste er jo å være trist uten at man vet årsaken bak! Det kommer ut av "det blå" føles det som.. 

Jeg har ikke økt noen dose ennå. Jeg er nok såpass "kjent" og inneforstått med varsomheten, at jeg tror jeg fint kan øke på egenhånd nå, og dra til legen å fortelle dette. Jeg gjorde det fra 10 til 15. Men jeg har bare ikke lyst å øke... Fordi, skal det forsette sånn, da? Eller kan man det, for en periode... Men er jo det jeg skal snakke med legen om. Men setter veldig pris på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...