Gå til innhold

Daglige svingninger - andres erfaringer?


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Hallo!

Jeg har ikke hatt bipolar SÅ lenge, så det som skjer med meg nå er nytt for meg. Har før vært enten deprimert eller hypoman/manisk. Nå har jeg vært hypoman i flere uker, men den siste uka har jeg vekslet mellom hypomani og depresjon daglig. Typisk hypoman om morgenen-deprimert om dagen-hypoman om kvelden og natta. Jeg synes det er veldig vanskelig å gå fra toppen av fjellet til ned i dødens dal på samme dag. Spesielt de timene jeg er nede som er vanskelig.

En typisk dag for meg nå er at jeg våkner i femtiden. Blir liggende, men står opp etter hvert, siden jeg ikke får sove. Har sex. Trener i 1,5 time. Spiser. Rydder, tegner, skriver, leser, er på pcn, vasker, rydder, mer sex. Går rundt i skogen i noen timer. Voldsomt tankekjør. Blir fryktelig trist. Ligger i fosterstilling og griner i flere timer. Ikke lyst til å gjøre noe annet. Mye katastrofetanker, negative tanker rundt fortiden og fremtiden, selvmordstanker... Og så POFF, så er jeg oppe igjen. Ler, tuller, hyper, løper rundt, vil ha sex igjen, osv. Og sånn går nå dagene. Jeg sover ca. 3 timer pr. natt. Med Sobril. Har fått ekstra medisiner som jeg skulle ta i tillegg til fast medisin, men er ferdig med "kuren". Tør liksom ikke ringe DPS og "mase" om hva jeg bør gjøre/om jeg bør gjøre noe med dette. Psykiaterne er så fryktelig opptatte at jeg ikke vil ringe og forstyrre. 

Er det noen som vet om det jeg er i nå er en blandet episode, eller om det er plutselig rapid cycling? Håper det ikke varer lenge :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, franklyscarlet skrev:

Hallo!

Jeg har ikke hatt bipolar SÅ lenge, så det som skjer med meg nå er nytt for meg. Har før vært enten deprimert eller hypoman/manisk. Nå har jeg vært hypoman i flere uker, men den siste uka har jeg vekslet mellom hypomani og depresjon daglig. Typisk hypoman om morgenen-deprimert om dagen-hypoman om kvelden og natta. Jeg synes det er veldig vanskelig å gå fra toppen av fjellet til ned i dødens dal på samme dag. Spesielt de timene jeg er nede som er vanskelig.

En typisk dag for meg nå er at jeg våkner i femtiden. Blir liggende, men står opp etter hvert, siden jeg ikke får sove. Har sex. Trener i 1,5 time. Spiser. Rydder, tegner, skriver, leser, er på pcn, vasker, rydder, mer sex. Går rundt i skogen i noen timer. Voldsomt tankekjør. Blir fryktelig trist. Ligger i fosterstilling og griner i flere timer. Ikke lyst til å gjøre noe annet. Mye katastrofetanker, negative tanker rundt fortiden og fremtiden, selvmordstanker... Og så POFF, så er jeg oppe igjen. Ler, tuller, hyper, løper rundt, vil ha sex igjen, osv. Og sånn går nå dagene. Jeg sover ca. 3 timer pr. natt. Med Sobril. Har fått ekstra medisiner som jeg skulle ta i tillegg til fast medisin, men er ferdig med "kuren". Tør liksom ikke ringe DPS og "mase" om hva jeg bør gjøre/om jeg bør gjøre noe med dette. Psykiaterne er så fryktelig opptatte at jeg ikke vil ringe og forstyrre. 

Er det noen som vet om det jeg er i nå er en blandet episode, eller om det er plutselig rapid cycling? Håper det ikke varer lenge :s

Jeg vet ikke, men synes det høres mest ut som blandet episode. Synes du skal ringe til DPS eller fastlegen. For din egen del. De rundt deg sin del. Og for psykiatere blir det vel mer arbeid til sjuende og sist om du venter med å ta tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en ganske langvarig og alvorlig mani som førte til psykose, så hadde jeg gråteanfall hver formiddag fordi tankene kretset sånn på alt jeg ikke ble pga sykdommen osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres alvorlig ut. Om det er en blandet episode (sannsynligvis) eller rapid cycling vet jeg ikke. Men når du er oppe, høres det mer ut som full mani enn hypomani. Du er jo virkelig ikke deg selv. 

Du burde kontakte lege så raskt som mulig. Du maser ikke. Behandlingen du får er tydeligvis ikke god nok siden du har så alvorlige symptomer som dette. En blandet episode er vel det farligste symptomet på bipolar lidelse og må tas på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎06‎.‎2017 den 11.05, franklyscarlet skrev:

Jeg sover ca. 3 timer pr. natt. Med Sobril. Har fått ekstra medisiner som jeg skulle ta i tillegg til fast medisin, men er ferdig med "kuren". Tør liksom ikke ringe DPS og "mase" om hva jeg bør gjøre/om jeg bør gjøre noe med dette. Psykiaterne er så fryktelig opptatte at jeg ikke vil ringe og forstyrre. 
 

Jeg er overbevist om at de fleste psykiatere ønsker at du skal ta kontakt i en slik situasjon. Enkelte typer problemer er det et poeng å holde ut og vente frem til neste avtalte time, men det gjelder ikke den typen problemer du beskriver her.

Hvis du sov like lite i natt også, så synes jeg du skal ta kontakt med enten legevakt eller AAT (hvis dette finnes der du bor).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
3 timer siden, frosken skrev:

Jeg er overbevist om at de fleste psykiatere ønsker at du skal ta kontakt i en slik situasjon. Enkelte typer problemer er det et poeng å holde ut og vente frem til neste avtalte time, men det gjelder ikke den typen problemer du beskriver her.

Hvis du sov like lite i natt også, så synes jeg du skal ta kontakt med enten legevakt eller AAT (hvis dette finnes der du bor).

 

Æsj, ja, jeg burde nok det. Var skikkelig hyper i natt, og gjorde noe SKIKKELIG dumt :( Føkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Æsj, ja, jeg burde nok det. Var skikkelig hyper i natt, og gjorde noe SKIKKELIG dumt :( Føkk.

Kan du prøve å ta kontakt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Æsj, ja, jeg burde nok det. Var skikkelig hyper i natt, og gjorde noe SKIKKELIG dumt :( Føkk.

Ta kontakt med legevakt nå da. Jeg svinger mye her og, men det er mest i hodet og ikke i energinivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Synes det blir så "dramatisk" å dra til legevakta. Venter heller til mandag, og ringer DPS. Takk for at dere svarer meg, da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Synes det blir så "dramatisk" å dra til legevakta. Venter heller til mandag, og ringer DPS. Takk for at dere svarer meg, da :) 

Siden det er pinse, så får du ikke etablert kontakt med DPS før tidligst på tirsdag. For meg høres det ut som om du burde få hjelp til å sove før det. Du kunne jo ringe legevakten på forhånd og høre om de synes det er greit at du kommer? Da slipper du følelsen av at det er dramatisk å møte opp, siden det er forhåndsklarert.

Hvis du har antipsykotisk medisin hjemme, som seroquel eller zyprexa, så vil det være et alternativ å øke denne umiddelbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
22 minutter siden, frosken skrev:

Siden det er pinse, så får du ikke etablert kontakt med DPS før tidligst på tirsdag. For meg høres det ut som om du burde få hjelp til å sove før det. Du kunne jo ringe legevakten på forhånd og høre om de synes det er greit at du kommer? Da slipper du følelsen av at det er dramatisk å møte opp, siden det er forhåndsklarert.

Hvis du har antipsykotisk medisin hjemme, som seroquel eller zyprexa, så vil det være et alternativ å øke denne umiddelbart?

Jepp, har Zyprexa og Sobril. Synes Zyprexa er fæl, men den funker. Tror jeg bare går tilbake til 25 mg x 3 med Sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, franklyscarlet skrev:

Jepp, har Zyprexa og Sobril. Synes Zyprexa er fæl, men den funker. Tror jeg bare går tilbake til 25 mg x 3 med Sobril.

Du bør ta Zyprexa nå gjennom pinsen, slik at du får litt mer orden på deg selv igjen. Betviler at sobril er tilstrekkelig, så hvis du vil komme over denne krisen, så bør du ta ansvar for situasjonen nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Siden det er pinse, så får du ikke etablert kontakt med DPS før tidligst på tirsdag. For meg høres det ut som om du burde få hjelp til å sove før det. Du kunne jo ringe legevakten på forhånd og høre om de synes det er greit at du kommer? Da slipper du følelsen av at det er dramatisk å møte opp, siden det er forhåndsklarert.

Hvis du har antipsykotisk medisin hjemme, som seroquel eller zyprexa, så vil det være et alternativ å øke denne umiddelbart?

Kanskje lurt å i alle fall ta det du trenger enten det er bare den ene eller begge, for å gå sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...