Gå til innhold

Hvorfor er noen mennesker så mye lettere ofre for " psykopatens diktatur"???


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Nettopp " psykopatens diktatur" husker jeg var tittel på en bok jeg har lest. Nå jeg dengang leste boka som ung så jeg dette mer som et begrep som ikke gjaldt noen konkrete mennesker jeg hadde møtt men i dag ser jeg et det nettopp gjelder konkrete enkeltmennesker.

Hvofor er det slik at noen mennesker blir så mye lettere ofre for psykopatens nettverk eller edderkoppspinn?

Er de så mye mere veike og bare sårbare enn andre ? Er det detFor de skilles ut å bare får gjennomgå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Kanskje i noen tilfeller. Folk som er usikre er lettere å manipulere, og de som ikke har noe nettverk å støtte seg til blir gjerne hjelpeløse i klørne på en psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener alle har ofte sin sak å fremme i våre dager og ingen sak er like.

Det er ikke rart man bevisst ikke stopper opp så mye alvorlig trist som det er på alle sider i konflikter.

Man vet ofte så lite når tingene flimrer forbi i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en vokst opp med en psykopat som mishandler en psykisk, fysisk eller begge deler så er det lett at en finner seg en som er likedan. Da er det også vanskelig å komme seg ut av det forholdet. En tror jo ofte at det er slik en fortjener å bli behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Tror snille og milde kvinner og menn blir ofre for psykopater, de finner seg i alt og tør ikke si i mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Psykopater er ofte i media eller skoleverk er min erfaring. Enkelte er bare superfarlige og burde bare stues bort etter mitt syn. Ofte resultat av syke mennesker og syke verdier. Jeg har gitt opp å tro på noe godt i mennesket og det er absolutt sant.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Psykopater søker maktposisjoner, så at de er overrepresentert i enkelte yrker er det neppe noen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Psykopater søker maktposisjoner, så at de er overrepresentert i enkelte yrker er det neppe noen tvil om.

For å skille litt i begrepene her:

"Psykopat" brukes ofte i media og i dagligtale. I realiteten er det svært få "ekte" psykopater (antisosial/dyssosial pf) i lederstillinger. Slike mennesker kommer i det hele tatt sjeldent ut i arbeidslivet, grunnet en generell fullstendig mangel på respekt ovenfor normer og regler. Mange sitter i fengsel, mange har en "karriere" innen kriminalitet. Få evner å holde på en jobb.

Langt mer vanlig er det at mennesker med, eller trekk av, narssisistisk pf havner i lederstillinger. Slike mennesker kan ha voldsomt sinne, egenskapen å tråkke på andre, osv. Disse har gjerne langt bedre funksjonsevne og fungerer ofte i lederstillinger, og får den feilaktige benevnelsen psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er diagnosekriteriene for antisosial personlighetsforstyrrelse / psykopati:

A) A pervasive pattern of disregard for and violation of the rights of others, occurring since age 15 years, as indicated by three or more of the following:

failure to conform to social norms with respect to lawful behaviors as indicated by repeatedly performing acts that are grounds for arrest;

deception, as indicated by repeatedly lying, use of aliases, or conning others for personal profit or pleasure;

impulsivity or failure to plan ahead;

irritability and aggressiveness, as indicated by repeated physical fights or assaults;

reckless disregard for safety of self or others;

consistent irresponsibility, as indicated by repeated failure to sustain consistent work behavior or honor financial obligations;

lack of remorse, as indicated by being indifferent to or rationalizing having hurt, mistreated, or stolen from another.

B ) There is evidence of conduct disorder with onset before age 15 years.

C) The occurrence of antisocial behavior is not exclusively during the course of schizophrenia or a manic episode.

Dette er svært lite tiltrekkende egenskaper i arbeidslivet.

Som nevnt over, er det en ganske klassisk personlighetsstruktur man ser ganske ofte hos ledere. Vedkommende vil i et forhold søke å "eie" partneren sin (overdreven sjalusi, den ene veien), tiltrekker seg typisk yngre og litt usikre kvinner, og i det øvrige søke å framstå "perfekt" på overflaten. Vedkommende manipulerer seg gjerne fram i arbeidslivet, søker makt og innflytelse, vil dominere over andre, overflatisk sjarm. Etter min mening er dette narsissistisk pf, ikke antisosial.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

For å skille litt i begrepene her:

"Psykopat" brukes ofte i media og i dagligtale. I realiteten er det svært få "ekte" psykopater (antisosial/dyssosial pf) i lederstillinger. Slike mennesker kommer i det hele tatt sjeldent ut i arbeidslivet, grunnet en generell fullstendig mangel på respekt ovenfor normer og regler. Mange sitter i fengsel, mange har en "karriere" innen kriminalitet. Få evner å holde på en jobb.

Langt mer vanlig er det at mennesker med, eller trekk av, narssisistisk pf havner i lederstillinger. Slike mennesker kan ha voldsomt sinne, egenskapen å tråkke på andre, osv. Disse har gjerne langt bedre funksjonsevne og fungerer ofte i lederstillinger, og får den feilaktige benevnelsen psykopat.

Ja, du har helt sikkert rett. Jeg har hatt en sånn sjef, faktisk. Håpløs fyr som gjorde arbeidsdagen ulevelig både for meg og andre.  Men vi tok innersvingen på ham til slutt. Det var så enkelt som å overse ham, himle med øynene og trekke på skuldrene og bare la ham brøle og holde på. Til slutt tok han ut "vrangsida" si på folk i ledelsen også (kanskje fordi han ikke kom noen vei med oss han var sjef for lenger), og da ble vi kvitt ham ganske fort. Problemet i første omgang var at han var så sleip og smiskete med de som virkelig bestemte, og vi ble ikke trodd når vi prøvde å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle vil en dessverre ikke vel nei.

Bare så synd at det er så vanskelig å se når en står oppi konflikter og kanskje ender som arbeidsufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...