Gå til innhold

Alkohol og hypomani


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest anbr42

Bare lurer på om det er en risiko for en med bipolar å få hypomani når hen drikker.

Kan f.eks. en kvelds festing føre til hypomani/at hen blir hypoman?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Foreldrene mine hadde en venn som var bipolar og periodedranker. Han drakk mer jo mer manisk han var, hadde det helt fantastisk til han kollapset til slutt, og så var det avhold og depresjon og gremmelse over alt han hadde gjort. Til han kom seg såpass ovenpå fysisk at det var en ny runde med fyll og mani. Tragisk.

Men om det var alkoholen som utløste manien eller manien som utløste fyllekulene fant jeg aldri ut av.

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bipolare skal være særdeles forsiktige med alkohol.

Anonymkode: 9b486...9af

Ok, men hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kanonføde skrev:

Rusmidler kan føre til forverring av hens helse.

Sikkert ikke når man ikke drikker mer enn et par ganger i året når man blir invitert på fest. Drikker sjelden eller aldri alene, selv om jeg noen ganger får lyst til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Alkohol er sikkert ikke et problem for alle med den diagnosen. Du kjenner nok deg selv best. Jeg er ikke bipolar, men har uansett ikke godt av alkohol, så jeg har slutta med det. Kroppen min (migrenen og søvnen) tåler det dårlig, og jeg har såpass dårlig impulskontroll i utgangspunktet at jeg sier alltid ting jeg angrer på hvis jeg drikker bare såpass at jeg har passe "lykkepromille." Ikke slemme ting eller dårlig oppførsel, tvert imot, men jeg snakker for mye og tar for stor plass og framstår som ekstrovert og "festlig" og omgjengelig, noe jeg slett ikke er. Så det er ikke sånn at alkohol får fram sannheten hos alle. Noen endrer faktisk personlighet, og jeg blir muligens en mer likandes person enn jeg egentlig er, merkelig nok. Men det er uansett veldig lite komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Alkohol er sikkert ikke et problem for alle med den diagnosen. Du kjenner nok deg selv best. Jeg er ikke bipolar, men har uansett ikke godt av alkohol, så jeg har slutta med det. Kroppen min (migrenen og søvnen) tåler det dårlig, og jeg har såpass dårlig impulskontroll i utgangspunktet at jeg sier alltid ting jeg angrer på hvis jeg drikker bare såpass at jeg har passe "lykkepromille." Ikke slemme ting eller dårlig oppførsel, tvert imot, men jeg snakker for mye og tar for stor plass og framstår som ekstrovert og "festlig" og omgjengelig, noe jeg slett ikke er. Så det er ikke sånn at alkohol får fram sannheten hos alle. Noen endrer faktisk personlighet, og jeg blir muligens en mer likandes person enn jeg egentlig er, merkelig nok. Men det er uansett veldig lite komfortabelt.

Takk for dine synspunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rådvilla skrev:

Ok, men hvorfor? 

Fordi det kan være med på å utløse en episode, eller forverre en pågående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...