Gå til innhold

Kroppsbilde og generell psyke...


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Kan man få angst, personlighetsutfordringer og lignende av å være eller føle seg veldig feit, stor, ekkel og motbydelig? Hvis man er litt sårbar fra før kanskje? Er det i såfall noen som har erfaring med å snu det, kan man bli bedre av disse utfordringene ved å gå ned i vekt da også?

Jeg snakker om mye med behandler og kjenner fremgang på flere områder, men dette området er veldig utfordrende og fremskrittene er nok mye mindre enn på andre områder. Er det viktig å snakke om hvordan jeg tenker jeg ser ut, det henger en del på det tror jeg, men det er jo kanskje ikke noe uvanlig og ikke psykt på en måte? Behandler må vel forstå hvordan jeg tenker om hvordan jeg ser ut, når jeg er som jeg er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

umakenverdt
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan snakke med behandler om alt, dem er der for å hjelpe oss. 

Anonymkode: 42874...5ab

Ja, det er sant :) Dette med hvordan jeg ser ut og hvilken fysisk plass jeg tar synes jeg er skikkelig utfordrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
12 timer siden, umakenverdt skrev:

Kan man få angst, personlighetsutfordringer og lignende av å være eller føle seg veldig feit, stor, ekkel og motbydelig? Hvis man er litt sårbar fra før kanskje? Er det i såfall noen som har erfaring med å snu det, kan man bli bedre av disse utfordringene ved å gå ned i vekt da også?

Jeg snakker om mye med behandler og kjenner fremgang på flere områder, men dette området er veldig utfordrende og fremskrittene er nok mye mindre enn på andre områder. Er det viktig å snakke om hvordan jeg tenker jeg ser ut, det henger en del på det tror jeg, men det er jo kanskje ikke noe uvanlig og ikke psykt på en måte? Behandler må vel forstå hvordan jeg tenker om hvordan jeg ser ut, når jeg er som jeg er? 

Klart det. Dårlig selvbilde er vel en del av pakka for mange som sliter med angst. Og om du klarer å få vektproblemene under kontroll er det i alle fall én ting mindre å bekymre seg for. Men det er jo ikke alltid så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Klart det. Dårlig selvbilde er vel en del av pakka for mange som sliter med angst. Og om du klarer å få vektproblemene under kontroll er det i alle fall én ting mindre å bekymre seg for. Men det er jo ikke alltid så enkelt.

Ja, det kan vel karakteriseres som dårlig selvbilde når man opplever at måten man ser ut på er fryktelig og ubehagelig for andre. Det å jobbe med spisingen og dermed også vekt kan vel da kanskje også påvirke den generelle psykiske helsen. Jeg sliter med å lære å se mitt eget utseende for jeg har vært så skamfull av det så lenge at jeg ikke helt tør å se skikkelig om det gir mening. Ser bare meg selv som ekkel og motbydelig, men uten å kunne spesifisere så mye. Jeg vet ikke, dette er vanskelig dette synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umakenverdt
58 minutter siden, Gargamel skrev:

Mulig du er overvektig, men det er ingen rimelig grunn for å omtale seg selv som ekkel og motbydelig.

Det er den måten jeg er vant til å tenke om meg selv, hvordan jeg ser ut og hvordan jeg er i relasjon til andre. Det er jo ikke hensiktsmessig og påvirker meg sikkert ikke på en bra måte. Det påvirker vel kanskje også min generelle psyke på en uheldig måte. Må jobbe med å godta at jeg er større enn de fleste, men at det ikke gjør meg ekkel eller motbydelig, selv om det kjennes slik ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, umakenverdt skrev:

Det er den måten jeg er vant til å tenke om meg selv, hvordan jeg ser ut og hvordan jeg er i relasjon til andre. Det er jo ikke hensiktsmessig og påvirker meg sikkert ikke på en bra måte. Det påvirker vel kanskje også min generelle psyke på en uheldig måte. Må jobbe med å godta at jeg er større enn de fleste, men at det ikke gjør meg ekkel eller motbydelig, selv om det kjennes slik ut. 

Jeg tror det er mye tryggere for deg å tenke negativt om deg selv enn å ta sjansen på at andre liker deg og ikke forakter kroppen din.

Du trenger noen fra #postitgeriljaen i nærheten av deg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
20 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg tror du ser på deg selv som ekkel og motbydelig revende likegyldig av hva slags vekt du har. 

Det er kanskje sant, det vet jeg ikke. Kanskje bare vekten er "lett tilgjengelig" som fokuspunkt for hvorfor jeg ser på meg selv som ekkel og motbydelig siden den åpenbart er altfor høy.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
19 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror det er mye tryggere for deg å tenke negativt om deg selv enn å ta sjansen på at andre liker deg og ikke forakter kroppen din.

Du trenger noen fra #postitgeriljaen i nærheten av deg, tror jeg.

Jeg tror kanskje også det er tryggere. Jeg forstår ikke hvorfor det kjennes så mye tryggere, men det gjør det. Da kan jeg ha litt mer distansere meg fra meg selv på en måte. Jeg vet ikke om det gir mening, men jeg trenger ikke være så nær meg selv med både feil og styrker, hvis jeg tenker negativt om meg selv. Kanskje jeg bare roter, men det å faktisk se på meg selv er utfordrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg tror jeg forstår det. Det er på en måte lettere å knytte alt det negative en føler for seg selv til noe helt konkret som utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg tror jeg forstår det. Det er på en måte lettere å knytte alt det negative en føler for seg selv til noe helt konkret som utseende.

Ja, i alle fall når det utseendet i seg selv er dårlig. Men skummelt å faktisk se på seg selv, forsøke å ikke fordømme hele seg, innenfra og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...