Gå til innhold

Puste og pese og stoppe opp i oppbakker??


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

er jeg dritdårlig i kondis da, eller finnes det dårligere kondis enn dette??

jeg gikk en liten tur opp et lite fjell, ikke for bratt, men bare oppoverbakke frem. det tok en halvtime til canlig, men siden jeg måtte stoppe mye å puste å pese med blodsmak i munnen på vei opp, tok det sikkert 37 minutter. hun jeg gikk med stoppet ikke så mye, bare for å vente på mine oppstopp. så oppe i pausem, fikk jeg vondt i tanngarden og kjeven av andpustenhet. det var vind og sval temp, men jeg kokte av hete når jeg var fremme. Men nedover tilbake igjen, gikk det helt fint.

 

er det vanlig at en 31 åring utrent overvektig dritt (meg) er dobbelt så dårlig fysisk form, enn en litt overvektig 40 åring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange høydemeter gikk du? 

Jeg er også overvektig, det er et fjell jeg går som er 1,4 km langt med ca 280 høydemeter, jeg bruker nå ca 18 minutter opp, mot 14 minutter da jeg var i form. Da er jeg sliten og anpusten og svett.

Liker ikke helt at du fikk vondt i kjevene av dette. Det bør du nevne for legen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvor mange høydemeter gikk du? 

Jeg er også overvektig, det er et fjell jeg går som er 1,4 km langt med ca 280 høydemeter, jeg bruker nå ca 18 minutter opp, mot 14 minutter da jeg var i form. Da er jeg sliten og anpusten og svett.

Liker ikke helt at du fikk vondt i kjevene av dette. Det bør du nevne for legen din. 

det er sån 49 grader bratt. hvorfor bør jeg si det med kjeven til legen? kan det være tegn på at jeg må ta hjerteoperasjon pga hjertesvikt? fjellet er sikkert over 300 meter opp. det var denne turen jeg gikk (men maktet ikke gå helt til toppen):

http://www.telltur.no/helgelandsfjellet

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
39 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvor mange høydemeter gikk du? 

Jeg er også overvektig, det er et fjell jeg går som er 1,4 km langt med ca 280 høydemeter, jeg bruker nå ca 18 minutter opp, mot 14 minutter da jeg var i form. Da er jeg sliten og anpusten og svett.

Liker ikke helt at du fikk vondt i kjevene av dette. Det bør du nevne for legen din. 

kan det være dette jeg har?

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/koronarsykdom/angina-pectoris/#heading-1

jeg har høyt ldl kolesterol og svæææææært dødelig overvektig (ca 32 i bmi) ifølge mamma, og jeg trener aldri for tiden. jeg liker nemlig ikke å slå meg helt ut i trening, jeg liker mer ballspill og skogsturgåing, men jeg skal prøve å gå skogsturer nå, istedenfor å sitte i sofaen å spise smågodt og sjokolader hver dag, som jeg har gjort nå det siste året. og jeg er sint under stress. jeg gisper mye etter luft (tar dype pust) og hjertet hopper da ofte extra skummelt uregelmessig om kveldene om jeg tar tunge pust pga lite oksigenfølelser, sån at jeg kan bli ør og skjeldent prikkete i kroppen, og redd. men hele anfallene går over etter ca 1 minutt. bør jeg skrive testamentet nå??

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har høyt ldl kolesterol og svæææææært dødelig overvektig (ca 32 i bmi) ifølge mamma, og jeg trener aldri for tiden. jeg liker nemlig ikke å slå meg helt ut i trening, jeg liker mer ballspill og skogsturgåing, men jeg skal prøve å gå skogsturer nå, istedenfor å sitte i sofaen å spise smågodt og sjokolader hver dag, som jeg har gjort nå det siste året

Jeg tror ikke du har angina, men du er utrent og overvektig så det er ikke det minste rart at du ble helt gåen av en slik motbakketur. Bmi på 32 er på ingen måte dødelig overvekt altså, bmi på 32 er klassifisert som fedme, 35-39,9 erfedme klasse II og over 40 er fedme klasse III. Det er kjempefint om du klarer å kutte ned på smågodt og sjokolade og bare spise det på lørdag for eksempel. :) At du fikk vondt i kjeven kan kanskje skyldes at du bet tennene kraftig sammen på veien opp? Dersom det kan være et symptom på noe så synes jeg ISW skal fortelle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg tror ikke du har angina, men du er utrent og overvektig så det er ikke det minste rart at du ble helt gåen av en slik motbakketur. Bmi på 32 er på ingen måte dødelig overvekt altså, bmi på 32 er klassifisert som fedme, 35-39,9 erfedme klasse II og over 40 er fedme klasse III. Det er kjempefint om du klarer å kutte ned på smågodt og sjokolade og bare spise det på lørdag for eksempel. :) At du fikk vondt i kjeven kan kanskje skyldes at du bet tennene kraftig sammen på veien opp? Dersom det kan være et symptom på noe så synes jeg ISW skal fortelle det.

ok. når jeg får hjerteuregelmessigheter som skremmer meg, og når jeg blir andpusten og puster og peser om jeg går opp en trapp, og må ofte puste sukkepust mer, fordi jeg føler at jeg må ha mer luft i hvilestilling og i senga når jeg skal sove, er det naturlig og bare tegn på dårlig kondis, og at om jeg går litt mer turer og mer fysisk fotball og sånt, så blir jeg bedre fysisk form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. når jeg får hjerteuregelmessigheter som skremmer meg, og når jeg blir andpusten og puster og peser om jeg går opp en trapp, og må ofte puste sukkepust mer, fordi jeg føler at jeg må ha mer luft i hvilestilling og i senga når jeg skal sove, er det naturlig og bare tegn på dårlig kondis, og at om jeg går litt mer turer og mer fysisk fotball og sånt, så blir jeg bedre fysisk form?

Sukkerpust? Hva er det? Det du beskriver kan nok skyldes overvekt og elendig form, kanskje du skulle ta det opp med legen din og få tatt en test på tredemølle for å sjekke oksygenopptaket og formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. når jeg får hjerteuregelmessigheter som skremmer meg, og når jeg blir andpusten og puster og peser om jeg går opp en trapp, og må ofte puste sukkepust mer, fordi jeg føler at jeg må ha mer luft i hvilestilling og i senga når jeg skal sove, er det naturlig og bare tegn på dårlig kondis, og at om jeg går litt mer turer og mer fysisk fotball og sånt, så blir jeg bedre fysisk form?

Jeg sier bare at det bør nevnes for legen din. Ikke at jeg tror du kommer til å dø nå. Det gjør du ikke.

Du har moderat fedme/overvekt. Du har ikke svært dødelig fedme. 

For øvrig bra at du trener, men du trenger ikke starte SÅ hardt. Det holder å gå raskt i lett terreng når du er utrent.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg sier bare at det bør nevnes for legen din. Ikke at jeg tror du kommer til å dø nå. Det gjør du ikke.

Du har moderat fedme/overvekt. Du har ikke svært dødelig fedme. 

For øvrig bra at du trener, men du trenger ikke starte SÅ hardt. Det holder å gå raskt i lett terreng når du er utrent.

ok. jeg skal si det til legen på timen 27 juli.

 

jeg sa til personaldamen at jeg syns det var for tøft, men hun bare maste "kom, benken er snart der, kom" hele tiden, uansett hva jeg sa og uansett hvor slakt og sløv og utmattet jeg var der i oppbakken. men hun skrøt av meg etter turen for at jeg hadde klart det. jeg sa til henne der på fjellet at jeg ikke ville risikere å få hjertestans der og måtte ta psuser for å ungå å spy, men da sa hun bare "det går bra, isåfal så får eg ringa te hellikopter så det kan henta deg å fly te stavanger å få starta hjertet igjen..." jeg fikk en del slim-pipende hoste på tilbakeveien av andpustetheten jeg hadde på oppveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Blomsterfluen skrev:

er det vanlig at en 31 åring utrent overvektig (....) (meg) er dobbelt så dårlig fysisk form, enn en litt overvektig 40 åring??

Ja, det er nok ganske vanlig. En 20 åring kan ha dårligere kondis enn en 70 åring for den saks skyld. Du må trene så du får opp pulsen og blir andpusten for å få bedre kondis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det de andre sier her. Du er ikke dødelig overvektig, men utrent og i dårlig form. Om den dama du gikk sammen med er like overvektig, så kan hun fint være ganske sprek for det, så hun burde selvsagt tatt det mer med ro så du slapp å slite deg sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
18 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det de andre sier her. Du er ikke dødelig overvektig, men utrent og i dårlig form. Om den dama du gikk sammen med er like overvektig, så kan hun fint være ganske sprek for det, så hun burde selvsagt tatt det mer med ro så du slapp å slite deg sånn ut.

ok. jeg blir ofte lurt av henne om ting jeg ikke orker/tør, som foreksemprl at det ikke er oppoverbakke hele veien opp, og en gang i 2005 så lokket hun meg med i en "spøkelsesvogn" tur i universal studios i florida, som egentlig er en innendørs berg og dalbane med illdspøkelse og fort bakover og stup og svinger som hun vet jeg er redd for, fart og svinging bergogdalbane er jeg livredd for (fordi karuseller har jeg ikke kontroll på selv). jeg brøkte "no stop!!!! fordi jeg var så redd. og når jeg bodde på barnebolig og var på danmarkstur, så lurte personslene meg til å ta drage bergogdalbanen i legoland og jeg gikk fem på, fordi jeg måtte være med dem og de VILLe ta den.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

en gang så ville gutten som var personal på meg absolut se knights tale, selvom jeg hadde sett førpremieren oå den. da jeg sa at jeg var på den forrige uka, tvang han meg til å bli med på filmen alikevel, fordi han ville sån se den selv. da spoilet jeg noen scener for ham, under kinoen, foreksempel scenen der han mannen som får sabelen av tre i magen og sier "i cant breath, i cant breath!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det de andre sier her. Du er ikke dødelig overvektig, men utrent og i dårlig form. Om den dama du gikk sammen med er like overvektig, så kan hun fint være ganske sprek for det, så hun burde selvsagt tatt det mer med ro så du slapp å slite deg sånn ut.

Nei, Blomsterfluen er heldig som har noen som utfordrer henne og får henne til å strekke seg. Det er ikke farlig, og det er slik man blir sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Nei, Blomsterfluen er heldig som har noen som utfordrer henne og får henne til å strekke seg. Det er ikke farlig, og det er slik man blir sterkere.

Nja - det er fint å ha noe å strekke seg etter og som utfordrer, men denne turen høres ut som den var alt for tøff for henne. Det er mye bedre å begynne med en roligere tur i litt lettere terreng slik at man får lyst til å gå flere turer - blir man tvunget med på en tur der de andre går mye raskere og man blir så sliten at man nesten spyr så øker ikke det akkurat motivasjonen for å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
42 minutter siden, Lillemus skrev:

Nja - det er fint å ha noe å strekke seg etter og som utfordrer, men denne turen høres ut som den var alt for tøff for henne. Det er mye bedre å begynne med en roligere tur i litt lettere terreng slik at man får lyst til å gå flere turer - blir man tvunget med på en tur der de andre går mye raskere og man blir så sliten at man nesten spyr så øker ikke det akkurat motivasjonen for å fortsette.

Nettopp. En må jo ta det gradvis og ikke ta knekken på folk i første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
20 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Nettopp. En må jo ta det gradvis og ikke ta knekken på folk i første forsøk.

nå fant jeg ut at jeg har 35 i bmi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
4 timer siden, Lillemus skrev:

Sukkerpust? Hva er det? Det du beskriver kan nok skyldes overvekt og elendig form, kanskje du skulle ta det opp med legen din og få tatt en test på tredemølle for å sjekke oksygenopptaket og formen?

sukkepusting er når jeg må trekke pusten dyyyyypt inn i lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
5 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg tror ikke du har angina, men du er utrent og overvektig så det er ikke det minste rart at du ble helt gåen av en slik motbakketur. Bmi på 32 er på ingen måte dødelig overvekt altså, bmi på 32 er klassifisert som fedme, 35-39,9 erfedme klasse II og over 40 er fedme klasse III. Det er kjempefint om du klarer å kutte ned på smågodt og sjokolade og bare spise det på lørdag for eksempel. :) At du fikk vondt i kjeven kan kanskje skyldes at du bet tennene kraftig sammen på veien opp? Dersom det kan være et symptom på noe så synes jeg ISW skal fortelle det.

jeg hadde visst ca 35 i bmi nå. jeg tipper nemlig at jeg veier 120 kg nå ca. fordi jeg har nemlig så mye fett på haka og under armene. puppene mine ser ut som hodeputer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kjeven kan være spente muskler. Jeg får så stramme kjeve/halsmuskler at jeg brekker meg når jeg anstrenger meg veldig fysisk, spesielt når jeg går bratt oppover. Jeg er såpass sta da, at jeg spyr og går videre. Har klart å komme meg opp rundt 700 høydemeter nesten rett opp, men vet om folk som klarer det uten problemer. Det gjør ikke jeg. Men det er fordi jeg alltid har så spente muskler så de blir fort sliten. Ganske vanlig, visst nok, når man har adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...