Gå til innhold

Hva har du gjort på i dag?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat som trøndere sier "heter for"?

Anonymkode: 4526f...03f

Ja, men jeg aner ikke hvem som sier "gjør på". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som trøndere sier "heter for"?

Anonymkode: 4526f...03f

Sier trøndere det? Snodig at jeg knapt har hørt det da, som er født og oppvokst i Trondheim. ☺

I går sto jeg tidlig opp, spiste frokost, sullet litt rundt, syklet en tur før jeg dusjet og kjæresten og jeg dro hjem til min eks hvor vi feiret min datters 17-årsdag sammen med bonusmora og sønnen min. Etterpå dro vi hjem og så Filip ta bronse foran en latterlig fornærmet spanjol. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, morsan skrev:

Ja, men jeg aner ikke hvem som sier "gjør på". 

Jeg har hørt "ka du gjør på du da?" (Trøndersk) 

Anonymkode: 349af...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt "ka du gjør på du da?" (Trøndersk) 

Anonymkode: 349af...922

Hjelp! "Ka heill du på med?" evt. "Ka gjør du?" ville jeg sagt på trøndersk. Ditt uttrykk må være noe dagens unger sier, jeg har to tenåringer og har aldri hørt de si det.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Sier trøndere det? Snodig at jeg knapt har hørt det da, som er født og oppvokst i Trondheim. ☺

I går sto jeg tidlig opp, spiste frokost, sullet litt rundt, syklet en tur før jeg dusjet og kjæresten og jeg dro hjem til min eks hvor vi feiret min datters 17-årsdag sammen med bonusmora og sønnen min. Etterpå dro vi hjem og så Filip ta bronse foran en latterlig fornærmet spanjol. 😀

Noen trøndere sier "heter for" , ja.

7 timer siden, morsan skrev:

Ja, men jeg aner ikke hvem som sier "gjør på". 

Godt spørsmål. Har hørt det både fra bergensere og østlendinger. Kanskje det et en gammel form, og ikke en lokal form? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som trøndere sier "heter for"?

Anonymkode: 4526f...03f

Jeg har hørt og forstår "gjør på", men ville aldri brukt det selv.

 

Men hva betyr "heter for"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har hørt og forstår "gjør på", men ville aldri brukt det selv.

 

Men hva betyr "heter for"?

"Hva heter" 

"det heter" 

Anonymkode: 349af...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har hørt og forstår "gjør på", men ville aldri brukt det selv.

Enig.  Det brukes i flere dialekter, men ikke der jeg har vokst opp.

5 minutter siden, Xtra skrev:

Men hva betyr "heter for"?

Det betyr bare "heter".  "Han heter for Petter" - det er trøndersk. Vet ikke om det gjelder alle trøndervarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Enig.  Det brukes i flere dialekter, men ikke der jeg har vokst opp.

Det betyr bare "heter".  "Han heter for Petter" - det er trøndersk. Vet ikke om det gjelder alle trøndervarianter.

Ok, takk, det har jeg ikke hørt. "Han heter for Petter" høres helt rart og feil ut i mine ører :P.  Men jeg sier sikkert også ting som lyder rart i andres ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er i gang: Det heter egentlig slett ikke "tenkt TIL". 

Det er feil som har sneket seg inn via uttrykk som "lyst til".  Det kan jo ikke bøyes - ingen sier (foreløpig) "jeg tenkte til å....", det kan bare brukes bare i nåtid / framtid, "jeg har tenkt til å....".  Uttrykket å "ha lyst" er ikke er to verb som å "ha tenkt", så her stopper likheten.  Altså er "tenkt til" noe møl, men nå sier og skriver selv journalister det hele tiden, så det er en tapt kamp :angry:

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Ok, takk, det har jeg ikke hørt. "Han heter for Petter" høres helt rart og feil ut i mine ører :P.  Men jeg sier sikkert også ting som lyder rart i andres ører.

Enkelte trøndere som tror de har sluttet å snakke trøndersk (uten at jeg forstår hensikten med å legge bort dialekten), røper seg ved å si "heter for".  Akkurat som "hvem det?" i stedet for "hvem da?" - det er også trøndersk eller nordlandsk eller der omkring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, laban skrev:

Enkelte trøndere som tror de har sluttet å snakke trøndersk (uten at jeg forstår hensikten med å legge bort dialekten), røper seg ved å si "heter for".  Akkurat som "hvem det?" i stedet for "hvem da?" - det er også trøndersk eller nordlandsk eller der omkring. 

Men nå er det vel også mange forskjellige trønderlialekter?:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Men nå er det vel også mange forskjellige trønderdialekter?:blink:

Ja, derfor antyder jeg bare området.  Jeg hadde en kollega som hadde lagt av seg all dialekt unntatt "hvem det?"  Tror hun kom fra Sulitjelma, men hun hadde flyttet en del, så jeg skal ikke påstå noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jeg sier "gjør på" og er oppvokst på Østlandet :) 

Ja, det finnes mange uttrykksvarianter her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Ja, derfor antyder jeg bare området.  Jeg hadde en kollega som hadde lagt av seg all dialekt unntatt "hvem det?"  Tror hun kom fra Sulitjelma, men hun hadde flyttet en del, så jeg skal ikke påstå noe som helst. 

Okey. Er forøvrig enig i at dialekter skal beholdes, men jaggu ikke lett med all inn og utflyttingen. Men ser gang på gang de som er meget opptatt av det, også får til å ta vare på sin opprinnelige dialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gjorde jeg lite. Har hatt noen hektiske dager, omringet av folk, i tillegg konkurrerte jeg med kråkebolla på lørdag, så jeg var temmelig skutt. Sov bort halve dagen, spiste frokost, drakk kaffe, gikk tur, klipte den ene plenen, brukte litt tid på facebook, spiste middag, gikk tur, var på den daglige sneglejakta og brukte litt mer tid på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, laban skrev:

Ja, derfor antyder jeg bare området.  Jeg hadde en kollega som hadde lagt av seg all dialekt unntatt "hvem det?"  Tror hun kom fra Sulitjelma, men hun hadde flyttet en del, så jeg skal ikke påstå noe som helst. 

Sulis??? Da er vi langt utenfor Trøndelag! "Hvem det" har jeg aldri hørt og skjønner ikke engang i hvilken sammenhengdet kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...