Gå til innhold

Hva har du gjort på i dag?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Sulis??? Da er vi langt utenfor Trøndelag! "Hvem det" har jeg aldri hørt og skjønner ikke engang i hvilken sammenhengdet kan brukes.

Men du har jo ikke hørt trøndere si "heter for" heller så det betyr ikke så mye hvorvidt du har hørt det før eller ikke :lol: Men Sulitjelma er griselangt unna Sør-Trønderlag og jeg mener ganske sikkert at jeg ikke har hørt en trønder si "Hvem det". Det brukes i stedefor "hvem da".

"Gjør du på" forbinder jeg med vestlandet. Ser for meg at Stjernestøv sier "gjør du på" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Lillemus skrev:

Sulis??? Da er vi langt utenfor Trøndelag!

Jeg vet det, hun hadde bodd både der og diverse steder i Trøndelag, derfor vil jeg ikke påstå noe som helst om hvor den varianten kommer fra. 

9 minutter siden, Lillemus skrev:

"Hvem det" har jeg aldri hørt og skjønner ikke engang i hvilken sammenheng det kan brukes.

I spørsmål der du vil klargjøre noe - typen "hvem da?", "hvem (var / gjaldt) det?"  F.eks. hvis du ikke fikk med deg hvem det snakkes om.

Nå mente jeg ikke å gjøre dette til en stor sak, jeg kom bare til å tenke på det i sammenheng med "heter for" - uttrykk som "sitter igjen" selv om man har moderert dialekten veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Men du har jo ikke hørt trøndere si "heter for" heller så det betyr ikke så mye hvorvidt du har hørt det før eller ikke

Seriøst?  Man kan ikke bo i Trondheim uten noen gang å høre "heter for"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Seriøst?  Man kan ikke bo i Trondheim uten noen gang å høre "heter for"? 

Nei, det mener jeg også :lol: men Lillemus skrev jo " Sier trøndere det? Snodig at jeg knapt har hørt det da, som er født og oppvokst i Trondheim." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Nei, det mener jeg også :lol: men Lillemus skrev jo " Sier trøndere det? Snodig at jeg knapt har hørt det da, som er født og oppvokst i Trondheim." ;)

Jeg så det nå.  Jeg har bodd i Trondheim i fem år - det er riktignok en stund siden, men Lillemus var nok født da - og jeg er ikke i tvil om hvilken dialekt "heter for" hører til.  Men det kan godt tenkes at uttrykket  brukes mindre nå.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Seriøst?  Man kan ikke bo i Trondheim uten noen gang å høre "heter for"? 

Jeg kjenner også trøndere som sier det. Tenker særlig på en jeg kjenner, tror han er fra et sted litt sør for Trondheim, og han sier helt klart "heter for" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Sier trøndere det? Snodig at jeg knapt har hørt det da, som er født og oppvokst i Trondheim. ☺

Trøndelag er stort vettu! :) Helt vanlig der jeg kommer fra, selv om jeg etter mer enn 30 år sør for Sinsenkrysset stort sett har lagt det bort. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Seriøst?  Man kan ikke bo i Trondheim uten noen gang å høre "heter for"? 

Heter for... Tja. Jeg vil påstå (uten at jeg har noe belegg for det) at det antagelig sies av de som snakker bredere trøndersk enn meg, jeg er jo oppvokst i Trondheim og snakker ikke brei-trøndersk, men langt fra fin-trøndersk altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Heter for... Tja. Jeg vil påstå (uten at jeg har noe belegg for det) at det antagelig sies av de som snakker bredere trøndersk enn meg, jeg er jo oppvokst i Trondheim og snakker ikke brei-trøndersk, men langt fra fin-trøndersk altså! 

Ikke noen Fru Flettfrid Lillemusen, altså?! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, morsan skrev:

Ikke noen Fru Flettfrid Lillemusen, altså?! :D 

Nei - du kan ikke mista meg for å være verken Flettfrid eller Ingrid Kristiansen gitt... :) Tror jeg snakker ganske normalt trondheimer jeg. Kjæreste er fra et sted 4-5 mil utenfor Trondheim og han synes jeg snakker så pent innimellom - ungene derimot synes jeg snakker nesten som ham nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en lat dag i dag. Våknet... og mensen. Mensen gjør meg lat. ;) . Har ryddet i huset, og nå sitter jeg å spiser taco, og drikker masse drikke. konstant tørst når jeg har mensen!. Orker så vidt å røre meg på mensens første dag. ;)  ( men deilig å ha en unnskyldning for å roe ned litt ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne: I dag: en glad dag for meg. Jeg var ute å trente. Jeg våget meg ut på en ny date etterpå. Det var en hyggelig date. Han sa at han kunne tenke seg å treffe meg igjen. Han virket veldig hyggelig og grei. Han sa til og med at jeg holdt meg godt. Men man vet jo aldri med noe før man blir bedre kjent, men det var iallefall kjekt å ha forsøkt å datet igjen, og at han kunne si at han ville gjerne treffe meg igjen. Uansett: Jeg er stolt av meg selv. Jeg er tøff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Mina1 skrev:

Må bare nevne: I dag: en glad dag for meg. Jeg var ute å trente. Jeg våget meg ut på en ny date etterpå. Det var en hyggelig date. Han sa at han kunne tenke seg å treffe meg igjen. Han virket veldig hyggelig og grei. Han sa til og med at jeg holdt meg godt. Men man vet jo aldri med noe før man blir bedre kjent, men det var iallefall kjekt å ha forsøkt å datet igjen, og at han kunne si at han ville gjerne treffe meg igjen. Uansett: Jeg er stolt av meg selv. Jeg er tøff! 

Ja, du er tøff som dater. Kunne ønske at jeg greide å komme dit en gang. Selv var jeg tøff som greide å dra på en stor fest igår, har ikke gjort det på veldig lenge. Idag har jeg bare slappet av utenom da jeg trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mina1 skrev:

Må bare nevne: I dag: en glad dag for meg. Jeg var ute å trente. Jeg våget meg ut på en ny date etterpå. Det var en hyggelig date. Han sa at han kunne tenke seg å treffe meg igjen. Han virket veldig hyggelig og grei. Han sa til og med at jeg holdt meg godt. Men man vet jo aldri med noe før man blir bedre kjent, men det var iallefall kjekt å ha forsøkt å datet igjen, og at han kunne si at han ville gjerne treffe meg igjen. Uansett: Jeg er stolt av meg selv. Jeg er tøff! 

Så hyggelig! Godt jobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, du er tøff som dater. Kunne ønske at jeg greide å komme dit en gang. Selv var jeg tøff som greide å dra på en stor fest igår, har ikke gjort det på veldig lenge. Idag har jeg bare slappet av utenom da jeg trente.

Du var tøff. For jeg er livredd for å gå på fester og gå ut. Jeg har angst for alt sånnt, men kunne ønske jeg fikk det til, og får jeg det til så kaller jeg meg tøff. Du er modig. Klapp deg på skulderen og si til deg selv at du er tøff. Det gjør jeg når jeg klarer noe jeg ikke trodde jeg skulle klare :) 

Jeg er tøff i dag. Jeg tenkte på det som en jobb. Jeg jobber i servicebransjen, og tenkte: nå skal jeg på jobb. Må jo ut å treffe folk for å finne noen.  Du skal ikke bare se bakover på eksen dn, .. selv om du sitter å tenker på spørsmålene rundt hans oppførsel på slutten... iblant , men du må se fremover sa jeg til meg selv!!!! Det er ikke bakover man skal, men man skal fremover!  Men ja jeg var tøff. Jeg har jo gått veldig på "tryne" før, som jeg har nevnt i noen andre tråder. Jeg er fortsatt ikke helt over hva som skjedde, men jeg er der at jeg vet at jeg må se fremover og ta utfordringer slik at jeg ikke angrer når jeg er 60 år på alt jeg ikke forsøkte. Bedre å våge å tape, enn å aldri forsøke. Men det krever sitt. Så jeg forstår de som ikke orker å komme seg ut, eller er skeptisk til å date. Jeg er selv redd for å date. Redd for å tape selvtillit, redd for å møte feile folk, redd for ditt , og redd for datt.

Han sa at han gjerne ville avtale et treff med meg igjen. Og at vi kunne meldes om det. Jeg vil ikke bygge meg opp for mye forventninger til det. Men uansett hva som skjer, så var det hyggelig å treffe han. Jeg er livredd å legge følelser i noe pga det jeg har opplevd før, og kommer til å verne kraftig om meg selv i fremtiden. 

Men jeg vågde noe jeg var redd for: å gå på en date. Jeg kommer til å forsøke å våge i blant helt til jeg treffer en som det blir noe fast med. Jeg presser meg selv fremover! ;) 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Du var tøff. For jeg er livredd for å gå på fester og gå ut. Jeg har angst for alt sånnt, men kunne ønske jeg fikk det til, og får jeg det til så kaller jeg meg tøff. Du er modig. Klapp deg på skulderen og si til deg selv at du er tøff. Det gjør jeg når jeg klarer noe jeg ikke trodde jeg skulle klare :) 

Jeg er tøff i dag. Jeg tenkte på det som en jobb. Jeg jobber i servicebransjen, og tenkte: nå skal jeg på jobb. Må jo ut å treffe folk for å finne noen.  Du skal ikke bare se bakover på eksen dn, .. selv om du sitter å tenker på spørsmålene rundt hans oppførsel på slutten... iblant , men du må se fremover sa jeg til meg selv!!!! Det er ikke bakover man skal, men man skal fremover!  Men ja jeg var tøff. Jeg har jo gått veldig på "tryne" før, som jeg har nevnt i noen andre tråder. Jeg er fortsatt ikke helt over hva som skjedde, men jeg er der at jeg vet at jeg må se fremover og ta utfordringer slik at jeg ikke angrer når jeg er 60 år på alt jeg ikke forsøkte. Bedre å våge å tape, enn å aldri forsøke. Men det krever sitt. Så jeg forstår de som ikke orker å komme seg ut, eller er skeptisk til å date. Jeg er selv redd for å date. Redd for å tape selvtillit, redd for å møte feile folk, redd for ditt , og redd for datt.

Han sa at han gjerne ville avtale et treff med meg igjen. Og at vi kunne meldes om det. Jeg vil ikke bygge meg opp for mye forventninger til det. Men uansett hva som skjer, så var det hyggelig å treffe han. Jeg er livredd å legge følelser i noe pga det jeg har opplevd før, og kommer til å verne kraftig om meg selv i fremtiden. 

Men jeg vågde noe jeg var redd for: å gå på en date. Jeg kommer til å forsøke å våge i blant helt til jeg treffer en som det blir noe fast med. Jeg presser meg selv fremover! ;) 

 

Det er bare det at jeg tror at ingen mann kan like meg på den måten, ei heller orke noe nærkontakt. Føler meg fryktelig dum.  Ja, jeg var tøff som gikk på den festen, sa først nei takk, men så ombestemte jeg meg heldigvis. Det er jeg glad for idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Det er bare det at jeg tror at ingen mann kan like meg på den måten, ei heller orke noe nærkontakt. Føler meg fryktelig dum.  Ja, jeg var tøff som gikk på den festen, sa først nei takk, men så ombestemte jeg meg heldigvis. Det er jeg glad for idag.

Da har du det som meg. Jeg har det på samme måte. Jeg tror at ingen mann kan like meg på den måten. Jeg blir også stresset i en manns nærvær fordi jeg blir sjenert, og tenker tilbake på erfaringene mine med mannfolk. 

Jeg hadde ingen forventninger. Eneste plan var at jeg skulle forsøke å gjøre tiltak for jeg tenker fortsatt for mye på eksen min, og er lei meg for at han gikk selv om jeg har kommet frem til at han var en stor drittsekk mot meg. Så jeg bare tenkte: veien er fremover, gå ut , gjør noe slik at jeg ikke skulle angre når jeg var 60 år på alt jeg ikke hadde forsøkt. Ble stresset over at han sa at han gjerne ville møte meg igjen, og gå ut å spise, og sa en viss dag. Han sa at vi kan prate om det senere på meldinger. Jeg er veldig å verne meg selv for å få avslag, så jeg håper at han sier noe først nå. Men siden han pratet om det først da vi traff hveandre så kan jeg mulig senere i kveld skrive en melding til han. Men jeg orker ikke å ligge noe annet i det, enn "hyggelig treff med menneske". Det er faktisk stress å begi seg ut i slike ting når man er nervøs for det. Men men.. jeg forsøker i det minste. 

Jeg er veldig imponert over deg som gikk på den festen. Jeg er sånn og. Har helt angst for slikt. Mulig er det sosial angst som jeg lider av. Har hørt om mange som har det slik. Og en del av dem velger å leve alene fordi de ikke orker de sosiale situasjonene. Jeg er veldig slik selv, men jeg forsøker å jobbe med meg selv. Og jeg gir meg selv skryt når jeg klarer noe jeg egentlig ikke klarer ;) 

Så gi deg selv skryt!. Viktig !!! Du fortjener det!!!!!. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Da har du det som meg. Jeg har det på samme måte. Jeg tror at ingen mann kan like meg på den måten. Jeg blir også stresset i en manns nærvær fordi jeg blir sjenert, og tenker tilbake på erfaringene mine med mannfolk. 

Jeg hadde ingen forventninger. Eneste plan var at jeg skulle forsøke å gjøre tiltak for jeg tenker fortsatt for mye på eksen min, og er lei meg for at han gikk selv om jeg har kommet frem til at han var en stor drittsekk mot meg. Så jeg bare tenkte: veien er fremover, gå ut , gjør noe slik at jeg ikke skulle angre når jeg var 60 år på alt jeg ikke hadde forsøkt. Ble stresset over at han sa at han gjerne ville møte meg igjen, og gå ut å spise, og sa en viss dag. Han sa at vi kan prate om det senere på meldinger. Jeg er veldig å verne meg selv for å få avslag, så jeg håper at han sier noe først nå. Men siden han pratet om det først da vi traff hveandre så kan jeg mulig senere i kveld skrive en melding til han. Men jeg orker ikke å ligge noe annet i det, enn "hyggelig treff med menneske". Det er faktisk stress å begi seg ut i slike ting når man er nervøs for det. Men men.. jeg forsøker i det minste. 

Jeg er veldig imponert over deg som gikk på den festen. Jeg er sånn og. Har helt angst for slikt. Mulig er det sosial angst som jeg lider av. Har hørt om mange som har det slik. Og en del av dem velger å leve alene fordi de ikke orker de sosiale situasjonene. Jeg er veldig slik selv, men jeg forsøker å jobbe med meg selv. Og jeg gir meg selv skryt når jeg klarer noe jeg egentlig ikke klarer ;) 

Så gi deg selv skryt!. Viktig !!! Du fortjener det!!!!!. 

 

 

Takk! Jobber med både dette og andre ting hos terapeuten. Ser en liten bedring, men må jo bare stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, emilie321 skrev:

Takk! Jobber med både dette og andre ting hos terapeuten. Ser en liten bedring, men må jo bare stå på videre.

Da har du samme problem som meg. Jeg går ikke til terapeut, men jeg driver på eget basis og skriver om følelsene mine, og forsøker å fikse dem og konkludere. Det hjelper. Jeg sliter mye med angst for å ikke bli akseptert, likt osv. Det har sin årsak i erfaringene mine. Jeg forventer ikke å bli likt. Men det er jo like greit. Men jeg har funnet ut at jeg må bare presse meg selv ut i situasjoner. 

Du er tøff! Og det er en fight og en kamp for oss som sliter med sånnt. Det er helt sant!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...