Gå til innhold

Råd ved lange skritt tilbake?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Råd for å holde på troen om at man faktisk har tatt noen steg fremover når det kjennes som man har falt skikkelig?

Hadde en liten periode der det kjentes ut som jeg var tilbake i det mørkeste. Jeg føler jeg er noe bedre og ikke så depressive tanker lenger, men sliter med at jeg klarer så lite. Jeg klarer akkurat å gå på jobb, men da klarer jeg ingen annen aktivitet. Det suser i hodet og er helt ferdig etterpå. Er dette bare noe jeg må skjerpe meg ut fra? Det er jo mye som har falt sammen sammen med mørket, mat og aktivitetsmessig, det kan vel også ha noe å si. Noen som har erfaringer å dele? Noen råd? Andre som har funnet en nøkkel her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, umakenverdt skrev:

Råd for å holde på troen om at man faktisk har tatt noen steg fremover når det kjennes som man har falt skikkelig?

Hadde en liten periode der det kjentes ut som jeg var tilbake i det mørkeste. Jeg føler jeg er noe bedre og ikke så depressive tanker lenger, men sliter med at jeg klarer så lite. Jeg klarer akkurat å gå på jobb, men da klarer jeg ingen annen aktivitet. Det suser i hodet og er helt ferdig etterpå. Er dette bare noe jeg må skjerpe meg ut fra? Det er jo mye som har falt sammen sammen med mørket, mat og aktivitetsmessig, det kan vel også ha noe å si. Noen som har erfaringer å dele? Noen råd? Andre som har funnet en nøkkel her?

Du mister ikke automatisk fremgangen og kunnskapen din selv om du "ramler". Tilbakefall, om det er det dette handler om (-det er vanskelig å definere noe i forhold til deg fordi du alltid og uten unntak er såpass beinhard mot deg selv) - er helt vanlig. I ditt tilfelle ville jeg latt det være ro en periode, plei deg selv, og kom deg på bena når du kjenner det lysner litt igjen. Jeg tenker at en viktig oppgave for deg selv nå kan være å gi sjelen din omsorg og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kanskje det er tiden jeg må ta til hjelp, ikke dømme meg selv for mye for at jeg har hatt et skikkelig tilbakefall. Ta en skikkelig helg neste helg. Vanskelig å gi meg selv noe slingringsmonn når jeg faller så voldsomt, men denne voldsomme dømmingen for alt jeg ikke klarer fører jo ikke til noe positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, umakenverdt skrev:

Takk, kanskje det er tiden jeg må ta til hjelp, ikke dømme meg selv for mye for at jeg har hatt et skikkelig tilbakefall. Ta en skikkelig helg neste helg. Vanskelig å gi meg selv noe slingringsmonn når jeg faller så voldsomt, men denne voldsomme dømmingen for alt jeg ikke klarer fører jo ikke til noe positivt...

Bravo :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg denne reisen som en tur i skogen. Dersom du faller, rykker du ikke automatisk tilbake til der du startet. Du har kommet et godt stykke, og du vet at du vil klare å reise deg igjen og fortsette. Du har vært i dette mørket før og du VET at du kan klare å komme deg ut av det igjen. Hold fast på den vissheten og si til deg selv at dette bare er midlertidig. Gjør gode ting for deg selv, spis, sov og få deg frisk luft, og fyll dagen din med gjøremål som krever såpass av deg at du slipper å gruble. Dette kommer til å gå over, jeg lover! :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.9.2017 den 10.22, Augusta Luise skrev:

Se for deg denne reisen som en tur i skogen. Dersom du faller, rykker du ikke automatisk tilbake til der du startet. Du har kommet et godt stykke, og du vet at du vil klare å reise deg igjen og fortsette. Du har vært i dette mørket før og du VET at du kan klare å komme deg ut av det igjen. Hold fast på den vissheten og si til deg selv at dette bare er midlertidig. Gjør gode ting for deg selv, spis, sov og få deg frisk luft, og fyll dagen din med gjøremål som krever såpass av deg at du slipper å gruble. Dette kommer til å gå over, jeg lover! :

Takk, fine deg :) Bare vanskelig å se innimellom dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Klapp deg på skuldra for at du klarer jobb. Bare det betyr at du er kommet langt. Når du er sliten etter jobb så slapp av, spis god mat og se en god film eller en bok. Utpå kvelden kan du Kanskje gå en bitteliten tur i gata der du bor. Det er fremskritt og godt ned frisk luft før man legger seg. Du kommer opp igjen. Velg en ting du liker og gjør det litt hver dag. Noen dager er det godt å sitte på en stein 5 meter fra huset og bare se og se og lytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2017 den 3.01, BamseLiten skrev:

Klapp deg på skuldra for at du klarer jobb. Bare det betyr at du er kommet langt. Når du er sliten etter jobb så slapp av, spis god mat og se en god film eller en bok. Utpå kvelden kan du Kanskje gå en bitteliten tur i gata der du bor. Det er fremskritt og godt ned frisk luft før man legger seg. Du kommer opp igjen. Velg en ting du liker og gjør det litt hver dag. Noen dager er det godt å sitte på en stein 5 meter fra huset og bare se og se og lytte.

Jeg håper du har rett. Jeg blir bare så skuffet over meg selv når jeg faller så veldig. Redd blir jeg også. Takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 2.46, umakenverdt skrev:

Råd for å holde på troen om at man faktisk har tatt noen steg fremover når det kjennes som man har falt skikkelig?

Hadde en liten periode der det kjentes ut som jeg var tilbake i det mørkeste. Jeg føler jeg er noe bedre og ikke så depressive tanker lenger, men sliter med at jeg klarer så lite. Jeg klarer akkurat å gå på jobb, men da klarer jeg ingen annen aktivitet. Det suser i hodet og er helt ferdig etterpå. Er dette bare noe jeg må skjerpe meg ut fra? Det er jo mye som har falt sammen sammen med mørket, mat og aktivitetsmessig, det kan vel også ha noe å si. Noen som har erfaringer å dele? Noen råd? Andre som har funnet en nøkkel her?

Det har ikke noe å si om du faller, så lenge du reiser deg igjen. Har selv alltid hørt at i  prosessen med å bli bedre så er det vanlig å gå to skritt tilbake innimellom, før en går framover igjen. Vet ikke selv hvor mange ganger jeg har trynet skikkelig, men når jeg da reiser meg igjen, så er jeg litt sterkere enn utgangspunktet. Det er lov å ramle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, emilie321 skrev:

Det har ikke noe å si om du faller, så lenge du reiser deg igjen. Har selv alltid hørt at i  prosessen med å bli bedre så er det vanlig å gå to skritt tilbake innimellom, før en går framover igjen. Vet ikke selv hvor mange ganger jeg har trynet skikkelig, men når jeg da reiser meg igjen, så er jeg litt sterkere enn utgangspunktet. Det er lov å ramle

Ja, håper jeg er litt sterkere enn utgangspunktet. Det er jeg jo redd for at jeg ikke har kommet noen vei egentlig. Men takk, må prøve å fokusere på at det ikke er sammenheng mellom å falle skikkelig og gå helt tilbake til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...