Gå til innhold

Skjelvinger av Quetiapin?


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det har noen sammenheng, men kan man få skjelvinger av Quetiapin? Går på maks 100mg for søvn, men om jeg husker rett så startet jeg å skjelve noe drøyt i hendene til tider etter at jeg trappet opp fra 50mg. Kan være nevrologiske årsaker altså, da nervene mine ikke spiller på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Håpeful

Kan nok få skjelvinger av Seroquel ja. Brukt det selv men hadde ikke samme problemet. 

Er det lenge siden du økte? Bivirkninger Avtar jo ofte med tiden. Er du veldig bekymret eller det blir verre kan du jo spørre legen din. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står oppført som svært vanlig bivirkning " unormale muskelbevegelser. Dette omfatter vanskeligheter med å starte muskelbevegelser, risting, rastløshetsfølelse eller muskelstivhet uten smerte " Vet ikke om risting er det samme som skjelving, men det vil jeg vel tro at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Håpeful skrev:

Kan nok få skjelvinger av Seroquel ja. Brukt det selv men hadde ikke samme problemet. 

Er det lenge siden du økte? Bivirkninger Avtar jo ofte med tiden. Er du veldig bekymret eller det blir verre kan du jo spørre legen din. 

 

 

Ja, eller er vel snart to måneder siden. Til tider skjelver jeg så mye at jeg ikke klarer å skrive hverken på papir, mobil eller mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Dette står oppført som svært vanlig bivirkning " unormale muskelbevegelser. Dette omfatter vanskeligheter med å starte muskelbevegelser, risting, rastløshetsfølelse eller muskelstivhet uten smerte " Vet ikke om risting er det samme som skjelving, men det vil jeg vel tro at det er.

Aah, typisk! Får alltid bivirkninger :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på epikrisen fra sykehuset da jeg var innlagt på smerteklinikken hvor en allmennlege som så på meg i 2 min sa at Quetiapin ikke er for søvnproblemer og at jeg hadde blitt kataton av det(?) Latterligste ever, og dummeste jeg har lest på lenge. Hun ville at jeg skulle slutte med dem asap, men fastlegen og psykiateren bare ristet på hodet og sa at der var ren bullshit. Kan jo ikke kjenne meg igjen i det hele tatt når jeg leste om det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Andreaswell skrev:

Vet ikke om det har noen sammenheng, men kan man få skjelvinger av Quetiapin? Går på maks 100mg for søvn, men om jeg husker rett så startet jeg å skjelve noe drøyt i hendene til tider etter at jeg trappet opp fra 50mg. Kan være nevrologiske årsaker altså, da nervene mine ikke spiller på lag.

Dette tror jeg at jeg har skrevet om før. 

Seroquel er en sterk reopptakshemmer av noradrenalin (mange ganger sterkere enn Efexor). Den har likevel ikke nevneverdig stimulerende effekt fordi Seroquel også blokkerer adrenerge reseptorer i hjernen (alfareseptorer). 

Dette adrenalinet stimulerer derimot adrenerge reseptorer i kroppen (betareseptorer). Det gir hjertebank, skjelving og evt svetting. Eneste løsningen er vel en betablokker, en ikke-selektiv sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette tror jeg at jeg har skrevet om før. 

Seroquel er en sterk reopptakshemmer av noradrenalin (mange ganger sterkere enn Efexor). Den har likevel ikke nevneverdig stimulerende effekt fordi Seroquel også blokkerer adrenerge reseptorer i hjernen (alfareseptorer). 

Dette adrenalinet stimulerer derimot adrenerge reseptorer i kroppen (betareseptorer). Det gir hjertebank, skjelving og evt svetting. Eneste løsningen er vel en betablokker, en ikke-selektiv sådan.

Hmm, ja da får jeg kanskje be om betablokker da. Har gått på det tidligere, så er vel ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg fikk kraftige muskelrykninger av den medisinen. Tok kun 25 mg og ble først skikkelig trett før det etter en time fikk bein og armer til å leve sitt eget liv. Jeg spurte om det her inne og fikk svar av NHD at det var en ikke ukjent bivirkning som han hadde ett navn på. Prøvde så 50 mg for å se om det ble bedre  (leste ett sted at noen opplevde mindre rykninger ved høyere doser) men det ble med den ene gangen. Ikke bare armer og bein men også ansikt og mage rykket sammen i smertefulle kramper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Andreaswell skrev:

Aah, typisk! Får alltid bivirkninger :unsure:

Haha, jeg også. Jeg får urolige ben av quetiapin, men så lenge det ikke fører til annet enn at jeg ikke gidder ligge på sofaen og vrenge og vri meg, og heller går og legger meg (det går over når jeg legger meg) så ser jeg på det som et litt ubehagelig tupp i ræva for å komme meg i seng. Problemet er jo gjerne at jeg glemmer å legge meg. Har hørt om andre som har fått samme bivirkning så jeg trodde det var vanlig. Men når jeg sjekket bivirkninger for deg nå, så så så jeg at det var sjeldne bivirkninger, å få rastløse ben. Jeg er "flink" til å få de sjeldne bivirkningene.

10 timer siden, Andreaswell skrev:

Leste på epikrisen fra sykehuset da jeg var innlagt på smerteklinikken hvor en allmennlege som så på meg i 2 min sa at Quetiapin ikke er for søvnproblemer og at jeg hadde blitt kataton av det(?) Latterligste ever, og dummeste jeg har lest på lenge. Hun ville at jeg skulle slutte med dem asap, men fastlegen og psykiateren bare ristet på hodet og sa at der var ren bullshit. Kan jo ikke kjenne meg igjen i det hele tatt når jeg leste om det :P 

Aldri hørt om kataton før, men åssen kunne hun på et par min si du var blitt kataton? Skulle tro hun hadde lært seg et nytt ord som hun bare hadde altfor mye lyst til å bruke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Haha, jeg også. Jeg får urolige ben av quetiapin, men så lenge det ikke fører til annet enn at jeg ikke gidder ligge på sofaen og vrenge og vri meg, og heller går og legger meg (det går over når jeg legger meg) så ser jeg på det som et litt ubehagelig tupp i ræva for å komme meg i seng. Problemet er jo gjerne at jeg glemmer å legge meg. Har hørt om andre som har fått samme bivirkning så jeg trodde det var vanlig. Men når jeg sjekket bivirkninger for deg nå, så så så jeg at det var sjeldne bivirkninger, å få rastløse ben. Jeg er "flink" til å få de sjeldne bivirkningene.

Aldri hørt om kataton før, men åssen kunne hun på et par min si du var blitt kataton? Skulle tro hun hadde lært seg et nytt ord som hun bare hadde altfor mye lyst til å bruke :lol:

Urolige ben hadde jeg forven del år siden da jeg først startet på Quetiapin, rare greier. Samme som med deg, så ga det seg da jeg la meg.

Jeg hadde heller aldri hørt om kataton før, og når en leser om det virker det jo svært alvorlig også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Urolige ben hadde jeg forven del år siden da jeg først startet på Quetiapin, rare greier. Samme som med deg, så ga det seg da jeg la meg.

Jeg hadde heller aldri hørt om kataton før, og når en leser om det virker det jo svært alvorlig også :P 

Jeg får urolige ben dersom jeg er stuptrøtt og forsøker holde meg våken, siden jeg blir stuptrøtt av Quetiapin, så er det forsåvist ikke så rart. Men jeg syns det er merkelig at bena reagerer sånn når jeg blir trøtt.

Ja, hørtes veldig alvorlig ut. Godt du ikke er hypokonder, da hadde du vel trodd på henne og plutselig blitt skikkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...