Gå til innhold

Når vi blir sykere i jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte vil arbeid holde oss friskere. Men enkelte ganger kan vi bli sykere i jobben. Jeg er opplært til å stå på og holde ut. Men jeg prøver alt for å unngå en ny smell, men det nytter ikke. Jeg er redd det går helt galt hvis jeg bare skal holde ut.

Jeg er fortvilet og usikker nå. Ser svart på alt og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 57930...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ofte vil arbeid holde oss friskere. Men enkelte ganger kan vi bli sykere i jobben. Jeg er opplært til å stå på og holde ut. Men jeg prøver alt for å unngå en ny smell, men det nytter ikke. Jeg er redd det går helt galt hvis jeg bare skal holde ut.

Jeg er fortvilet og usikker nå. Ser svart på alt og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 57930...2ee

Kanskje du kan jobbe litt mindre? 

Hvis det er mulig så tror jeg det er bra å stå i litt arbeid.

Jeg har jobbet to dager i uken i ca. et år og det har gått greit, men så har jeg økt slik at jeg nå jobber tre dager i uken og det sliter meg helt ut. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motorPrøysen skrev:

Sykemelding er løsningen når man blir sykere av å være i jobb og tilrettelegging ikke er mulig eller ikke virker.

Jeg tror det er beste løsning nå. Men det er ikke det jeg ønsker.  Men uansett kan jeg ikke sykemelde meg selv. Sendt melding om hvordan det går til behandler, men har ikke hørt noe.

Anonymkode: 57930...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fionys skrev:

Kanskje du kan jobbe litt mindre? 

Hvis det er mulig så tror jeg det er bra å stå i litt arbeid.

Jeg har jobbet to dager i uken i ca. et år og det har gått greit, men så har jeg økt slik at jeg nå jobber tre dager i uken og det sliter meg helt ut. 
 

 

Det ville ikke hatt noen betydning i mitt tilfelle nå, men i andre tilfeller vet jeg at slik reduksjon kan ha betydning,

Anonymkode: 57930...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville ikke hatt noen betydning i mitt tilfelle nå, men i andre tilfeller vet jeg at slik reduksjon kan ha betydning,

Anonymkode: 57930...2ee

Da er det vel ikke noe annet å gjøre enn å sykemelde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er beste løsning nå. Men det er ikke det jeg ønsker.  Men uansett kan jeg ikke sykemelde meg selv. Sendt melding om hvordan det går til behandler, men har ikke hørt noe.

Anonymkode: 57930...2ee

Er behandler lege? 

Anonymkode: 68c56...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er behandler lege? 

Anonymkode: 68c56...592

Psykiater

Anonymkode: 57930...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiater

Anonymkode: 57930...2ee

Ok. Håper du hører noe snart. Hvis ikke må du kontakte fastlegen din. Ingen tjener på at du presser deg selv for hardt. 

Anonymkode: 68c56...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, motorPrøysen skrev:

Sykemelding er løsningen når man blir sykere av å være i jobb og tilrettelegging ikke er mulig eller ikke virker.

Jeg er for tiden sykemeldt nettopp fordi jeg blir sykere av å være i jobb, men jeg klarer ikke å si nei til å utføre oppgaver på jobb selv om jeg er sykemeldt. Synes det er veldig vanskelig å stå for at jeg trenger en time-out, og ender med å jobbe 30-40 timer i uka selv med 100 % sykemelding. Nesten så jeg kunne ha ønsket meg gammeldags sykemeldingsordning hvor man ikke kunne både jobbe og være sykemeldt. 

Anonymkode: abf3d...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Håper du hører noe snart. Hvis ikke må du kontakte fastlegen din. Ingen tjener på at du presser deg selv for hardt. 

Anonymkode: 68c56...592

Jeg hører nok ikke noe fra psykiateren. Og må orker jeg heller ikke å kontakte fastlegen.

Anonymkode: 57930...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er for tiden sykemeldt nettopp fordi jeg blir sykere av å være i jobb, men jeg klarer ikke å si nei til å utføre oppgaver på jobb selv om jeg er sykemeldt. Synes det er veldig vanskelig å stå for at jeg trenger en time-out, og ender med å jobbe 30-40 timer i uka selv med 100 % sykemelding. Nesten så jeg kunne ha ønsket meg gammeldags sykemeldingsordning hvor man ikke kunne både jobbe og være sykemeldt. 

Anonymkode: abf3d...1d3

Helt uakseptabelt hvis arbeidsgiver ber deg jobbe når du er 100% sykemeldt. Ta det opp med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.10.2017 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Ofte vil arbeid holde oss friskere. Men enkelte ganger kan vi bli sykere i jobben. Jeg er opplært til å stå på og holde ut. Men jeg prøver alt for å unngå en ny smell, men det nytter ikke. Jeg er redd det går helt galt hvis jeg bare skal holde ut.

Jeg er fortvilet og usikker nå. Ser svart på alt og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 57930...2ee

Hei,

først må jeg bare få være helt tydelig på at det skal ikke være nødvendig å måtte bite tenna sammen og kjempe seg gjennom hver arbeidsdag. Er du i en slik situasjon har du det for det første for j* i nuet, i tillegg til at det koster deg krefter og dermed bidrar til å grave deg lengre ned.

Ut fra det du skriver kan jeg ikke forstå annet enn at 100% sykmelding er nødvendig for deg i den akutte situasjonen du står i.

At du ikke orker gå til fastlegen er - unnskyld meg - bare tullball. Du orker jo å dra på den jobben du selv sier bryter deg ned. Jeg sier ikke dette for å være slem, men du må selv ta ansvar for å unngå å grave deg lengre ned enn du allerede er.

Om du har problemer med din nåværende lege, så bytt og er det på et annet legekontor så få det gamle legekontoret til å sende journalen til det nye. Det er sånt de gjør hele tiden.

Nå som jeg har vært bad cop skal jeg være litt good cop. Jeg har en historikk som jeg tror ikke er så ulik din, og har all verdens sympati og forståelse for situasjonen og håpløsheten i den. Jeg har hanglet i mange år, hvor høy arbeidsmoral og vilje til å bite tenna sammen er noen av faktorene som har gjort at jeg til slutt har kommet skikkelig langt ned. Jeg har lagt bak meg ufattelig mange arbeidsdager i helvete fordi jeg ikke forsto og ikke hadde mot til å gjøre det som var nødvendig.

I mitt tilfelle har det vært nødvendig både å være utenfor arbeidslivet i lang tid (er det enda fordi jeg langt fra er frisk) og har gjort omfattende endringer i livet (jobb, bosted, familiesituasjon, ...). Jeg har også hatt glede av medikamentell behandling for å ta luven av noen av de verste symptomene.

For min del er jeg nå på et punkt hvor det ikke lenger bare handler om å "overleve" hver enkelt dag, men hvor jeg kan jobbe med å finne veien videre. For min del startet problemene for over ti år siden. Å ikke gjøre de riktige valgene har kostet meg mange år av livet mitt.

Har du lyst å kaste bort flere av ditt?

Hilse strenge (men velmente) meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 14.46, motorPrøysen skrev:

Sykemelding er løsningen når man blir sykere av å være i jobb og tilrettelegging ikke er mulig eller ikke virker.

Jobben bør gjøre det de kan tiltrettelegge for å unngå sykemelding. Men dersom ingenting funker så er sykemelding løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...