Gå til innhold

NEDTRAPPING FØR OVERGANG TIL NY MEDISIN


sonate48

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 54 år og  har brukt Cipralex 10 mg antideppressiva daglig (har også økt dosen i perioder for å se om det virker på angsten min, men det hjelper ikke) og tar vival ved behov siden jeg var i 30-årene, men det hjelper ikke nok på min sosiale angst og uro. Har også gått mye i terapi og jobbet knallhardt med meg selv, men det går ikke uten medisiner for meg i tillegg, dessverre for livskvaliteten min blir så dårlig.  

Nå har jeg lyst til å prøve Brintellix som jeg har fått anbefalt for å se om den kan hjelpe meg bedre, men må jeg trappe ned på Cipralex før jeg begynner med Brintellix? Da jeg tidligere har trappet ned på Cipralex for å prøve å slutte eller prøve en annen antideppressiva fikk jeg plagsomme bivirkninger og ble utrolig følsom for nesten alt og det vil jeg helst unngå.

 Noen som har erfaring og kan svare meg på dette og også takknemlig om jeg får høre andres erfaring med Brinellix og om det også hjelper mot angst og depresjon.

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, sonate48 skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 54 år og  har brukt Cipralex 10 mg antideppressiva daglig (har også økt dosen i perioder for å se om det virker på angsten min, men det hjelper ikke) og tar vival ved behov siden jeg var i 30-årene, men det hjelper ikke nok på min sosiale angst og uro. Har også gått mye i terapi og jobbet knallhardt med meg selv, men det går ikke uten medisiner for meg i tillegg, dessverre for livskvaliteten min blir så dårlig.  

Nå har jeg lyst til å prøve Brintellix som jeg har fått anbefalt for å se om den kan hjelpe meg bedre, men må jeg trappe ned på Cipralex før jeg begynner med Brintellix? Da jeg tidligere har trappet ned på Cipralex for å prøve å slutte eller prøve en annen antideppressiva fikk jeg plagsomme bivirkninger og ble utrolig følsom for nesten alt og det vil jeg helst unngå.

 Noen som har erfaring og kan svare meg på dette og også takknemlig om jeg får høre andres erfaring med Brinellix og om det også hjelper mot angst og depresjon.

 

Takknemlig for svar.

Neida du trenger ikke trappe ned cipralexen før du begynner på brintellix. Jeg stod i hvert fall på 10 mg cipralex og gikk rett over til 10 mg brintellix. Noen må senere opp til 20 mg brintellix, men det finner du ut i samråd med legen din om det skulle bli aktuelt.

Brintellix er et godt antidepressiva for mange, men noen synes det virker dårligere på angsten enn på depresjonen. Ellers påvirker det ikke libidoet, er bedre for de kognitive funksjonene enn cipralex, bedre på hukommelse enn cipralex, jeg synes definitivt bedre på søvn. Om det virker på selve depresjonen og angsten er så individuelt, så det må du nok bare prøve ut. Jeg synes det definitivt er verdt forsøket og ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 42466...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful
4 timer siden, sonate48 skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 54 år og  har brukt Cipralex 10 mg antideppressiva daglig (har også økt dosen i perioder for å se om det virker på angsten min, men det hjelper ikke) og tar vival ved behov siden jeg var i 30-årene, men det hjelper ikke nok på min sosiale angst og uro. Har også gått mye i terapi og jobbet knallhardt med meg selv, men det går ikke uten medisiner for meg i tillegg, dessverre for livskvaliteten min blir så dårlig.  

Nå har jeg lyst til å prøve Brintellix som jeg har fått anbefalt for å se om den kan hjelpe meg bedre, men må jeg trappe ned på Cipralex før jeg begynner med Brintellix? Da jeg tidligere har trappet ned på Cipralex for å prøve å slutte eller prøve en annen antideppressiva fikk jeg plagsomme bivirkninger og ble utrolig følsom for nesten alt og det vil jeg helst unngå.

 Noen som har erfaring og kan svare meg på dette og også takknemlig om jeg får høre andres erfaring med Brinellix og om det også hjelper mot angst og depresjon.

 

Takknemlig for svar.

Hvis den høyeste dosen du har brukt er 10 mg, og du har litt effekt, så ville jeg heller spørt legen om doseøkning i første omgang. 

Husk at i Felleskatalogen så er det definert at man kan øke helt til 20 mg. 

Brintellix tror jeg ikke er like god på angst som Cipralex, men dette er sikkert individuelt. 

Spør i hvertfall legen om økning først, starting og slutting på medisiner og så eventuell starting igjen hvis nødt kan gi dårligere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sonate48 skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 54 år og  har brukt Cipralex 10 mg antideppressiva daglig (har også økt dosen i perioder for å se om det virker på angsten min, men det hjelper ikke) og tar vival ved behov siden jeg var i 30-årene, men det hjelper ikke nok på min sosiale angst og uro. Har også gått mye i terapi og jobbet knallhardt med meg selv, men det går ikke uten medisiner for meg i tillegg, dessverre for livskvaliteten min blir så dårlig.  

Nå har jeg lyst til å prøve Brintellix som jeg har fått anbefalt for å se om den kan hjelpe meg bedre, men må jeg trappe ned på Cipralex før jeg begynner med Brintellix? Da jeg tidligere har trappet ned på Cipralex for å prøve å slutte eller prøve en annen antideppressiva fikk jeg plagsomme bivirkninger og ble utrolig følsom for nesten alt og det vil jeg helst unngå.

 Noen som har erfaring og kan svare meg på dette og også takknemlig om jeg får høre andres erfaring med Brinellix og om det også hjelper mot angst og depresjon.

 

Takknemlig for svar.

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med utrolig følsom for nesten alt, men da jeg brukte Cipralex så ble jeg følelsesmessig flat. Når jeg sluttet på medisinen så kom alle følelsene sterkt tilbake. Har prøvd flere antidepressiva som har gitt meg samme bivirkning. Sist sluttet jeg på Efexor og hadde glemt hvordan det var å være ordentlig glad eller trist. 

Anonymkode: 77ec2...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om enkelte som får en angstdempende effekt, men du skal lese helt ned i egenskapene på medisinen før du finner ordet "angst". Brintellix regnes først og fremst som en antidepressiv medisin. Jeg vet ikke hva du har forsøkt før, men jeg tror at f.eks. Efexor eller Lyrica er bedre egnet alt etter hvilken angst du har.

PS: Jeg har personlig ingen erfaring med disse som angstmedisin, men vet at de brukes også mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Neida du trenger ikke trappe ned cipralexen før du begynner på brintellix. Jeg stod i hvert fall på 10 mg cipralex og gikk rett over til 10 mg brintellix. Noen må senere opp til 20 mg brintellix, men det finner du ut i samråd med legen din om det skulle bli aktuelt.

Brintellix er et godt antidepressiva for mange, men noen synes det virker dårligere på angsten enn på depresjonen. Ellers påvirker det ikke libidoet, er bedre for de kognitive funksjonene enn cipralex, bedre på hukommelse enn cipralex, jeg synes definitivt bedre på søvn. Om det virker på selve depresjonen og angsten er så individuelt, så det må du nok bare prøve ut. Jeg synes det definitivt er verdt forsøket og ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 42466...bca

Tusen takk:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...