Gå til innhold

Aurorix seponering


sirop1365381324

Anbefalte innlegg

sirop1365381324

Hei,

 

Noen her som har erfaring med seponering av Aurorix?

Jeg trappet opp med 150mg i uka, og fastlegen mener dette er en OK nedtrapping også, men det skal sies at fastlegen har veldig liten erfaring med Aurorix generelt.

Noen som har seponert Aurorix og kan gi noen tips om 150mg er for bratt seponering? Hva kan jeg forvente av bivirkninger?

På legemiddelhandboka.no står det:

Seponering

Brå seponering pleier ikke å gi abstinenssymptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sirop1365381324

I samråd med lege? Jeg trodde man måtte trappe ned helt på en type antidepressiva før man forsøkte en annen. Jeg tenker også å forsøke en annen medisin etter Aurorix. 

Hvilken dose Aurorix gikk du fra? 

Jeg skal undersøke med legen om dette er noe jeg også kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sirop1365381324 skrev:

I samråd med lege? Jeg trodde man måtte trappe ned helt på en type antidepressiva før man forsøkte en annen. Jeg tenker også å forsøke en annen medisin etter Aurorix. 

Hvilken dose Aurorix gikk du fra? 

Jeg skal undersøke med legen om dette er noe jeg også kan gjøre. 

Det finnes AD-kombinasjoner du kan hoppe rett mellom. Dette kan legen avklare, eventuelt i samråd med spesialist (psykiater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra  600 mg  til 450 mg i 5 dager uten å spørre lege, da jeg hadde bestemt meg for å gå over til Cipralex. Har gått på Cipralex tidligere med god respons. Aurorix ga meg bare MYE mer angst enn i utgangspunktet, så etter 8 uker ville jeg av, å gikk da direkte over på Cipralex.  Legger ved kipp fra Felleskatalogen ang det å gå rett over fra Aurorix til SSRI :  Skifte fra moklobemid til en SSRI kan skje det påfølgende døgn.  Men ikke den omvendte veien, da må du vente i 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Jeg har også lest dette på Felleskatalogen, men jeg har alltid tolket det som at man kan gå over til SSRI påfølgende døgn etter nedtrappingen er ferdig.. Synes Felleskatalogen er noe utydelig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to grunner til at en bør trappe ned langsomt etter langvarig og effektiv behandling med AD: 1. For å unngå seponeringsbivirkninger. 2. For å unngå en reboundeffekt dvs at en på rent biokjemisk grunnlag fremprovoserer en ny depresjon fordi hjernen ikke har fått tid til å tilpasse seg en ny likevekt etter bortfall av AD.

Dessverre er det det plagsomme, men ufarlige pkt 1 som har fått mest oppmerksomhet. Det er punkt 2 som er alvorlig. Her fremprovoserer en ny depresjon kun fordi en ikke tar seg tid til anbefalt nedtrapping som er 25% av utgangsdosen per måned.

'

Anonymkode: 0f98b...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Hva om behandlingen har vært kortvarig (2-3 måneder) og uten nevneverdig effekt? Gjelder samme anbefalling hva gjelder nedtrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da kan en trappe ned langt raskere. Den hastighet du beskriver i første innlegg er fornuftig.

Anonymkode: 0f98b...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...