Gå til innhold

Depresjon og bivirkninger av AD (trøtthet)


Balleklorin

Anbefalte innlegg

Har hatt perioder med moderat depresjon opp gjennom livet. Tidligere benyttet jeg paroxetin hvor bivirkninger ble kronisk trøtthet. Depresjonen/følelsene flatet ut og lettet på depresjonen. Måtte slutte med denne medisinen pga trøttheten som gjorde jobb og bilkjøring vanskelig. Har byttet fastlege som satte meg på 10 mg Cipralex. Kjenner fortsatt litt på depresjonen og trøtthet. Burde dosen økes? Er redd jeg blir mer trøtt og ukonsentrert da. Har lest på dette forumet om medisiner som motvirker trøtthet og har virkning mot depresjon. Feks strattera/endronax. Kan dette være et alternativ i min situasjon og kan disse medisinene skrives ut av fastlege eller må man henvises til psykiater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser nå at det ikke finnes psykiater på dette forumet lenger og da blir noen av mine spørsmål i konflikt med oppfordring til adm. Om noen evt har erfaring fra lignende problematikk er jeg takknemlig for å høre om deres opplevelser 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en antidepressiv medisin, Fevarin, som også ga mye trøtthet og spurte da om sentraltstimulerende kunne være et alternativ, men da forstod jeg på legen at dette kun utskrives til pasienter med ADHD/ADD og søvnapné.

Men det finnes jo andre antidepressive medisiner som ikke gir trøtthet i like stor grad, men da er det viktig å understreke at bivirkningene varierer fra person til person. Jeg merket ingen trøtthet da jeg gikk på Cipralex. På Efexor opplevde jeg å bli mer våken og nå når jeg går på Brintellix, har jeg ingen bivirkninger, men igjen er det andre som opplever trøtthet på disse.

Man må jo også veie virkning opp mot bivirkning. Det er forferdelig å være trøtt hele dagen, det er jeg selv på andre medisiner, men om du har god effekt av Cipralex bør du vurdere hva som er viktigst for deg.

PS: Her snakker jeg kun ut fra mine egne erfaringer fra de nevnte medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forhøre deg om Wellbutrin. Det er et antidepressiva som øker nivåene av noradrenalin og dopamin.

Hos meg har det hatt god effekt på depresjon, men noradrenalinet ble for mye for meg som var stressa og urolig i utgangspunktet. Folk som har mer klassisk depresjon med trøtthet og energiløshet gir gode rapporter.

Wellbutrin kan også benyttes i kombinsjon med SSRI for å gi oppkvikkende effekt, men da tipper jeg de fleste fastleger må konsultere psykiater for veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Balleklorin skrev:

Har hatt perioder med moderat depresjon opp gjennom livet. Tidligere benyttet jeg paroxetin hvor bivirkninger ble kronisk trøtthet. Depresjonen/følelsene flatet ut og lettet på depresjonen. Måtte slutte med denne medisinen pga trøttheten som gjorde jobb og bilkjøring vanskelig. Har byttet fastlege som satte meg på 10 mg Cipralex. Kjenner fortsatt litt på depresjonen og trøtthet. Burde dosen økes? Er redd jeg blir mer trøtt og ukonsentrert da. Har lest på dette forumet om medisiner som motvirker trøtthet og har virkning mot depresjon. Feks strattera/endronax. Kan dette være et alternativ i min situasjon og kan disse medisinene skrives ut av fastlege eller må man henvises til psykiater? 

 

Strattera tror jeg ikke er godkjent til annet enn ADHD. Men det er ikke sentralstimulerende og kan skrives ut av vanlig lege, så det er jo bare å høre med legen. Forstår ikke helt at de kan motvirke trøtthet da. Jeg ble kjempetrøtt i opptrappingsperioden, men er tilbake til normalen nå. På meg har de ingen virkning på depresjonen, men det hadde ingen SSRI/SNRI heller.

Og når jeg leser hva Caprioli skriver, så har de muligens motsatt effekt på meg enn på andre, så kanskje de virker oppkvikkende på folk.

 

13 timer siden, Caprioli skrev:

Hos meg har det hatt god effekt på depresjon, men noradrenalinet ble for mye for meg som var stressa og urolig i utgangspunktet. Folk som har mer klassisk depresjon med trøtthet og energiløshet gir gode rapporter.

 

Interessant! Jeg går på 100 mg Strattera, som er absolutt maks dose. Ble roligere og mindre stressa av dem jeg. Ikke at det er nøyaktig det samme som Wellbutrin, men begge virker jo på noradrenalinet. Syns det er merkelig hvordan medisiner virker så ulikt på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Caprioli skrev:

Du kan forhøre deg om Wellbutrin. Det er et antidepressiva som øker nivåene av noradrenalin og dopamin.

Hos meg har det hatt god effekt på depresjon, men noradrenalinet ble for mye for meg som var stressa og urolig i utgangspunktet. Folk som har mer klassisk depresjon med trøtthet og energiløshet gir gode rapporter.

Wellbutrin kan også benyttes i kombinsjon med SSRI for å gi oppkvikkende effekt, men da tipper jeg de fleste fastleger må konsultere psykiater for veiledning.

Ville prøvd Wellbutrin hvis det ikke var for de forferdelige søvnproblemene (og tidvis litt angst) mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å huske på at depresjon i seg selv gir økt tretthet.

Jeg har brukt både Cipralex og Efexor og har alltid vært trett, mulig medisinene gjorde at jeg ble enda mer trett, men det er egentlig vanskelig å si. Sluttet med AD fordi jeg hadde dårlig virkning og ble følelsesmessig flat. For meg er det viktig å føle ordentlig glede og det gjorde jeg ikke da jeg brukte AD, og det gjorde meg deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 0.39, kattefot skrev:

Hvor lenge har du brukt  Cipralex?   Jeg fikk god virkning først etter 8 uker.  Går nå på 15 mg. 

Har brukt det i ca 6 mnd. Før det har jeg brukt paroxetin i perioder på ca 8mnd til et år i flere omganger. Mangelen på energi plager meg når depresjonen kommer, men føler at den vedvarer selv når antidepressiva begynner å virke i forhold til negative tanker, tristhet osv. 

Får ta det opp med legen ved neste time ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2017 den 10.09, Caprioli skrev:

Du kan forhøre deg om Wellbutrin. Det er et antidepressiva som øker nivåene av noradrenalin og dopamin.

Hos meg har det hatt god effekt på depresjon, men noradrenalinet ble for mye for meg som var stressa og urolig i utgangspunktet. Folk som har mer klassisk depresjon med trøtthet og energiløshet gir gode rapporter.

Wellbutrin kan også benyttes i kombinsjon med SSRI for å gi oppkvikkende effekt, men da tipper jeg de fleste fastleger må konsultere psykiater for veiledning.

Wellbutrin har gitt meg så sinnsyke svimmelanfall at jeg ga opp etter tre dager. Går heller et liv med angst og depresjon enn å ha slik svimmelhet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Wellbutrin har gitt meg så sinnsyke svimmelanfall at jeg ga opp etter tre dager. Går heller et liv med angst og depresjon enn å ha slik svimmelhet igjen. 

Ja, det er et ganske kraftig medikament, aldri opplevd noe annet som har gitt meg så kraftige virkninger (både ønskede og uønskede).

Er et av de medikamentene med kraftigst bivirkningsprofil i opp- og nedtrappingsfasen ("I have done some research on the internet" ;)), og det tar mellom to og åtte uker før stabil tilstand oppnås, og de fleste bivirkningene blir borte/minimale. Selv hadde jeg fire uker i stressh* når jeg begynte, men det gikk seg til. Selv om det da til slutt viste seg å ikke være greia for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...