Gå til innhold

Noen her med positiv erfaring med ECT?


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Hvis det stemmer at så mange er fornøyde med ECT, må vel noen av disse komme innom dette forumet? 
Skeptikerne er høylytte, og jeg finner titalls negative historier. 
Hvor er alle som har blitt hjulpet? Mange skal jo være fornøyde.
Jeg ønsker ikke flere skrekkeksempler på skadevirkninger av ECT. Jeg har lest alt det negative.
Ønsker meg noen positive ord, hvis de er mulig å oppdrive?
Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Håpeful

Jeg har ikke tatt ECT selv, men jeg har gått hos en svært erfaren psykiater som sier det som det er. ECT er den meste effektive behandlingen mot depresjon.

Når det kommer til bivirkninger som hukommelsesproblemer, kan det også være av selve depresjonen. Hjernen får skader av å være deprimert, og kan blant annet føre til problemer med minnet. Det er et uttrykk som heter "post hoc ergo propter hoc" - "Etter dette, derfor på grunn av dette". Dvs at man tolker noe som skjer som en konsekvens av noe som skjedde i fortiden bare fordi de skjedde i sekvens, ofte en feilaktig tolkning.

Hen sa også at pasienten ofte legger merke til bivirkninger av behandling(les: medisiner) NÅR de blir friske. Det kan ha vært der hele tiden, men man legger merke til det når man ble frisk. Vet ikke om dette hjalp noe. Men vet hvertfall at effekten for mange er dramatisk og hvis det er veloverveid fra spesialister så skal det være trygt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en alvorlig depresjon for ett par år tilbake, der både samtaleterapi og medisiner kom til kort. Jeg var "ikke tilgjengelig for behandling" fordi jeg var så langt nede at jeg ikke kunne tenke klart. Da fikk jeg åtte ECT-behandlinger. Det kurere ikke depresjonen, men det fikk meg forbi den verste kneika, og gjorde at jeg kunne puste, tenke og få behandling. 

Jeg merket ingen bivirkninger annet enn hodepine samme dag som behandlingene. Jeg har ingen negative opplevelser med ECT.

Tror at grunnen til at det ikke er så mange som forteller om gode opplevelser er at de har "kommet seg videre", når man har vært gjennom all dritten og faktisk kommet seg ut av det,  er det ikke alltid man vil se tilbake. Både med tanke på ens egne følelser, men også at det er et stigma mange vil unngå. Dette gjelder forsåvidt også  andre behandlinger i psykiatrien, de som har gode erfaringer vil være ferdig med det, mens de som har dårlige erfaringer føler de må få frem sin historie sånn at ting kan endres. 

Ihvertfall mitt inntrykk. 

Anonymkode: 202d2...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ect for en alvorlig depresjon, og jeg opplevde det som livreddende. Jeg klarte ikke å spise eller komme meg opp av senga, var innlagt og helt fastlåst i depressive vrangforestillinger. 

Ect hadde utrolig god effekt. Litt hodepine samme dag som behandlingene men ellers ingen bivirkninger. Hvis jeg blir så syk igjen, vil jeg helt klart ha ect igjen. 

Jeg har bipolar lidelse, og jeg tror at det at depresjonen i stor grad hadde biologisk årsak, er en viktig grunn til den gode effekten jeg fikk av behandlingen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom ECT behandling for et par år siden. Hadde 2 runder med 1,5 måneds mellomrom med 6 behandlinger over 2 uker. 

Jeg hadde prøvd ulike terapiformer og ulike medisiner uten effekt. Jeg hadde da alvorlig depresjon. Men på meg hjalp det ikke, men angrer ikke på at jeg prøvde. 

Jeg hadde plager med hodepine etter behandling enkelte dager. Ellers var jeg plaget med hukommelsen i ca 1/2 år etter behandlingen ble avsluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...