Gå til innhold

Har du empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For barnevoldtektsmenn?

 

Anonymkode: 3bfc8...29c

Nei.

Men har aspergers, tror ikke jeg har empati i det hele tatt for noen da.

Anonymkode: 8f92d...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ha empati med de største skurkene og samtidig fordømme deres handlinger. Har du sett The Fall?

Anonymkode: 997d5...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man fri vilje er det jo ikke synd på dem

Har menneskene ikke fri vilje er jo skurkene bare uheldige med arv/miljø og "dømt" til "skurke-rollen" på en måte

Jeg må vel innrømme at jeg er noe tvilsom til den fri vilje teorien altså jeg ser ikke helt den men jeg er ingen filosof så hva vet jeg, ekspertene får vurdere det tror jeg

 

Men som personen ovenfor har jeg ikke empati for noen (jeg har også asperger, men tror ikke dette er vanlig for aspergere altså vi er nok unntakene ikke regelen... )

Anonymkode: d7a7a...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å ha empati med de største skurkene og samtidig fordømme deres handlinger. Har du sett The Fall?

Anonymkode: 997d5...abf

Jeg tror alle og enhver har gode sider. Tror du også det? 

Anonymkode: 394fe...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alle og enhver har gode sider. Tror du også det? 

Anonymkode: 394fe...710

Jeg tror de aller, aller fleste har det. Også de fleste kriminelle. Men jeg tror også at det finnes unntak.

Det med fri vilje tror jeg ikke en skal se svart/hvitt, enten/eller på.

Anonymkode: 997d5...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye empati, men i dette tilfellet ville den utelukkende lagt hos offerene. I en grad at jeg kunne kriminalisert meg selv.

Anonymkode: d2aa8...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Men har aspergers, tror ikke jeg har empati i det hele tatt for noen da.

Anonymkode: 8f92d...6fd

Ikke jeg heller.

Vi med asperger har vel ikke særlig empati for noen, har jeg hørt

Vel

Anonymkode: 3bfc8...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 29.12.2017 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller.

Vi med asperger har vel ikke særlig empati for noen, har jeg hørt

Vel

Anonymkode: 3bfc8...29c

Det varierer, tror jeg, men det er nok veldig vanlig å ikke ha det. Jeg har vel det en kaller tillært empati. Jeg fanger opp og gjenkjenner en del ting jeg kan leve meg inn i, mens andre går meg hus forbi. Sønnen min er nesten i overkant empatisk, vil jeg si, og han har samme diagnose som meg. Han får fysisk vondt når andre har det vondt. Stakkars han. Jeg ville ikke byttet. 

Men empati er medforståelse, ikke medfølelse eller sympati. Og det skal seriøst mye til å forstå en som voldtar unger, eller andre voldsforbrytere, for den del. At noen kan ha sympati med dem fordi de har hatt det fælt selv og er som de er av en grunn vet jeg er mulig, men det gjelder definitivt ikke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har akkurat nok empati til å være motstander av forskjellig kreativ tortur som folk ofte foreslår. Ville ikke likt å se det i praksis. Jeg vil ikke torturere brunsnegler heller, så empatien for dem er på omtrent samme nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...