Gå til innhold

Hvorfor brukes det så mye ressurser på de som ikke kan komme i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange som er for syke til å komme i jobb. De er så syke at de ikke ønsker å forsøke mer. Men alt må være utprøvd og store ressurser settes inn.

Men vi er også noen som ennå kan og ønsker å jobbe hvis det blir tilrettelagt. Men jeg opplever lite vilje til å få tilrettelagt. I arbeidslivet ønskes det kun mennesker i topp psykisk og fysisk form som kan yte alt. Jeg blir en taper i konkuransen. 

Det går nedover og jeg er redd jeg havner utenom arbeidslivet. Er det da alle ressurser settes inn når jeg ikke lenger klarer å komme meg opp igjen? Når det ikke lenger er håp? 

Jeg er lei av flotte ord som inkluderende arbeidsliv. Restarbeidsevne. Jeg ønsker heller å se at det fungerer i praksis.

Anonymkode: efb37...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«I arbeidslivet ønskes det kun mennesker i topp psykisk og fysisk form som kan yte alt.»

Hvis det stemmer er uttallige arbeistakere tapere 

Anonymkode: 0d9d8...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«I arbeidslivet ønskes det kun mennesker i topp psykisk og fysisk form som kan yte alt.»

Hvis det stemmer er uttallige arbeistakere tapere 

Anonymkode: 0d9d8...463

De ønsker bare ressurs sterke folk. Om de som får jobbene er ressurssterke eller bare klarer å overbevise om at de er det vet jeg ikke.

Anonymkode: efb37...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som er for syke til å komme i jobb. De er så syke at de ikke ønsker å forsøke mer. Men alt må være utprøvd og store ressurser settes inn.

Fordi det er dyrt å ha folk gående på trygd. Derfor må alle mulig alternativer prøves.

Anonymkode: b2153...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er dyrt å ha folk gående på trygd. Derfor må alle mulig alternativer prøves.

Anonymkode: b2153...cc5

Det må være mer økonomisk å bruke ressurser på å få mennesker i jobb før det kommer så langt at det ikke nytter.

Anonymkode: efb37...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker bare ressurs sterke folk. Om de som får jobbene er ressurssterke eller bare klarer å overbevise om at de er det vet jeg ikke.

Anonymkode: efb37...81b

Ok. Så da har jeg løyet for sjefen min da siden jeg fikk jobben? Jeg er ikke i topp fysisk og psykisk form. Tror vi er mange som er i et dette normalområdet. Det du skisserer er enten/eller, og slik er det ikke i virkeligheten. 

Anonymkode: 0d9d8...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ting jeg har grublet på, det virker som om det blir bruk for færre og færre i arbeidslivet. Robotene tar over. Samtidig påstås det at vi må få langt flere i jobb, vi må pensjoneres seinere osv. Er ikke dette en ligning som ikke går opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Haggaren skrev:

Det er en ting jeg har grublet på, det virker som om det blir bruk for færre og færre i arbeidslivet. Robotene tar over. Samtidig påstås det at vi må få langt flere i jobb, vi må pensjoneres seinere osv. Er ikke dette en ligning som ikke går opp?

Det er ikke det at det blir bruk for færre generelt men enkelte yrker dør ut, - og nye yrker kommer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er ikke det at det blir bruk for færre generelt men enkelte yrker dør ut,

Men det kommer til å bli mangel på arbeidsplasser fremover med økende automatisering og bruk av roboter. Hvis det da ikke skapes flere "manuelle" arbeidsplasser.

Anonymkode: b2153...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer til å bli mangel på arbeidsplasser fremover med økende automatisering og bruk av roboter. Hvis det da ikke skapes flere "manuelle" arbeidsplasser.

Anonymkode: b2153...cc5

Nja det er ikke helt riktig. Roboter og digitalisering kommer som sagt til å gjøre at noen yrker dør ut, mens andre yrker blir langt viktigere (det kan til og med bli mangel på ansatte).

For de neste 20 årene har SSB hevdet at det blir et stort behov for:

- Arbeidstakere med videregående fagutdanning innen bygg- og håndverksfag, som for eksempel snekkere, rørleggere, anleggsgartnere og tømrere

- Forskere med høy utdanning i tjenesteytende næringer, i eksempelvis konsulentbransjen og interesseorganisasjoner

- Arbeidstakere med høy utdanning til markedsrettet undervisning i tjenesteytende næringer, eksempelvis kursvirksomhet

- Sykepleiere og helsefagarbeidere (NAV hevder at helsesektoren og enkelte yrkesrettede utdanninger blir svært viktig fremover)

- Delvis lærere

 

Det vil trolig bli mindre bruk for: Folk med med høy utdanning innen økonomi og administrasjon og folk med høy utdanning innen humanistiske og estetiske fag

https://www.nrk.no/norge/her-er-yrkene-som-trengs-i-fremtiden-1.13227000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter ikke inn noen store ressurser på å holde folk i arbeidslivet når det begynner bli helt reellt at en faller ut. Jeg er uføretrygdet i dag. Jeg ble holdt lenge på AAP som arbeidsufør antagelig bare fordi satsene på AAP er lavere, så det var billigere enn å uføretrygde meg, men jeg fikk ikke mye hjelp til å komme meg tilbake i arbeidslivet. Jeg fikk tilbud som ufaglært arbeidskraft i skjermet bedrift, men de brydde seg ikke om at jeg har mastergrad f.eks.

Anonymkode: 244fd...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De setter ikke inn noen store ressurser på å holde folk i arbeidslivet når det begynner bli helt reellt at en faller ut. Jeg er uføretrygdet i dag. Jeg ble holdt lenge på AAP som arbeidsufør antagelig bare fordi satsene på AAP er lavere, så det var billigere enn å uføretrygde meg, men jeg fikk ikke mye hjelp til å komme meg tilbake i arbeidslivet. Jeg fikk tilbud som ufaglært arbeidskraft i skjermet bedrift, men de brydde seg ikke om at jeg har mastergrad f.eks.

Anonymkode: 244fd...7d5

For de fleste er AAP og uføre-utbetalingene omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er dyrt å ha folk gående på trygd. Derfor må alle mulig alternativer prøves.

Anonymkode: b2153...cc5

 

Det handler også om livskvalitet for den enkelte. Det å ha et arbeid å gå til har mye å si for trivsel og psykisk helse. Man kommer ut blant folk, får venner, har noe fast å gå til osv. Om man er utenfor arbeidslivet tenker jeg at man lettere kommer inn i et negativt og selvdestruktivt mønster der det er kortere vei til psykiatriske avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stadig flere jobber. Din "virker som" er ikke korrekt.

Anonymkode: 7952b...68c

Det blir flere jobber, men det blir også flere folk, hvis det blir færre "flere nye jobberr" enn "flere nye folk i arbeidsfør alder" blir det færre jobber per person i arbeidsfør alder. Vi ser at yrkesdeltagelsen i arbeidsfør alder har gått noe ned men ikke betraktelig, hoved"utfordringen" vår er at folk ikke dør så tidlig som før, gamlingene nekter å dø :ph34r:, så det blir flere mennesker utenfor arbeidslivet som skal dekkes av inntektene fra en mindre andel folk enn tidligere, det er en utfordring, vi ser også at det har vært en økning av andel ansatte i offentlig sektor som også er forståelig ettersom disse folkene som er gamle f.eks vil trenge mange mange "jobber" i helsesektoren som i Norge er staten som står for (som er "kostnader" ikke jobber i tradisjonell forstand, det er utgifter/velferd som skal dekkes inn av privat arbeidsliv som tjener pengene som går til statlig ansatte og de på trygd) det er bekymringsfullt, alle kan ikke "jobbe" i staten, for alle disse "lønningene" skal betales av noen.

Men , on topic, synes det burde endres uføretrygden bør avvikles, en bør ha en lav minimumssats type sosialstønad nivå som alle langtidsarbeidsløse får uansett dersom du ikke får seg en jobb (av gode eller dårlige grunner, ikke noe byråkrati det er umulig å vite om en person har gode eller dårlige grunner for å være arbeidsløs så å bruke titusener av årsverk på denne oppgaven er nyttesløst, disse bør heller jobbe i privat sektor), så bør det være lovpålagt for NAV å bidra de som ønsker hjelp til å finne jobb og tilby lønnstilskudd for de som ønsker tilknytting til privat næringsliv men ikke er effektive nok til at de er lønnsomme for bedrifter. Mye enklere, mindre adm og byråkrati, mindre svada, mindre at folk i rullestol må lyve til NAV og de rundt seg å hevde at de ikke "Kan" jobbe, så godt som alle i rullestol kan jobbe men mange av dem får seg ikke jobb (av mange forskjellige årsaker, gode og dårlige hvem vet ingen vet hva som gjelder for enkeltindividet), det vi vet er at de bør få nok til å overleve, og hjelp til å få seg jobb om de tror det er mulighet for det, og lønnstilskudd eller andre bidrag kan gis til arbeidsgivere for merarbeid til tilrettelegging etc.

Enkelt og greit, slutt med løgner, slutt med svada, slutt med tullebyråkrati og tåkeprat, gjør det som logikken tilsier er best, og det eneste som virker.

 

Anonymkode: c2d63...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 23.22, XbellaX skrev:

Nja det er ikke helt riktig. Roboter og digitalisering kommer som sagt til å gjøre at noen yrker dør ut, mens andre yrker blir langt viktigere (det kan til og med bli mangel på ansatte).

For de neste 20 årene har SSB hevdet at det blir et stort behov for:

- Arbeidstakere med videregående fagutdanning innen bygg- og håndverksfag, som for eksempel snekkere, rørleggere, anleggsgartnere og tømrere

- Forskere med høy utdanning i tjenesteytende næringer, i eksempelvis konsulentbransjen og interesseorganisasjoner

- Arbeidstakere med høy utdanning til markedsrettet undervisning i tjenesteytende næringer, eksempelvis kursvirksomhet

- Sykepleiere og helsefagarbeidere (NAV hevder at helsesektoren og enkelte yrkesrettede utdanninger blir svært viktig fremover)

- Delvis lærere

 

Det vil trolig bli mindre bruk for: Folk med med høy utdanning innen økonomi og administrasjon og folk med høy utdanning innen humanistiske og estetiske fag

https://www.nrk.no/norge/her-er-yrkene-som-trengs-i-fremtiden-1.13227000

Det blir massearbeidsløshet.

Halvparten kan forsvinne

Men at en rekke arbeidsplasse vil automatiseres og forsvinne, er det liten tvil om.

Ekspertene er egentlig ganske samstemte i at verden står overfor en voldsom endring de kommende årene. Teknologien er kommet så langt at maskiner kan erstatte omtrent halvparten av alle dagens arbeidsplasser.

https://www.nettavisen.no/na24/google--og-mckinsey-sjefene---disse-jobbene-forsvinner/3423406137.html

Roboter og automatisering truer 1,3 millioner jobber

Bloomberg har gjennomgått mange hundre yrker, og sammenlignet spådommen med hvor mange sysselsatte det er i yrkene - og hva de tjener. Den grove konklusjonen er at mange lavinntektsyrker er spesielt utsatt. 

Bloomberg tror at toppsjefer, advokater og kirurger kan sove trygt - mens butikkansatte, renholdere og restaurantansatte står i fare for å forsvinne.

 

https://www.nettavisen.no/mener/roboter-og-automatisering-truer-13-millioner-jobber/3423363049.html

Anonymkode: b2153...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst:

Automatisering handler ikke bare om sysselsetting og det å ha en jobb å gå til. For mange er det like viktig å sikre en fordeling av godene, slik at ikke all verdiskaping ender opp hos de få som eier fremtidens roboter.

Anonymkode: b2153...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spisse innsatsen bedre spesielt overfor dere som ennå er yngre tror jeg ville vært gode investeringer også. Man må bare håpe man vet hva man gjør.😊

Anonymkode: 33cd9...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturfeltet er vel det området som kanskje kan skape arbeidsplasser for fler med forskjellig bakgrunn og behov kanskje for mere tilpassede arbeidstider.

Anonymkode: 33cd9...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...