Gå til innhold

Er dette stemmehøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det begynte vel i 10 års alderen, jeg følte liksom jeg hadde en annen i hodet. vi veddet om mange rare ting, etterhvert ble det også krangling. Denne indre "stemmen" har fulgt meg hele livet. Spessielt i stressende tider. Stemmen høres helt ut som min egen, og jeg tror det er noe alle har, men jeg klarer ikke kontrollere den, og da jeg var veldig syk trodde jeg den var satt inn av satan. Har alle en sånn indre stemme?

Anonymkode: e7c51...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det begynte vel i 10 års alderen, jeg følte liksom jeg hadde en annen i hodet. vi veddet om mange rare ting, etterhvert ble det også krangling. Denne indre "stemmen" har fulgt meg hele livet. Spessielt i stressende tider. Stemmen høres helt ut som min egen, og jeg tror det er noe alle har, men jeg klarer ikke kontrollere den, og da jeg var veldig syk trodde jeg den var satt inn av satan. Har alle en sånn indre stemme?

Anonymkode: e7c51...f3b

Høres ut som scizofreni? Les om tips-prosjektet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søkt hjelp om det er plagsomt. Alt trenger man ikke av fart og spenning føler jeg. Jeg husker bare fjerne stemmer som kom fra veggen kanskje når jeg var alene i rommet men som jeg etter hvert lærte meg var mere stressyndrom.Medisin hjelper tidvis synes jeg personlig.

Lykke til med hvilken hjelp du vil velge.😊

Anonymkode: bb62b...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som psykotis stemmehøring for meg.Ikke vis stemmen høres ut som din egen for det har vi alle.Kjernen ved psykotisk stemme høring er vel at stemmen ikke høres ut som en egen men som at det er  andre mennesker snakker til en. 

Anonymkode: 478fe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Da jeg hørte stemmer var det folk jeg kjente som snakket til meg og jeg trodde de virkelig gjorde det, er det vanlig?  Hørte gamle psykiateren min si jeg måtte bevise at jeg kunne sove selv om jeg var manisk for da kunne jeg ikke straffes for å ha gitt venninna mi kreft noe jeg trodde jeg var skyld i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som psykotis stemmehøring for meg.Ikke vis stemmen høres ut som din egen for det har vi alle.Kjernen ved psykotisk stemme høring er vel at stemmen ikke høres ut som en egen men som at det er  andre mennesker snakker til en. 

Anonymkode: 478fe...1c1

Er det vanlig for andre å krangle med den stemmen, til og med høyt blant folk og å tro den er implantert av Satan? Jeg er nyskjerrig for jeg vet ikke hvordan det er i hodet til andre folk :)

Anonymkode: e7c51...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troen på Satan kommer vel ann på om en er religiøs eller ikke, religiøse mennesker kan tro at Satan snakker til dem.

Hadde det vært at du hadde samtaler med feks Elvis så er det vel helt klart psykotisk. 

Alle diskuterer vel med seg selv av og til, "skal jeg gjøre sånn er ikke "  Men jeg vet ikke hva som foregår i ditt hode så om du er psykotisk eller ikke er vanskelig å si.

Men vis stemmen  ikke er plagsomt i den grad at du ikke får sove eller du  har vanskeligheter med å fungere i hverdagen på grunn av stemmen så er det vel ikke så viktig hva det er ? 

Anonymkode: 478fe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Troen på Satan kommer vel ann på om en er religiøs eller ikke, religiøse mennesker kan tro at Satan snakker til dem.

Hadde det vært at du hadde samtaler med feks Elvis så er det vel helt klart psykotisk. 

Alle diskuterer vel med seg selv av og til, "skal jeg gjøre sånn er ikke "  Men jeg vet ikke hva som foregår i ditt hode så om du er psykotisk eller ikke er vanskelig å si.

Men vis stemmen  ikke er plagsomt i den grad at du ikke får sove eller du  har vanskeligheter med å fungere i hverdagen på grunn av stemmen så er det vel ikke så viktig hva det er ? 

Anonymkode: 478fe...1c1

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener, men heller er opptatt av å vinne en diskusjon.... Inplantering av tanker er typisk schizofreni i følge min psykiater.

Anonymkode: e7c51...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinne diskusjonen? innlegg i tråden er vel ingen konkurranse, du spør andre svarer .

Jo jeg forstår hva du spør om, du spør om du hører stemmer og det gjør du jo for du sier det selv, "indre stemmen" .

Så forteller du at Satan satte inn denne stemmen , vi bor i et samfunn der det å få beskjeder fra Gud eller djevelen ikke regnes som psykose.Det er sånn at vis en stor gruppe mennesker går sammen å tror på den samme tingen , så er det ikke psykose.

Inplantering ,eller tanke på føring,er et tegn på schizofreni, som sammen med flere andre symptomer utgjør lidelsen schizofreni. For det er nettopp det det er å ha schizofreni mye lidelse.

Så er det den diagnosen du har / får så er det bare å ønske deg masse lykke til.

 

 

Anonymkode: 478fe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vinne diskusjonen? innlegg i tråden er vel ingen konkurranse, du spør andre svarer .

Jo jeg forstår hva du spør om, du spør om du hører stemmer og det gjør du jo for du sier det selv, "indre stemmen" .

Så forteller du at Satan satte inn denne stemmen , vi bor i et samfunn der det å få beskjeder fra Gud eller djevelen ikke regnes som psykose.Det er sånn at vis en stor gruppe mennesker går sammen å tror på den samme tingen , så er det ikke psykose.

Inplantering ,eller tanke på føring,er et tegn på schizofreni, som sammen med flere andre symptomer utgjør lidelsen schizofreni. For det er nettopp det det er å ha schizofreni mye lidelse.

Så er det den diagnosen du har / får så er det bare å ønske deg masse lykke til.

 

 

Anonymkode: 478fe...1c1

Du bør ikke svare når du har så lite peiling på schizofreni. Det var om det var hallusinasjoner jeg var interessert i å høre om. Det med tankeinsetting har jeg fått entydig svar av flere psykiatere på att er schizofreni. Så hvem er du som skal trekke dette i tvil. Dust.

Anonymkode: e7c51...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Det begynte vel i 10 års alderen, jeg følte liksom jeg hadde en annen i hodet. vi veddet om mange rare ting, etterhvert ble det også krangling. Denne indre "stemmen" har fulgt meg hele livet. Spessielt i stressende tider. Stemmen høres helt ut som min egen, og jeg tror det er noe alle har, men jeg klarer ikke kontrollere den, og da jeg var veldig syk trodde jeg den var satt inn av satan. Har alle en sånn indre stemme?

Anonymkode: e7c51...f3b

Dette har ikke alle mennesker nei. Vi som er psykisk friske tenker selvfølgelig også, og noen vil kanskje kalle tankene å «ha sin egen stemme i hodet», men dette er likevel noe annet enn det du opplever. Vi er ikke styrt av stemmen på samme måte som du beskriver, selv om egne tanker også kan påvirke friske menneskers atferd og følelser i stor grad. Vi tror heller ikke at tankene er plassert av Jesus, Satan, ånder eller andre utenfor oss selv, vi vet at både tanker og drømmer nettopp er våre egne tanker. 

Jeg anbefaler deg å ta opp dette med fastlege/psykolog. Som andre i tråden tenker jeg schizofreni/schizoaffektivitet slik du beskriver det, og det kan du få hjelp til å leve med. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke svare når du har så lite peiling på schizofreni. Det var om det var hallusinasjoner jeg var interessert i å høre om. Det med tankeinsetting har jeg fått entydig svar av flere psykiatere på att er schizofreni. Så hvem er du som skal trekke dette i tvil. Dust.

Anonymkode: e7c51...f3b

Du bør kanskje lese svaret mitt bedre før du svarer, som du ser vis du leser en gang til så skriver jeg " tankeinsetting ,som er det samme som tanke påføring,er et symptom på schizofreni " det er det samme som du selv påstår at du har fått beskjed om av psykiatern.Noe feil med det ? Videre skriver jeg at dette symptomet er ett av flere som gir grunnlag for diagnosen schizofreni, noe fei med det ? 

Har du fått diagnosen schizofreni?  I såfall har du allerede fått svaret ditt i psykiatrien, du har psykotisk stemme høring, så hvorfor spør du her da? 

Du vet ingen ting om mine kunnskaper om schizofreni så at du er så frekk å kalle meg enn dust sier mer om deg enn meg 😀

 

Anonymkode: 478fe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva som er normalt. For på seg selv kjenner man ingen annen. Kayia svarte på det jeg lurte på, på en saklig måte.

 

Ja, jeg har diagnosen schizofreni. Har fått den flere ganger, men jeg er altså usikker på om jeg har hallusinert eller ikke. Ja, jeg føler den indre stemmen jeg krangler med er en annen en meg selv, såkalte innsatte tanker. Jeg tror ikke det nå, men da jeg var dårlig så trodde jeg den var satt inn av Satan. Så kommer du å sier att det er normalt? Det er det eneste jeg tenker på som ett "bevis for att jeg har schizofreni" og kan slå meg til ro med det. Men i følge deg siste poster er dette vanlig religion??

Anonymkode: e7c51...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva som er normalt. For på seg selv kjenner man ingen annen. Kayia svarte på det jeg lurte på, på en saklig måte.

 

Ja, jeg har diagnosen schizofreni. Har fått den flere ganger, men jeg er altså usikker på om jeg har hallusinert eller ikke. Ja, jeg føler den indre stemmen jeg krangler med er en annen en meg selv, såkalte innsatte tanker. Jeg tror ikke det nå, men da jeg var dårlig så trodde jeg den var satt inn av Satan. Så kommer du å sier att det er normalt? Det er det eneste jeg tenker på som ett "bevis for att jeg har schizofreni" og kan slå meg til ro med det. Men i følge deg siste poster er dette vanlig religion??

Anonymkode: e7c51...f3b

Der har du misforstått meg litt kanskje jeg var litt lite tydelig ,eller mer generell når det kommer til hva som er sykdom eller ikke.Jeg sa vel ikke at stemmer fra Satan var normalt,  men nok om det for ellers blir det så mye å skrive. 

Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å akseptere en så alvorlig diagnose som schizofreni, og at du ønsker noen sikkre " bevis" på at du har sykdommen. Schizofreni er en sekk av symptomer der en har noen av symptomene men heldigvis er det få som har alle. Det er også stor variasjon i hvor syk personer med denne diagnosen er. Og da kan det være vanskelig å kjenne seg i gjenn i diagnosen vis en sammenligner seg med de aller sykeste,som er bare 1/3 av de med schizofreni. Vet ikke om dette gjelder for deg? 

 

Jeg synes at det viktigste er å tenke at du har en diagnose men du er ikke bare diagnosen din du er så mye mer. 

 

 

Anonymkode: 478fe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:)  beklager dust utsagnet...

Anonymkode: e7c51...f3b

Helt i orden 😀

Anonymkode: 478fe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...