Gå til innhold

Omsorgsbolig?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år slitt psykisk og vet jeg ikke blir frisk. Har blandet pf ned ustabile og umodne trekk, men under utredningen fikk jeg for dårlig og lite informasjon så jeg har dessverre flere problemer som ikke er blitt utredet. Men uansett. Jeg har hjemmesykepleie fordi jeg ofte surrer med medisiner mest at jeg glemmer å ta de. I dag da de var her mente de at jeg burde søke om omsorgsbolig for bosituasjonen her jeg bor ikke er den beste. Endel uro, hasjrøyking, blir holdt våken pga det er så veldig lydt her, men føler meg ikke utrygg. Men er jeg egentlig syk nok til å ha omsorgsbolig? Har førerkort og bil og er ganske uavhengig sånn sett, sliter noe i perioder med husarbeid, lager mat selv, orker ofte ikke dusje eller vaske meg. En gang gikk det fem dager før jeg orket å dusje og jeg som pleier å være ganske renslig av meg. Hvor syk må en egentlig være for å få omsorgsbolig? Jeg tåler lite belastninger før jeg blir ganske dårlig spesielt når jeg har depresjon i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Jeg vet ikke, men jeg tror det varierer veldig fra kommune til kommune. Jeg tror ikke du hadde fått omsorgsbolig uten videre i den kommunen jeg bor i, i hvert fall. Men hvis hjemmesykepleien mener du bør søke, så gjør det. Du kan ikke få noe verre enn et avslag. Og bosituasjonen din (naboene dine) høres jo ikke bra ut. Er det mulig å finne noe annet på leiemarkedet hvis du får avslag på omsorgsbolig? Hvis du er uføretrygdet eller på AAP har du jo stabil inntekt. Det er ofte depositumsbeløpet som er problemet hvis en ikke har så mye kæsj. Her får du ikke stønad til det gjennom NAV, bare "NAV-garanti" og da er det mange private utleiere som ikke vil leie ut. Jeg lånte sønnen min penger til depositum da han var på jakt etter leilighet. Nå tjener han heldigvis penger selv og klarer seg uten stønad fra NAV. Han får litt fra husbanken fordi han har så lav inntekt/liten stillingsprosent, men han klarer seg fint. Og depositumet er jo "penger i banken" for meg, enten de står i hans navn eller mitt.  

Lykke til, i alle fall. Det kan jo være verdt å prøve å søke om omsorgsbolig, som sagt. De som jobber i hjemmesykepleien har vel litt peiling, får en tro. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/30/2018 den 13.14, aa-k-j skrev:

Jeg har i flere år slitt psykisk og vet jeg ikke blir frisk. Har blandet pf ned ustabile og umodne trekk, men under utredningen fikk jeg for dårlig og lite informasjon så jeg har dessverre flere problemer som ikke er blitt utredet. Men uansett. Jeg har hjemmesykepleie fordi jeg ofte surrer med medisiner mest at jeg glemmer å ta de

Hvis du glemmer det må du jobbe med deg selv, lage lister, få orden og system og rutiner.

Anonymkode: 0d4b3...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg vet ikke, men jeg tror det varierer veldig fra kommune til kommune. Jeg tror ikke du hadde fått omsorgsbolig uten videre i den kommunen jeg bor i, i hvert fall. Men hvis hjemmesykepleien mener du bør søke, så gjør det. Du kan ikke få noe verre enn et avslag. Og bosituasjonen din (naboene dine) høres jo ikke bra ut. Er det mulig å finne noe annet på leiemarkedet hvis du får avslag på omsorgsbolig? Hvis du er uføretrygdet eller på AAP har du jo stabil inntekt. Det er ofte depositumsbeløpet som er problemet hvis en ikke har så mye kæsj. Her får du ikke stønad til det gjennom NAV, bare "NAV-garanti" og da er det mange private utleiere som ikke vil leie ut. Jeg lånte sønnen min penger til depositum da han var på jakt etter leilighet. Nå tjener han heldigvis penger selv og klarer seg uten stønad fra NAV. Han får litt fra husbanken fordi han har så lav inntekt/liten stillingsprosent, men han klarer seg fint. Og depositumet er jo "penger i banken" for meg, enten de står i hans navn eller mitt.  

Lykke til, i alle fall. Det kan jo være verdt å prøve å søke om omsorgsbolig, som sagt. De som jobber i hjemmesykepleien har vel litt peiling, får en tro. 

Jeg er ufør og i denne kommunen er det veldig vanskelig å finne bolig på privatmarkedet for folk vil helst leie ut til de som har fast jobb. Venninna mi måtte ty til kommunal bolig slik som meg pga det. Ikke spør hvorfor det er slik for aner ikke selv. Dessuten sliter jeg så mye i perioder at jeg har hatt både ambulanse og politi «på besøk» og noen ganger blitt kjørt til enten fastlegen eller legevakten. Klarer meg greit hjemme praktisk sett, men er verre med psyken så det byr jo på ekstra problemer i forhold til bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du glemmer det må du jobbe med deg selv, lage lister, få orden og system og rutiner.

Anonymkode: 0d4b3...de5

Skriver handleliste når jeg skal handle og det med å huske medisiner er blitt litt bedre, men har eksekutive vansker så jeg må bare godta at enkelte ting er vanskeligere en andre. Har bare hjemmesykepleie en gang per dag og de leverer medisin jeg tar selv utover dagen og tar medisin 4 ganger per dag. Er morgenmedisinen jeg glemmer oftest merkelig nok. Startet med en ny medisin jeg skulle ta 2 ganger daglig utenom de andre medisinene og glemte de nesten hver gang, men var på brukerstyrt innleggelse og ba de styre medisinene mens jeg var der og da fikk jeg en rutine da jeg dro hjem. Så er bedre nå, men jeg synes hjemmesykepleie fungerer greit for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Utfra det du skriver om ambulanse på besøk etc. er det sikkert ikke umulig at du kan få omsorgsbolig. Det er jo ulike typer omsorgsboliger, i alle fall her. Noen er organisert som borettslag, med andelsleiligheter (og som ufør har du jo rett på startlån fra Husbanken hvis du ikke har egenkapital), andre er leieleiligheter. Jeg tror ikke det nødvendigvis er så mye tilsyn der, heller, men det er en sykepleier på huset hele døgnet, og de har servicetilbud som de som bor der kan benytte seg av etter eget ønske. Som kafé, hjelp til husarbeid, klesvask etc. Trygt og godt, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Utfra det du skriver om ambulanse på besøk etc. er det sikkert ikke umulig at du kan få omsorgsbolig. Det er jo ulike typer omsorgsboliger, i alle fall her. Noen er organisert som borettslag, med andelsleiligheter (og som ufør har du jo rett på startlån fra Husbanken hvis du ikke har egenkapital), andre er leieleiligheter. Jeg tror ikke det nødvendigvis er så mye tilsyn der, heller, men det er en sykepleier på huset hele døgnet, og de har servicetilbud som de som bor der kan benytte seg av etter eget ønske. Som kafé, hjelp til husarbeid, klesvask etc. Trygt og godt, i alle fall. 

Ja det hørtes jo ut som noe jeg kunne hatt nytte av. Treng jo ikke så mye praktisk hjelp og hadde kanskje trengt noen i nærheten hvis jeg skulle bli dårligere. Har dessverre ikke familie her jeg bor så kan ikke få så mye hjelp av de. Og fastlegen har merket at når jeg er hos familie eller noen dager på DPS så fungerer jeg bedre eller er roligere enn når jeg er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Utfra det du skriver om ambulanse på besøk etc. er det sikkert ikke umulig at du kan få omsorgsbolig. Det er jo ulike typer omsorgsboliger, i alle fall her. Noen er organisert som borettslag, med andelsleiligheter (og som ufør har du jo rett på startlån fra Husbanken hvis du ikke har egenkapital), andre er leieleiligheter. Jeg tror ikke det nødvendigvis er så mye tilsyn der, heller, men det er en sykepleier på huset hele døgnet, og de har servicetilbud som de som bor der kan benytte seg av etter eget ønske. Som kafé, hjelp til husarbeid, klesvask etc. Trygt og godt, i alle fall. 

Har tidligere hatt noe som het servicebolig og måtte ha oppfølging ca 6-7 timer i uken (ufrivillig) uten at jeg vet hvorfor. Var betingelsen for å få boligen sa de selv om jeg da og klarte meg ganske bra selv. Er jo endel år siden nå. Men er servicebolig det samme som omsorgsbolig? Det var tilknyttet base til den, men var ikke bemannet da jeg bodde der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
3 timer siden, aa-k-j skrev:

Har tidligere hatt noe som het servicebolig og måtte ha oppfølging ca 6-7 timer i uken (ufrivillig) uten at jeg vet hvorfor. Var betingelsen for å få boligen sa de selv om jeg da og klarte meg ganske bra selv. Er jo endel år siden nå. Men er servicebolig det samme som omsorgsbolig? Det var tilknyttet base til den, men var ikke bemannet da jeg bodde der. 

Kanskje de bruker ulike begrep fra kommune til kommune. Sjekk på hjemmesiden til kommunen din. Det er jo mulig du finner noe der om hva slags tilbud de har. Det er sikkert ikke likt over alt. Eller spør hjemmesykepleien neste gang du får besøk av dem, siden det var de som foreslo det. De vet det sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet akkurat i kommunal bolig. Er kjempefornøyd med oppfølgingen her! De er veldig fleksible på hva de kan tilby, og jeg tror helt klart du fyller kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, s e b r a skrev:

Jeg flyttet akkurat i kommunal bolig. Er kjempefornøyd med oppfølgingen her! De er veldig fleksible på hva de kan tilby, og jeg tror helt klart du fyller kriteriene.

Selv om jeg fungerer så bra at jeg har både bil og førerkort? Jeg skal uansett høre med fastlegen for regner med kommunen vil ha en uttalelse fra h*n. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.2.2018 den 11.32, aa-k-j skrev:

Selv om jeg fungerer så bra at jeg har både bil og førerkort? Jeg skal uansett høre med fastlegen for regner med kommunen vil ha en uttalelse fra h*n. 

Ja, jeg vil tro det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2018 den 15.13, aa-k-j skrev:

Har tidligere hatt noe som het servicebolig og måtte ha oppfølging ca 6-7 timer i uken (ufrivillig) uten at jeg vet hvorfor. Var betingelsen for å få boligen sa de selv om jeg da og klarte meg ganske bra selv. Er jo endel år siden nå. Men er servicebolig det samme som omsorgsbolig? Det var tilknyttet base til den, men var ikke bemannet da jeg bodde der. 

Hva de kaller det vurderer fra kommune til kommune. Anbefaler deg å få til et møte med saksbehandler i kommunen for å høre om ulike boformer. Omsorgsboliger kan være så mangt, det også. Noen er egentlig bare kommunale boliger med livsløpsstandard, hvor folk med ulike former for sykdommer/funksjonshemninger blir prioritert inn. Ikke alle har andre tjenester fra kommunen. En har omsorgsboliger både til leie og til salgs.

Andre omsorgsboliger kan ha personalbase tilknyttet, eller de kan ha fellesarealer. Noen omsorgsboliger er en del av et større senter hvor det også er sykehjemsavdelinger og andre tilbud, mens andre er lokalisert for seg. Noen er forbeholdt psykiatri, noen somatikk, andre har en blanding. Erfaringsmessig plasserer de mye rus og psykiatri sammen, og det gjør at slike omsorgsboliger kan være mer urolige og uforutsigbare enn andre boliger.

Be om et møte, som sagt, så får du mer informasjon om hvilke tilbud som finnes i din kommune, og hvilke av de som kan være aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Dette burde de kjenne til på tildelingskontoret i kommunen. En prat med saksbehandler der burde gi en grei på hva som finnes, hvilke kriterier de vurderer de ulike stedene, muligheter for evt. bostøtte (i min kommune er leia i omsorgsboliger like høy som ellers i markedet. Depositum kan i regelen husbanken ordne).

 Psykiatribolig har jeg erfaring med, og jeg må si at den ikke var så veldig god. Egentlig var det to blokker der den ene skulle forbeholdes de som kanskje trengte noe bistand 2-3 ganger i uka og mulighet til å tilkalle noe personale fra andre blokka hvis krise. Men det gikk jo ikke å gjennomføre, for her som de fleste andre steder er det et høy pågang for å få sånne typer bolig - hvilket betyr prioritering av de dårligste. Så blokka der jeg bodde ble etter hvert som resten av systemet fordi de som fikk plasser der ikke passet inn i det opplegget som var tenkt. Noen naboer var hyggelige, men det var en del med rusproblemer som skapte mistrivsel. Utagering, bråk, kjøp/salg... En del lite hyggelig rett og slett.  Men det var personale der fra 10.00 til 21.00. Noen utdannede sykepleiere som assisterte med medisiner der det var et behov. Der var en fellesleilighet der alle beboere kunne komme og være sosiale, her var det som regel noe personale til stede, men ikke konstant. Man kunne i stor grad velge hvordan man ville ha det. Men jeg... På hjemmesidene til min kommune står alle omsorgsboligene (som ikke er base/service boliger) ligger beskrevet. Ordet "Eldre" går igjen på hvert eneste omsorgsboligtilbud i kommunen. Ikke noe tanke for f.eks. yngre funksjonshemmede med behov for sykepleie. Men hva som står på en hjemmeside er ikke alltid forenelig med virkeligheten. Og hva som er forskjellen på omsorgsbolig/service- basebolig? Jeg tror det handler om hvordan tilbudet er bemannet, at det alltid er sykepleiere der - også på natta. Jeg vil TRO du slipper unna så mye tungpsykiatri og rus rundt deg, men en større andel av vår eldre befolkning vil nok være godt representert. Noen synes ikke det er ok, andre har ikke problemer med det.

Å ha lappen og være i stand til å kjøre bil er ikke dikterende for om du trenger omsorgsbolig. Det var flere som hadde bil der jeg bodde i alle fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Ps: Jeg er også en rotekopp som legg kan glemme medisiner. Jeg har for det første en ordning som heter multidose (info på google)

I tillegg har jeg lagt inn allarmer på telefonen min når det er tid for medisin. Det er jeg helt avhengig av for ikke å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.1.2018 den 13.14, aa-k-j skrev:

Jeg har i flere år slitt psykisk og vet jeg ikke blir frisk. Har blandet pf ned ustabile og umodne trekk, men under utredningen fikk jeg for dårlig og lite informasjon så jeg har dessverre flere problemer som ikke er blitt utredet. Men uansett. Jeg har hjemmesykepleie fordi jeg ofte surrer med medisiner mest at jeg glemmer å ta de. I dag da de var her mente de at jeg burde søke om omsorgsbolig for bosituasjonen her jeg bor ikke er den beste. Endel uro, hasjrøyking, blir holdt våken pga det er så veldig lydt her, men føler meg ikke utrygg. Men er jeg egentlig syk nok til å ha omsorgsbolig? Har førerkort og bil og er ganske uavhengig sånn sett, sliter noe i perioder med husarbeid, lager mat selv, orker ofte ikke dusje eller vaske meg. En gang gikk det fem dager før jeg orket å dusje og jeg som pleier å være ganske renslig av meg. Hvor syk må en egentlig være for å få omsorgsbolig? Jeg tåler lite belastninger før jeg blir ganske dårlig spesielt når jeg har depresjon i tillegg. 

Jeg hang meg litt opp i hasjrøyking, og jeg synes du bør slutte med det. Kanskje psyken til og med blir bedre av det.

Anonymkode: 28a42...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.4.2018 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Jeg hang meg litt opp i hasjrøyking, og jeg synes du bør slutte med det. Kanskje psyken til og med blir bedre av det.

Anonymkode: 28a42...f56

Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg røyker ikke hasj, men det gjør naboene og det kjennes. Lukter ikke godt, men har vinduet åpent og kjøpt nod som kamuflerer lukta fra naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...