Gå til innhold

Mobbing blant voksne


Mari Y

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kanskje

- en måte å utagere på? 

- en måte å heve seg selv på?

- en måte å hanskes med egen, indre smerte på? 

- en måte å hevne seg på? 

Anonymkode: a32cf...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InnlagtPåDOL
1 hour ago, Mari Y said:

Hvorfor mobber voksne? Kan det vaere fordi de har blitt mobbet selv? 

Godt mulig.

Men hvordan defineres mobbing av voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, InnlagtPåDOL skrev:

Godt mulig.

Men hvordan defineres mobbing av voksne?

Mobbing er gjentatt plaging, uansett hvilken alder det dreier seg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
19 timer siden, Mari Y skrev:

Hvorfor mobber voksne? Kan det vaere fordi de har blitt mobbet selv? 

Jeg tror motivasjonen kan være å underholde seg selv og/eller å dominere andre. Humor og hakking som alltid går ut over samme person og helst en som er litt utenfor.

De velger offer som ikke har selvtillit eller evne til å forsvare seg på en effektiv måte. Folk hiver seg på siden mobberen er dominerende og "kul" mens offeret bare får eksponert sine svake sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Jeg tror motivasjonen kan være å underholde seg selv og/eller å dominere andre. Humor og hakking som alltid går ut over samme person og helst en som er litt utenfor.

De velger offer som ikke har selvtillit eller evne til å forsvare seg på en effektiv måte. Folk hiver seg på siden mobberen er dominerende og "kul" mens offeret bare får eksponert sine svake sider.

Der kjenner jeg meg igjen, såkalte morsomheter på min bekostning. Ikke særlig morsomt

Men når en stadig er nedlatende mot en, er det da mobbing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror motivasjonen kan være å underholde seg selv og/eller å dominere andre. Humor og hakking som alltid går ut over samme person og helst en som er litt utenfor.

De velger offer som ikke har selvtillit eller evne til å forsvare seg på en effektiv måte. Folk hiver seg på siden mobberen er dominerende og "kul" mens offeret bare får eksponert sine svake sider.

I voksen alder har jeg skjoent det som at det handler mer om enten hvilke yrker man velger eller hvordan sjefen organiserer. Jeg har sett lite mobbing i voksen alder. Men saa har jeg bare jobbet paa et sted hele livet, og miljoet der er veldig bra. Fordelen med at jeg har blitt mobbet tidligere gjoer at jeg unngaar daarlige arbeidsplasser. 

Har også tenkt at voksenmobbing kan komme av at personen selv ble mobbet i oppveksten og vil 'ta igjen'. For barn er det litt annerledes fordi kognitivt er man mindre utviklet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Tror det er de samma folka som mobber som barn som voksne. Hadde 2 elektrikere her for ca 2 år siden, han ene var morsom på han andres bekostning hele tiden, og snakket også nedlatende om en annen elektriker fra samme firma som hadde vært her før. Jeg antar han også baksnakket meg når de dro. Han var veldig høflig mot meg som kunde, men hele fyren oste dominanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke bare å ha med mennesker å gjøre og enkelte yrker er jo veldig utsatte såsom skole og undervisning virker det som. Tror hva som blir oppdaget bare er mindre enn toppen av isfjellet. Tror så mange liv er ødelagt uten at personene har noen å gå til med sin smerte og frustrasjon.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting man har vært utsatt for av mobbing og grovbrød som barn sitter i kroppen til siste slutt for bestandig tror jeg. Enkelte ting glemmer man aldri til siste "snøball i hodet. " Men det er også barn mobber voksne tror jeg. Jeg tror det er foreldre og søsken som " driver" dem. Eller kanskje voksne som vet mye om familien og forelder og deres arbeidstilknytning.

Det nytter visst ikke å ringe noen heller har jeg hørt.

Jeg har aldri deltatt i sånt. 

 

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte handler det om at noen ikke fremstår talentfull nok for noen eller flink nok eller rik og berømt nok. For å være ærlig. Jeg tror ikke det er særlig lett å være rik og berømt heller. Men selvsagt hvis ting går over i ren kriminalitet kanskje også organisert kriminalitet er det veldig vanskelig å vite hva man skal stille opp med.Folk kan visst bli kjent umyndige med tvang fordi de ikke innordner seg nok i systemet har jeg hørt også her.  I gamle dager var det ofte trygdefungsjonærer som utnyttet sin stilling eller bussjåfører som visste å ikke bare slenge med leppa til unge som de av merkelige grunner visste mottok sykepenger. Vi har nok bare alle vårt tror jeg. Som psykiateren ofte sa." Alle har sitt å passe." Alt er nok ikke bare for noen i dag. 

Men kanskje alle innsparingene overalt vil bringe fokus over på noe annet. Alt er ikke lett å få alle mot seg.

 

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene av mobbing kan være så store. Til slutt ender det i srlvmord for den som stakkar helt uforskyldt rammes. Kanskje vedkommende bare slutter å spise i ren fortvilelse.Eller bare gir opp livskampen fordi der er ingen hjelp og problemene ikke anerkjennes som problemer. Alle snur bare ryggen til eller forstår for lite. Mye har nok med at i våre dager er der lite respekt for individets autonomi og menneskerett også her ofte. Men selvsagt . Ingen miljøer er like. Men ingen liker at fremmede bare trenger seg på med sin mobbing og ønske om andres sykdom nød og død.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensene av mobbing kan være så store. Til slutt ender det i srlvmord for den som stakkar helt uforskyldt rammes. Kanskje vedkommende bare slutter å spise i ren fortvilelse.Eller bare gir opp livskampen fordi der er ingen hjelp og problemene ikke anerkjennes som problemer. Alle snur bare ryggen til eller forstår for lite. Mye har nok med at i våre dager er der lite respekt for individets autonomi og menneskerett også her ofte. Men selvsagt . Ingen miljøer er like. Men ingen liker at fremmede bare trenger seg på med sin mobbing og ønske om andres sykdom nød og død.

Anonymkode: 8848a...3

For min del lurer jeg på om jeg kanskje trigget mobberne litt. Jeg skulle være tøff i kjeften noen ganger, det husker jeg.  Da mobber man nesten tilbake. Og det er veldig dumt. For da bare egger man dem opp. Dette var tenårene.  Grunnen til at jeg liker alternative livsstiler, f eks, er fordi jeg synes forskjeller er fornuftig. Også det jeg liker med jobber der man jobber med utviklingshemmede. Man får litt mer innblikk i at mennesker er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert like mange grunner til at folk blir mobbere eller voldsutøvere som der er mennesker. Ingen er like.

Men dårlig autonomi fra tidlig barndom tror jeg ofte er til stede og da er det ikke så lett å tåle at andre også har sitt liv å leve tror jeg.

En annen sak er jo når "systemet "selv står bak uretten. Eller helsesystemet. Systemet uten hoder og navn. Kanskje enda værre. Spør du meg.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ting man har vært utsatt for av mobbing og grovbrød som barn sitter i kroppen til siste slutt for bestandig tror jeg. Enkelte ting glemmer man aldri til siste "snøball i hodet. " Men det er også barn mobber voksne tror jeg. Jeg tror det er foreldre og søsken som " driver" dem. Eller kanskje voksne som vet mye om familien og forelder og deres arbeidstilknytning.

Det nytter visst ikke å ringe noen heller har jeg hørt.

Jeg har aldri deltatt i sånt. 

 

Anonymkode: 8848a...359

Bra er det. Men når man er vitne til det, så er det viktig å si ifra. Om ikke til mobberne, så ihvertfall ta det videre. Men i verste fall ikke delta i det er veldig vesentlig. Jeg skjønner at det kan være hardt å stå opp mot dem, men det er viktig å melde videre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f eks også gi trøst til ofrene. Det er nok å vite at noen er der for dem, tenker jeg.  Folk som kan gi dem støtte. For dem så kan det bety veldig mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Å tenke alternative strategier. Vanskelighetene er ofte hvis systemet som skulle hjelpe svikter tror jeg eller at folk ikke har ressurser nok til å ta seg frem i systemet. 

Kanskje finne en terapaut man føler er til å stole på og som har tiden som trengs til å snakke om tingene. Eller en samtale hos en advokat for å sortere tingene eller få hjelp til å sette ord om man føler man trenger. Men jeg er veldig enig med deg. Ingen er like. Årsakene til at noen blir mobbere er like forskjellige og mange som menneskene er tror jeg. På dette området er der nok mye synsing tror jeg.

Håper det går bra med deg.😊

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Å tenke alternative strategier. Vanskelighetene er ofte hvis systemet som skulle hjelpe svikter tror jeg eller at folk ikke har ressurser nok til å ta seg frem i systemet. 

Kanskje finne en terapaut man føler er til å stole på og som har tiden som trengs til å snakke om tingene. Eller en samtale hos en advokat for å sortere tingene eller få hjelp til å sette ord om man føler man trenger. Men jeg er veldig enig med deg. Ingen er like. Årsakene til at noen blir mobbere er like forskjellige og mange som menneskene er tror jeg. På dette området er der nok mye synsing tror jeg.

Håper det går bra med deg.😊

Anonymkode: 8848a...359

Opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo mye synsing men jeg tror det på dette området i livet som i så mange andre er situasjonen at alle mennesker har ikke like mye å stille opp med. Ulikhet og svakheter arves opp gjennom generasjoner så hvem som er " mobber"og " offer" er ofte ikke så tilfeldig. Dette bare gjentar seg og gjentar seg så dessverre. 

Ikke så lett å vite hva man skal stille opp med nei.For så mange er det bare for sent.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...