Gå til innhold

Veide 50 kg før meds


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Gjest elina777

Idag veide jeg 89.

 

jeg har snart ikke annet valg enn å gå privat så jeg kan få en medisinmix som ikke gjør meg feitere

dps nekter meg både lamictal og topimax

 

tips til private psykiatere i Oslo som er god på bipolare lidelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, elina777 skrev:

Idag veide jeg 89.

 

jeg har snart ikke annet valg enn å gå privat så jeg kan få en medisinmix som ikke gjør meg feitere

dps nekter meg både lamictal og topimax

 

tips til private psykiatere i Oslo som er god på bipolare lidelser? 

Er det mange år siden du begynte med medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
Akkurat nå, Fionys skrev:

Er det mange år siden du begynte med medisiner?

15 år siden, men gått ned 15 kg da jeg byttet ut litium med lamictal. Ble da etter 10 mnd lagt inn med manisk psykose og satt på litium istedenfor lamictal. Siden gått opp 16 kg 

selv om jeg har PT 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, elina777 skrev:

15 år siden, men gått ned 15 kg da jeg byttet ut litium med lamictal. Ble da etter 10 mnd lagt inn med manisk psykose og satt på litium istedenfor lamictal. Siden gått opp 16 kg 

selv om jeg har PT 

 

Så kjedelig å gå så mye opp i vekt pga. medisin. Jeg bruker også litium, men har heldigvis ikke gått opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 15 kg etter at jeg begynte med behandling for 13 år siden. 10 kg la jeg på meg i løpet av en måned etter å ha blitt satt på zyprexa. Etter det har 5 ekstra kilo sneket seg på. Jeg sluttet kjapt på zyprexa, gikk ned mange kilo men gikk de opp igjen da jeg begynte på risperdal. Litium stod jeg på i endel måneder før jeg gikk over til Lamictal. Jeg har aldri vært psykotisk men er helt avhengig av ap for å roe ned tankekjør.

Min psykiater heter Lars Tanum og er en av de fremste ekspertene på bipolar lidelse i Norge. Han er også farmakolog og toksikolog. Men jeg gikk altså opp i vekt da jeg begynte med de medisinene han anbefalte. Vi brukte flere år på å finne frem til den perfekte kombinasjonen for meg.

Jeg er helt desperat etter å gå ned i vekt, men kanskje ikke desperat nok. Det må da være mulig å gå ned selv om man tar psykofarmaka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777
25 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg har gått opp 15 kg etter at jeg begynte med behandling for 13 år siden. 10 kg la jeg på meg i løpet av en måned etter å ha blitt satt på zyprexa. Etter det har 5 ekstra kilo sneket seg på. Jeg sluttet kjapt på zyprexa, gikk ned mange kilo men gikk de opp igjen da jeg begynte på risperdal. Litium stod jeg på i endel måneder før jeg gikk over til Lamictal. Jeg har aldri vært psykotisk men er helt avhengig av ap for å roe ned tankekjør.

Min psykiater heter Lars Tanum og er en av de fremste ekspertene på bipolar lidelse i Norge. Han er også farmakolog og toksikolog. Men jeg gikk altså opp i vekt da jeg begynte med de medisinene han anbefalte. Vi brukte flere år på å finne frem til den perfekte kombinasjonen for meg.

Jeg er helt desperat etter å gå ned i vekt, men kanskje ikke desperat nok. Det må da være mulig å gå ned selv om man tar psykofarmaka?

Jeg gikk ned da jeg brukte lamictal og abilify, men opp på litium og abilify

jeg jobbet hardt for å gå ned, men nå klarer jeg det ikke. Men en kan jo håpe litium ikke har skyld siden den virker så bra. At jeg rett og slett burde tatt en gastric bypass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gått opp mye i vekt på ap, og det har alltid vært vanskelig å gå ned igjen. Umulig å gå ned når jeg står på ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg har gått opp 15 kg etter at jeg begynte med behandling for 13 år siden. 10 kg la jeg på meg i løpet av en måned etter å ha blitt satt på zyprexa. Etter det har 5 ekstra kilo sneket seg på. Jeg sluttet kjapt på zyprexa, gikk ned mange kilo men gikk de opp igjen da jeg begynte på risperdal. Litium stod jeg på i endel måneder før jeg gikk over til Lamictal. Jeg har aldri vært psykotisk men er helt avhengig av ap for å roe ned tankekjør.

Min psykiater heter Lars Tanum og er en av de fremste ekspertene på bipolar lidelse i Norge. Han er også farmakolog og toksikolog. Men jeg gikk altså opp i vekt da jeg begynte med de medisinene han anbefalte. Vi brukte flere år på å finne frem til den perfekte kombinasjonen for meg.

Jeg er helt desperat etter å gå ned i vekt, men kanskje ikke desperat nok. Det må da være mulig å gå ned selv om man tar psykofarmaka?

Problemet er at dyktige spesialister i psykiatri lett får tunnelsyn. Spør du en psykiater hva som er viktigst, så er det å dempe sykdommen. Spør du en kardiolog hva som er viktigst, så er det kontroll på kolesterol, blodtrykk og vekt. Derfor er det viktig å også involvere fastlegen, som ser dette litt bredere.

3 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg gikk ned da jeg brukte lamictal og abilify, men opp på litium og abilify

jeg jobbet hardt for å gå ned, men nå klarer jeg det ikke. Men en kan jo håpe litium ikke har skyld siden den virker så bra. At jeg rett og slett burde tatt en gastric bypass

Skjønner tanken. Men gastric bypass hjelper ikke så mye mot medikamentutløst vektøkning. 

Enig i at du trenger en lege som kan gi deg en behandling som ikke gir vektøkning. Det som er litt paradoksalt, er jo at det finnes mange alternativer. Du trenger bare en lege som tør å tenke litt utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Kanskje jeg skulle kontakte psykia, men virket som de drev mest med utredning og utredning behøver jeg ikke, vet at diagnosen min er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la på meg 40 kg på 1 år. 

Anonymkode: 0b2f9...cc1

30 kg på noen mnd her og så påfølgende 10 kg senere år:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gondor skrev:

Jeg har gått opp 15 kg etter at jeg begynte med behandling for 13 år siden. 10 kg la jeg på meg i løpet av en måned etter å ha blitt satt på zyprexa. Etter det har 5 ekstra kilo sneket seg på. Jeg sluttet kjapt på zyprexa, gikk ned mange kilo men gikk de opp igjen da jeg begynte på risperdal. Litium stod jeg på i endel måneder før jeg gikk over til Lamictal. Jeg har aldri vært psykotisk men er helt avhengig av ap for å roe ned tankekjør.

Min psykiater heter Lars Tanum og er en av de fremste ekspertene på bipolar lidelse i Norge. Han er også farmakolog og toksikolog. Men jeg gikk altså opp i vekt da jeg begynte med de medisinene han anbefalte. Vi brukte flere år på å finne frem til den perfekte kombinasjonen for meg.

Jeg er helt desperat etter å gå ned i vekt, men kanskje ikke desperat nok. Det må da være mulig å gå ned selv om man tar psykofarmaka?

Lars Tanum kjenner jeg godt til, en flott lege. Da han gikk spesialisering så var han på sykehuset jeg var på (var innlagt i 2 år, så jeg ble godt kjent med han)

Jeg greide å gå ned 40 kg, men så begynte jeg på quetiapin, da raste jeg oppover igjen. Begynner selv å bli desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, elina777 skrev:

Kanskje jeg skulle kontakte psykia, men virket som de drev mest med utredning og utredning behøver jeg ikke, vet at diagnosen min er riktig

Fordelen med Psykia er at Kvakkestad tar vektøkning på alvor. Han er heller ikke redd for å bruke Topimax og har god erfaring med det. 

Det finnes også andre vektnøytrale alternativer. F.eks er verapamil (som egentlig er en hjertemedisin) også et vektnøytralt alternativ som stemningsstabiliserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Lars Tanum kjenner jeg godt til, en flott lege. Da han gikk spesialisering så var han på sykehuset jeg var på (var innlagt i 2 år, så jeg ble godt kjent med han)

Jeg greide å gå ned 40 kg, men så begynte jeg på quetiapin, da raste jeg oppover igjen. Begynner selv å bli desperat.

Tar du mye mg quetiapin? Jeg føler seroquel holder litt på vekta og har lyst å slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Fordelen med Psykia er at Kvakkestad tar vektøkning på alvor. Han er heller ikke redd for å bruke Topimax og har god erfaring med det. 

Det finnes også andre vektnøytrale alternativer. F.eks er verapamil (som egentlig er en hjertemedisin) også et vektnøytralt alternativ som stemningsstabiliserende. 

Mulig jeg ringer Psykia når leia kommer inn den 1.!!!

må jeg avslutte dps da?

overtar fastlegen reseptene etterhvert ?

 

takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, elina777 skrev:

Mulig jeg ringer Psykia når leia kommer inn den 1.!!!

må jeg avslutte dps da?

overtar fastlegen reseptene etterhvert ?

 

takk for svar!!

Du kan gå til Psykia for medikamentvurdering uavhengig av annen behandling.

Du kan også få epikrise fra Psykia til fastlegen din uavhengig av DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...