Gå til innhold

Lamictal, noen med erfaringer?


emilie321

Anbefalte innlegg

Terapeuten min har nevnt at jeg kanskje burde prøve Lamictal. 

Har tidligere gått på litium, orfiril og tegretol. Måtte kutte dem ut pga store bivirkninger.

Går nå på  abilify, brintellix, efexor og quetiapin. Hittil er det den beste kombinasjonen jeg har gått på og er redd for å rote det til med en ny medisin. Samtidig er jeg også redd for å begynne på en ny medisin som jeg ikke aner noen ting om.

Er det noen som har erfaring med Lamictal ?  og eventuelt hvilke medisiner bruker/ kan brukes i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777

Har brukt lamictal med masse medisiner og med bare litium og bare abilify maintena. Ble manisk og innlagt ved siste kombinasjon så får ikke prøve den mer. Tror den hjalp mot depresjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, elina777 skrev:

Har brukt lamictal med masse medisiner og med bare litium og bare abilify maintena. Ble manisk og innlagt ved siste kombinasjon så får ikke prøve den mer. Tror den hjalp mot depresjon

 Hadde den mye bivirkninger? 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, emilie321 skrev:

Terapeuten min har nevnt at jeg kanskje burde prøve Lamictal. 

Har tidligere gått på litium, orfiril og tegretol. Måtte kutte dem ut pga store bivirkninger.

Går nå på  abilify, brintellix, efexor og quetiapin. Hittil er det den beste kombinasjonen jeg har gått på og er redd for å rote det til med en ny medisin. Samtidig er jeg også redd for å begynne på en ny medisin som jeg ikke aner noen ting om.

Er det noen som har erfaring med Lamictal ?  og eventuelt hvilke medisiner bruker/ kan brukes i tillegg. 

Jeg tålte ikke lamictal, leververdiprøvene mine steg veldig kraftig, så jeg måtte slutte. 

Anonymkode: 84eaa...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tålte ikke lamictal, leververdiprøvene mine steg veldig kraftig, så jeg måtte slutte. 

Anonymkode: 84eaa...eaf

Jeg har en leverskade, så da kan jeg kanskje ikke bruke den (ikke pga alkohol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
5 minutter siden, emilie321 skrev:

 Hadde den mye bivirkninger? 

Ved 200 mg ingen

 ved 300 mg oppkast og kvalme

men ikke så lenge jeg tok den til måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, elina777 skrev:

Ved 200 mg ingen

 ved 300 mg oppkast og kvalme

men ikke så lenge jeg tok den til måltid

Er vant med å ta medisinene med mat, så da er jo den bite grei. Hvordan sov du og var du sulten da du gikk på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Er vant med å ta medisinene med mat, så da er jo den bite grei. Hvordan sov du og var du sulten da du gikk på dem?

 Nei gikk ned 15 kg sist

20 første gang

 

jobber for det og lyktes i motsetning til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, elina777 skrev:

 Nei gikk ned 15 kg sist

20 første gang

 

jobber for det og lyktes i motsetning til nå

Jeg jobber også for å gå ned, men vekta har til nå bare pekt oppover:( Har svingt en del i det siste så det er vel derfor terapeuten lurte på om jeg kanskje burde prøve lamictal. Han ser jo også at jeg bare går opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har en leverskade, så da kan jeg kanskje ikke bruke den (ikke pga alkohol)

Hvis behandleren din foreslår at dere skal prøve, så insister på at du følges opp med hyppige leverprøver. 

Anonymkode: 84eaa...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis behandleren din foreslår at dere skal prøve, så insister på at du følges opp med hyppige leverprøver. 

Anonymkode: 84eaa...eaf

Det er selvfølgelig en løsning. Øker de så er det jo bare til å slutte.

Tok det lang tid før leverprøvene dine steg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er selvfølgelig en løsning. Øker de så er det jo bare til å slutte.

Tok det lang tid før leverprøvene dine steg?

Jeg husker ikke helt hvor mange uker det tok, men jeg rakk aldri å trappe opp til vanlig dose. 

Anonymkode: 84eaa...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke helt hvor mange uker det tok, men jeg rakk aldri å trappe opp til vanlig dose. 

Anonymkode: 84eaa...eaf

Ok. Og takk for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, emilie321 skrev:

Terapeuten min har nevnt at jeg kanskje burde prøve Lamictal. 

Har tidligere gått på litium, orfiril og tegretol. Måtte kutte dem ut pga store bivirkninger.

Går nå på  abilify, brintellix, efexor og quetiapin. Hittil er det den beste kombinasjonen jeg har gått på og er redd for å rote det til med en ny medisin. Samtidig er jeg også redd for å begynne på en ny medisin som jeg ikke aner noen ting om.

Er det noen som har erfaring med Lamictal ?  og eventuelt hvilke medisiner bruker/ kan brukes i tillegg. 

Jeg bruker Lamictal nå, dosering 400 mg. Bruker dette pga epilepsi. En lengre periode brukte jeg 800 mg fordi jeg ble diagnostisert med bipolar type 2 lidelse. Jeg stod på..tror det var 300 pga epilepsien, men det var en luring som mente dette måtte økes siden jeg var bipolar. Det ble økt og økt og økt ( jeg ble jo ikke bedre) til jeg endte på 800 mg som sagt.Da slo Lamictalen kontra og jeg fikk et stort epileptisk anfall og umiddelbart satt ned til 600 mg. Deretter et jafs ned til 400 mg. Nå skal det igjen trappes ned fordi jeg ligger altfor høyt i konsentrasjon. Skal til lege i morgen og regner med at jeg da skal redusere til 300 mg. Har hatt mye epileptiske myoklonier og dobbeltsyn pga denne høye konsentrasjonen, derfor dosereduksjon nå. Jeg vil ikke slutte med Lamictal for i riktig dose så funker den veldig fint mot epilepsien min, selv om det ikke høres slik ut :blink: Det har bare kludret seg til med infeksjoner og det ene med det andre som gjør at konsentrasjonen svinger. Sa nevrologen.

Så det er min historie. Grunnen til at jeg vil fortsette med Lamictal er at jeg ikke har merket noenting som helst av bivirkninger. Ikke på skyhøye doser eller lavere doser. Og heller ingen symptomer ved store dosereduksjoner. Mulig jeg var litt kvalm i starten? Hvis jeg legger godviljen til så kan man si det da :)

Fin medisin, litt klussete bare når man har epilepsi og går opp og ned i doser som en jojo. Har forsøkt Tegretol, ble ikke dårlig av den heller. Ikke når jeg startet og ikke når jeg sluttet. Men AD derimot, grøss, har brukt omtrent alt som finnes på markedet og blir fysisk syk både når jeg går av og på. Lamictalen har hjulpet på mine depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ColaZero skrev:

Jeg bruker Lamictal nå, dosering 400 mg. Bruker dette pga epilepsi. En lengre periode brukte jeg 800 mg fordi jeg ble diagnostisert med bipolar type 2 lidelse. Jeg stod på..tror det var 300 pga epilepsien, men det var en luring som mente dette måtte økes siden jeg var bipolar. Det ble økt og økt og økt ( jeg ble jo ikke bedre) til jeg endte på 800 mg som sagt.Da slo Lamictalen kontra og jeg fikk et stort epileptisk anfall og umiddelbart satt ned til 600 mg. Deretter et jafs ned til 400 mg. Nå skal det igjen trappes ned fordi jeg ligger altfor høyt i konsentrasjon. Skal til lege i morgen og regner med at jeg da skal redusere til 300 mg. Har hatt mye epileptiske myoklonier og dobbeltsyn pga denne høye konsentrasjonen, derfor dosereduksjon nå. Jeg vil ikke slutte med Lamictal for i riktig dose så funker den veldig fint mot epilepsien min, selv om det ikke høres slik ut :blink: Det har bare kludret seg til med infeksjoner og det ene med det andre som gjør at konsentrasjonen svinger. Sa nevrologen.

Så det er min historie. Grunnen til at jeg vil fortsette med Lamictal er at jeg ikke har merket noenting som helst av bivirkninger. Ikke på skyhøye doser eller lavere doser. Og heller ingen symptomer ved store dosereduksjoner. Mulig jeg var litt kvalm i starten? Hvis jeg legger godviljen til så kan man si det da :)

Fin medisin, litt klussete bare når man har epilepsi og går opp og ned i doser som en jojo. Har forsøkt Tegretol, ble ikke dårlig av den heller. Ikke når jeg startet og ikke når jeg sluttet. Men AD derimot, grøss, har brukt omtrent alt som finnes på markedet og blir fysisk syk både når jeg går av og på. Lamictalen har hjulpet på mine depresjoner.

Takk for svar:)

Selv med positive svar angående lamictal, så synes jeg dette er vanskelig. Skal - skal ikke. Nå er det heldigvis fastlegen som har det endelige ordet og han stoler jeg på (ting kan bli feil for det da...)   Er bare så redd for å tulle med noe som ser ut til å fungere noenlunde. Bør jeg heller bare akseptere at jeg har de svingningene og prøve å leve så godt jeg kan med de? Må iallefall være lenger i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på 400 mg Lamictal mot epilepsi. Jeg opplever så og si ingen bivirkninger, men vet om en del som opplever søvnproblemer av Lamictal. Man skal i regelen trappe veldig forsiktig opp på Lamictal pga. bivirkninger (hovedsakelig da hudutslett), men generelt er Lamictal en snill medisin sammenlignet med f.eks. Orfiril eller Tegretol.

Lamictal brukes ofte som stemningsstabiliserende der depresjon er problematikken mens Orfiril skal hjelpe på de som strever med mani. Tegretol har vist seg effektiv ved ptSD. Selv skal jeg muligens prøve Tegretol nå mot kombinasjon PTSD og epilepsi.

Lykke til uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Jeg går på 400 mg Lamictal mot epilepsi. Jeg opplever så og si ingen bivirkninger, men vet om en del som opplever søvnproblemer av Lamictal. Man skal i regelen trappe veldig forsiktig opp på Lamictal pga. bivirkninger (hovedsakelig da hudutslett), men generelt er Lamictal en snill medisin sammenlignet med f.eks. Orfiril eller Tegretol.

Lamictal brukes ofte som stemningsstabiliserende der depresjon er problematikken mens Orfiril skal hjelpe på de som strever med mani. Tegretol har vist seg effektiv ved ptSD. Selv skal jeg muligens prøve Tegretol nå mot kombinasjon PTSD og epilepsi.

Lykke til uansett! :)

Tusen takk for utfyllende svar:)

Er spent på hva terapeuten og legen kommer til.  Legen har jo uansett det siste ordet, men jeg bør jo ville det selv også da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken grad det er samsvar mellom den dose pasienten skulle ha tatt og serumkonsentrasjonen sier noe om etterlevelse av medisininntak fra pasientens side. Graden av etterlevelse kan si noe om pasientens fornøydhet med medikamentet inkl graden av bivirkninger. Selvsagt er det også andre forhold som spiller inn. Bipolare pasienter er i større grad intellektuelt og egostyrkemessig mer ressurssterke enn f.eks pasienter med schizofreni. Men om en sammenligner pasienter med samme diagnose, vil graden av etterlevelse på gruppenivå si noe om et fornøydheten med et medikament inkl graden av bivirkninger.

Ved farmakologisk avdeling ved St.Olav har en sett på dette. Det er ingen psykofarmaka som har så stor etterlevelse (at en tar korrekt dose hver dag som forskrevet av legen) som Lamictal/lamotrigin. Dette kan tolkes som at pasientene er fornøyd med medisinen og har lite bivirkninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

I hvilken grad det er samsvar mellom den dose pasienten skulle ha tatt og serumkonsentrasjonen sier noe om etterlevelse av medisininntak fra pasientens side. Graden av etterlevelse kan si noe om pasientens fornøydhet med medikamentet inkl graden av bivirkninger. Selvsagt er det også andre forhold som spiller inn. Bipolare pasienter er i større grad intellektuelt og egostyrkemessig mer ressurssterke enn f.eks pasienter med schizofreni. Men om en sammenligner pasienter med samme diagnose, vil graden av etterlevelse på gruppenivå si noe om et fornøydheten med et medikament inkl graden av bivirkninger.

Ved farmakologisk avdeling ved St.Olav har en sett på dette. Det er ingen psykofarmaka som har så stor etterlevelse (at en tar korrekt dose hver dag som forskrevet av legen) som Lamictal/lamotrigin. Dette kan tolkes som at pasientene er fornøyd med medisinen og har lite bivirkninger.

 

Tusen takk for svar:)

Terapeuten og fastlegen min samarbeider tett, men det er fastlegen som har siste ordet og han stoler jeg 100% på. Har bestemt meg for å følge de rådene fastlegen kommer med ang dette.  De gangene medisinene har blitt forandret, har han fulgt meg ekstra tett opp.

Setter pris på de svarene jeg har fått. Føler meg litt tryggere på å begynne med lamictal nå,( hvis det blir slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...