Gå til innhold

Moderatorer innleid fra Kvinneguiden?


ISW

Anbefalte innlegg

Jeg gjenkjenner noen av navnene derfra, og siden denne praksisen (eventuelt) begynte har langt flere tråder blitt stengt eller slettet.

Jeg skjønner de økonomiske synergieffektene med to søsterforum med samme bemanning. Men jeg vil si at det (særlig på psykiatridelen) trengs en annen kompetanse enn det man gjør i diskusjonene om sex og bloggere på Kvinneguiden. Det er reelle og alvorlige problemstillinger, og muligheten for alvorlige feil hvis ikke moderatorene i alle fall har en viss kompetanse innen psykiatri. 

Særlig gjelder dette spørsmål rundt hva som er farlig og ikke. Jeg har selv vært moderator på Medhelp, jeg vet at disse vurderingene ikke er lette, men jeg ville rådet dere til å heller finne noen med faglig interesse for medisin til å moderere enn å blindt bruke folk fra Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg gjenkjenner noen av navnene derfra, og siden denne praksisen (eventuelt) begynte har langt flere tråder blitt stengt eller slettet.

Jeg skjønner de økonomiske synergieffektene med to søsterforum med samme bemanning. Men jeg vil si at det (særlig på psykiatridelen) trengs en annen kompetanse enn det man gjør i diskusjonene om sex og bloggere på Kvinneguiden. Det er reelle og alvorlige problemstillinger, og muligheten for alvorlige feil hvis ikke moderatorene i alle fall har en viss kompetanse innen psykiatri. 

Særlig gjelder dette spørsmål rundt hva som er farlig og ikke. Jeg har selv vært moderator på Medhelp, jeg vet at disse vurderingene ikke er lette, men jeg ville rådet dere til å heller finne noen med faglig interesse for medisin til å moderere enn å blindt bruke folk fra Kvinneguiden.

Du hadde passet i den rollen på psyk-forum :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MxxM skrev:

Du hadde passet i den rollen på psyk-forum :) 

Takk, jeg har nok kompetansen tror jeg, men jeg er nok litt for hissig iblant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne Mari er forumansvarlig og er ansatt hos Egmont og er ansvarlig for alle deres forum så hun vil du se på alle de fire forumene da hun er Egmonts ansikt utad.

Jeg derimot er frivillig moderator på Kvinneguiden, men ansatt som administrator på Barn i magen/Din baby og doktoronline. Jeg har selv erfaring med psykiatri, men trådene ryddes etter et regelverk og skal i teorien kunne håndteres av alle da vi rydder etter disse og ikke etter hvert enkelt tilfelle. En moderator eller administrator kan ikke svare på et medisinsk grunnlag og skal ikke rydde i tråder de selv deltar i. Derfor har vi også et varsel over om at dette ikke er et forum med medisinske svar slik det var før (bortsett fra gynokolog), men et forum for å dele brukererfaringer. Så selv om man har kompetanse eller ikke så blir det ikke gjort noen forandring i hva som ryddes eller ikke.  

De få trådene jeg har tatt har blitt ryddet pga reele selvmordstanker eller diskusjoner om medisiner som anbefaller helseskadelige råd. Det står mange tråder her som absolutt ikke ville passert på Kvinneguiden, og som til nød kunne stått på DIB/BIM, så forumene har helt forskjellige regelverk. Etter hva jeg har sett hittil er det lite regelbrudd og mye fornuftige svar så jeg tar ikke noe før jeg absolutt må. Det er kun klare regelbrudd som vi anser som alvorlige.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann Christin skrev:

Hanne Mari er forumansvarlig og er ansatt hos Egmont og er ansvarlig for alle deres forum så hun vil du se på alle de fire forumene da hun er Egmonts ansikt utad.

Jeg derimot er frivillig moderator på Kvinneguiden, men ansatt som administrator på Barn i magen/Din baby og doktoronline. Jeg har selv erfaring med psykiatri, men trådene ryddes etter et regelverk og skal i teorien kunne håndteres av alle da vi rydder etter disse og ikke etter hvert enkelt tilfelle. En moderator eller administrator kan ikke svare på et medisinsk grunnlag og skal ikke rydde i tråder de selv deltar i. Derfor har vi også et varsel over om at dette ikke er et forum med medisinske svar slik det var før (bortsett fra gynokolog), men et forum for å dele brukererfaringer. Så selv om man har kompetanse eller ikke så blir det ikke gjort noen forandring i hva som ryddes eller ikke.  

De få trådene jeg har tatt har blitt ryddet pga reele selvmordstanker eller diskusjoner om medisiner som anbefaller helseskadelige råd. Det står mange tråder her som absolutt ikke ville passert på Kvinneguiden, og som til nød kunne stått på DIB/BIM, så forumene har helt forskjellige regelverk. Etter hva jeg har sett hittil er det lite regelbrudd og mye fornuftige svar så jeg tar ikke noe før jeg absolutt må. Det er kun klare regelbrudd som vi anser som alvorlige.

Ann Christin, admin

Hei, og takk for svar.

Ja, du har nok rett i at det er tråder her som hadde blitt stengt på Kvinneguiden.

Jeg er også enig i at det ikke er moderators rolle å besvare medisinske spørsmål, men for å grave litt mer i dette rundt selvmordstanker og medisiner. Jeg støtter selvsagt 100% at spørsmål om konkrete selvmordshandlinger må stoppes. Eksempelvis hvis noen spør om den beste metoden for å ta livet sitt, eller at vedkommende skriver eksplisitt at det er en intensjon om å gjøre det.

Men det jeg ofte synes jeg ser, er mennesker som har det så vanskelig at de tenker på å ta livet sitt. Jeg synes slike tråder bør gis anledning til å besvares med støttende ord og omsorg, og jeg har vel til nå ikke sett eksempler hvor andre brukere oppfordrer noen til å ta livet sitt. Psykiatri-forumet her er unikt i den forstand at mennesker får anledning til å ta opp sine dypeste problemer, og da bør det også gis takhøyde til å si ting som de er. Å få tråden sin stengt da, tror jeg føles som et slag i ansiktet.

Når det gjelder medisiner, så er jeg enig i at svar med konkrete anbefalinger bør slettes. F.eks om en bruker sier at man kan doble dosen. Anbefalinger som har Felleskatalogen som kilde mener jeg er OK. Å diskutere en medisin sin virkningsmekanisme og erfaringer synes jeg også er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stenger kun innlegg som er konkrete selvmordsinnlegg og planer. At de tenker på det vil ikke bli stengt, men oppfordres til å ta kontakt med mental helse, lege, legevakt o.l., men de kan stenges om det stadig legges inn innlegg som ikke er støttende.

Slik jeg leser ditt innlegg er slik vi rydder pr dags dato, nå ahr jeg kun hvert her i en måned og hittil ikke ryddet noe særlig bortsett fra innlegg som var over grensen eller ble over grensen pga andre brukere.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Det er klart at de ikke er interessert i å opprettholde et psykiatriforum med kvalitet. Da hadde de ansatt en ny fagperson. I stedet ser det ut til at forumet kommer til å dø sakte ut. Så må man over til kg for å stille spørsmål, men de blir stengt på flekken som regel. 

Anonymkode: 6e60c...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...