Gå til innhold

Wellbutrin vrs Edronax


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man får angst av Wellbutrin, får man også det av Edronax? Pga begge går på adrenalin? Hvilken av de to bør en velge om en sliter med angst og depresjon?

Anonymkode: 5ad3a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er begge to stimulerende antidepressiva.

Kort fortalt:

Hvis du sliter med angst, tankekjør, nedstemthet, uro, dårlig søvn og irritabilitet, ville jeg brukt SSRI hvis jeg var deg

Hvis du sliter med energiløshet og tiltaksløshet, ville jeg brukt Edronax. Hvis du har det i kombinasjon med det over, ville jeg brukt Efexor eller Cymbalta hvis jeg var deg.

Hvis du sliter med mangel på glede, evt. følelsesmessig avflating, for mye søvn og evt energiløshet og tiltaksløshet, ville jeg brukt Wellbutrin om jeg var deg.

Noen får også god antidepressiv og angstdempende effekt av en lav dose AP, enten sammen med eller i stedet for AD

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ISW med ett unntak. Jeg ville styrt unna Edronax uansett. Det ble aldri noen suksess, det brukes/selges nesten ikke. Det er en grunn til det.

SSRI og Wellbutrin i kombinasjon er sannsynligvis den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, issomethingwrong skrev:

De er begge to stimulerende antidepressiva.

Kort fortalt:

Hvis du sliter med angst, tankekjør, nedstemthet, uro, dårlig søvn og irritabilitet, ville jeg brukt SSRI hvis jeg var deg

Hvis du sliter med energiløshet og tiltaksløshet, ville jeg brukt Edronax. Hvis du har det i kombinasjon med det over, ville jeg brukt Efexor eller Cymbalta hvis jeg var deg.

Hvis du sliter med mangel på glede, evt. følelsesmessig avflating, for mye søvn og evt energiløshet og tiltaksløshet, ville jeg brukt Wellbutrin om jeg var deg.

Noen får også god antidepressiv og angstdempende effekt av en lav dose AP, enten sammen med eller i stedet for AD

Er det slik at alle de Ap som har en antidepressiv eller angstdempende virkning trenger å ha en sedererende virkning, og i tilfelle kan du gi meg noen eksempler på noen som ikke har det som kan brukes. tenker på førerkortet mitt...

Anonymkode: 2ae93...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest nærliggende er Fluanxol. Et utmerket middel for slike tilstander med dosering opp til 3 mg per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2018 den 23.09, issomethingwrong skrev:

De er begge to stimulerende antidepressiva.

Kort fortalt:

Hvis du sliter med angst, tankekjør, nedstemthet, uro, dårlig søvn og irritabilitet, ville jeg brukt SSRI hvis jeg var deg

Hvis du sliter med energiløshet og tiltaksløshet, ville jeg brukt Edronax. Hvis du har det i kombinasjon med det over, ville jeg brukt Efexor eller Cymbalta hvis jeg var deg.

Hvis du sliter med mangel på glede, evt. følelsesmessig avflating, for mye søvn og evt energiløshet og tiltaksløshet, ville jeg brukt Wellbutrin om jeg var deg.

Noen får også god antidepressiv og angstdempende effekt av en lav dose AP, enten sammen med eller i stedet for AD

Hei, er litt sen med å svare her. Jeg sliter med at jeg er svært utmattet, tiltaksløs, mangel på energi, og blir sliten av den minste ting. Jeg sliter også med uro og rastløshet, tankekjør og uro i tillegg. Tåler ikke og har ikke nytte av ssri, tatt genprøve. Det er jeg som har skrevet innlegg om dette før. Jeg har også mye svigninger, uro, forandrer planer hele tiden og mangler fokus. Kort sagt er alt bare kaos. Syntes wellbutrin stresset meg mye den gang jeg gikk på den. Jeg har prøvd alt av medisiner. Føler jeg er håpløs nå. Men kanskje trenger jeg et spark bak, hvis det er sånn at edronax kan gi det. Jeg har liksom gitt opp, ligger på sofaen hele tiden, nesten paralysert og svært ulykkelig. Jeg sitter og ser på rotet og jeg klarer ikke styre meg selv til å rydde. Jeg klarer ikke, jeg prøver men jeg har blitt fullstendig handlingslammet. Det er som hodet mitt virkelig vil fordi det plager meg voldsomt at jeg ikke får gjort noe. Men kroppen nekter. Jeg er nok utslitt...utviklet fatigue eller noe.... 

Så det er vel bakgrunnen for at jeg spør. Står for øvrig på zoloft 50 mg som jeg nå trapper ned på. Neurontin og lamictal. Vallergan og truxal ved behov. Abilify. 

Noen ganger blir jeg virkelig skremt av meg selv. Føler jeg ikke har nytte av behandling lenger. Har arbeidet hardt meg med selv i over 20 år. Tror jeg er lei. 

Livredd for å begynne på edronax. Er ikke det en skummel medisin mtp bivirkninger? Har t.o.m mareritt om det om natta. Skal det være virkning på den? Så i felleskatalogen at den brukes ved alvorlig depresjon når alt annet er prøvd? Kanskje er jeg alvorlig deprimert? Alt er tungt. Føler ikke glede. Bare flat. Ufokusert. Rastløs med utmattet. Kaos og konsentrasjonsvansker. Glemsk og distre. Klarer ikke planlegge eller gjennomføre ting. 

Når det er sagt så har jeg levd og lever i et privatliv med veldig store utfordringer. 

Beklager langt svar.

Anonymkode: 5ad3a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 1.4.2018 den 23.21, kupton skrev:

Enig med ISW med ett unntak. Jeg ville styrt unna Edronax uansett. Det ble aldri noen suksess, det brukes/selges nesten ikke. Det er en grunn til det.

SSRI og Wellbutrin i kombinasjon er sannsynligvis den beste løsningen.

Ssri har jeg ikke nytte av og mange bivirkninger (genprøve). Prøvd wellbutrin før, ikke så mye hjelp i...ble litt urolig av den. Hvorfor brukes ikke edronax noe særlig? Pga bivirkninger? Manglende virkning? Har mye bivirkninger og går på mange medisiner som skal prøve å dempe min uro. Ikke noe funker. Spurte om aurorix men det var visst ikke aktuelt. 

Anonymkode: 5ad3a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2018 den 9.59, kupton skrev:

Det mest nærliggende er Fluanxol. Et utmerket middel for slike tilstander med dosering opp til 3 mg per døgn.

Mot hvilke tilstander, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎04‎.‎2018 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Er det slik at alle de Ap som har en antidepressiv eller angstdempende virkning trenger å ha en sedererende virkning, og i tilfelle kan du gi meg noen eksempler på noen som ikke har det som kan brukes. tenker på førerkortet mitt...

Anonymkode: 2ae93...a0b

Mot disse tilstander cilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cilie skrev:

Mot hvilke tilstander, mener du?

Jeg hørte på han og det fungerte det. :-) Klarer meg dog med 1 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

Mot disse tilstander cilie.

Ok- takk! Spurte nemlig en psykiater om å prøve den, men han mente at det var en «dårlig» medisin. - At den ble brukt mye før uten virkning. Jeg er bare kronisk stresset og tenker mye og sover lite😅

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg hørte på han og det fungerte det. :-) Klarer meg dog med 1 mg.

Absolutt🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg hørte på han og det fungerte det. :-) Klarer meg dog med 1 mg.

Du klarte deg vel bra uten den og du😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...