Gå til innhold

Jeg har fått en annens jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke være frekk! 

Anonymkode: f1e21...51d

Jeg synes du skal ta deg sammen. Du må ha søkt på jobben eller i hvert fall sagt at du ønsket jobben. 

Du får ønsket ditt oppfylt og ingen klarer å forstå hvor fryktelig dette er for deg? Nei, det er ikke så lett og forstå at dette fortjener plass på psykiatriforum.  Du burde være hoppende glad. 

Hvis jeg var i samme situasjon ville sagt til kollegaen noe sånt: Jeg er glad på egne vegne, men er lei meg på dine vegne som også hadde fortjent jobben.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite det i går av sjefen. Jeg ble lei meg (pga den andre). 

I dag satt hn som vanlig ved siden av meg. Jeg hadde så vondt av vedk. Hn er en så utrolig snill og fantastisk person! Hn passer mye bedre til jobben enn meg også. Hn har hatt det tøft, er alenemor og mistet sin ektefelle for ikke lenge siden (hn døde).

Hn skulle få vite det idag sa sjefen. I morgen treffer jeg vedk på nytt, og jeg gruer meg sykt mye. Jeg vet hn kommer til å si noe men ingen tror meg når jeg sier det. 

Jeg har forsøkt å snakke med folk om det, men ingen forstår situasjonen (eller kanskje rettere sagt; gidder ikke bry seg fordi de ikke forstår). 

Anonymkode: f1e21...51d

Det er ingen motsetning mellom at du kan glede deg over å ha fått jobben og det at du også kan synes det er leit at den andre ikke fikk samme mulighet. Hun som ikke har fått jobben, er neppe sur på deg, men kanskje sur på regelverket eller de som forvalter det. Hun kan føle at det hadde vært mer rettferdig at hun hadde fått den, men hvis hun har normal fornuft, så vil hun forstå at dette er ikke noe verken hun eller du kan styre. 

Det du opplever nå, er det mange som opplever i forbindelse med ulike former for konkurranser. Dersom man vinner hovedgevinsten i et stort lotteri, så er det jo slik at om en selv ikke hadde deltatt så hadde gevinsten gått til noen andre i stedet. Betyr det at man ikke skulle ha deltatt i lotteriet? 

Anonymkode: 08589...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite det i går av sjefen. Jeg ble lei meg (pga den andre). 

I dag satt hn som vanlig ved siden av meg. Jeg hadde så vondt av vedk. Hn er en så utrolig snill og fantastisk person! Hn passer mye bedre til jobben enn meg også. Hn har hatt det tøft, er alenemor og mistet sin ektefelle for ikke lenge siden (hn døde).

Hn skulle få vite det idag sa sjefen. I morgen treffer jeg vedk på nytt, og jeg gruer meg sykt mye. Jeg vet hn kommer til å si noe men ingen tror meg når jeg sier det. 

Jeg har forsøkt å snakke med folk om det, men ingen forstår situasjonen (eller kanskje rettere sagt; gidder ikke bry seg fordi de ikke forstår). 

Anonymkode: f1e21...51d

Så si du ikke vil ha jobben da, hvis dette er et stort problrm.

Anonymkode: 00e1d...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så si du ikke vil ha jobben da, hvis dette er et stort problrm.

Anonymkode: 00e1d...b1e

Jeg skal gjøre det. 

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gjøre det. 

Anonymkode: f1e21...51d

Hvis jeg husker riktig, hadde du mange positive følelser da du søkte og fikk jobben, både pga. selve jobben og fordi dere har god bruk for pengene. Tenk deg veldig godt om før du velger bort alt dette fordi du mener du ikke fortjener det. 

Det er fullt lovlig å oppleve mestring og litt flaks. Jeg tror du har problemer med å unne deg sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen motsetning mellom at du kan glede deg over å ha fått jobben og det at du også kan synes det er leit at den andre ikke fikk samme mulighet. Hun som ikke har fått jobben, er neppe sur på deg, men kanskje sur på regelverket eller de som forvalter det. Hun kan føle at det hadde vært mer rettferdig at hun hadde fått den, men hvis hun har normal fornuft, så vil hun forstå at dette er ikke noe verken hun eller du kan styre. 

Det du opplever nå, er det mange som opplever i forbindelse med ulike former for konkurranser. Dersom man vinner hovedgevinsten i et stort lotteri, så er det jo slik at om en selv ikke hadde deltatt så hadde gevinsten gått til noen andre i stedet. Betyr det at man ikke skulle ha deltatt i lotteriet? 

Anonymkode: 08589...9f3

 

11 timer siden, laban skrev:

Hvis jeg husker riktig, hadde du mange positive følelser da du søkte og fikk jobben, både pga. selve jobben og fordi dere har god bruk for pengene. Tenk deg veldig godt om før du velger bort alt dette fordi du mener du ikke fortjener det. 

Det er fullt lovlig å oppleve mestring og litt flaks. Jeg tror du har problemer med å unne deg sånt. 

Svarene deres var til stor hjelp for meg. Takk. 

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gjøre det. 

Anonymkode: f1e21...51d

Ja, det var sikkert lurt...

Anonymkode: 00e1d...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var sikkert lurt...

Anonymkode: 00e1d...b1e

Jeg gjorde det ikke fordi jeg fulgte råd jeg fikk. 

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes du skal ta deg sammen. Du må ha søkt på jobben eller i hvert fall sagt at du ønsket jobben. 

Du får ønsket ditt oppfylt og ingen klarer å forstå hvor fryktelig dette er for deg? Nei, det er ikke så lett og forstå at dette fortjener plass på psykiatriforum.  Du burde være hoppende glad. 

Hvis jeg var i samme situasjon ville sagt til kollegaen noe sånt: Jeg er glad på egne vegne, men er lei meg på dine vegne som også hadde fortjent jobben.

 

 

Så min tråd fortjener ikke plass på dette forumet mener du?

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det ikke fordi jeg fulgte råd jeg fikk. 

Anonymkode: f1e21...51d

Bra!

Anonymkode: 00e1d...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så min tråd fortjener ikke plass på dette forumet mener du?

Anonymkode: f1e21...51d

Det er ikke min oppgave å bedømme det heldigvis, men jeg har lov til å si hva jeg mener om den saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så min tråd fortjener ikke plass på dette forumet mener du?

Anonymkode: f1e21...51d

Tråden passer selvfølgelig her på psykiatriforumet. Det er jo nettopp dine psykiske vansker som gjør at du kan bli så engstelig og ambivalent at du vurderte å si nei til en jobb du sårt trenger for å få orden på økonomien din og livet generelt sett. 

Anonymkode: 08589...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en bruker skriver til meg: jeg burde ta meg sammen. Det hører ikke en gang hjemme på forum for psykiatri. 

Jeg burde ikke være så svak. Jeg burde taklet ting langt bedre enn jeg gjør. 

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en bruker skriver til meg: jeg burde ta meg sammen. Det hører ikke en gang hjemme på forum for psykiatri. 

Jeg burde ikke være så svak. Jeg burde taklet ting langt bedre enn jeg gjør. 

Anonymkode: f1e21...51d

Det jeg forsøker å si til deg er at du burde unne deg å være glad for å få jobben. 

Du kan ikke ta ansvar for alle andres følelser. 

Ja, det var sikkert leit for den andre som ikke fikk jobben, men sånn er livet. Det er noe vi alle har opplevd. Det er leit en stund, men det er ikke verdens undergang. 

Kan jeg gratulere deg med ny jobb nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som en bruker skriver til meg: jeg burde ta meg sammen. Det hører ikke en gang hjemme på forum for psykiatri. 

Jeg burde ikke være så svak. Jeg burde taklet ting langt bedre enn jeg gjør. 

Anonymkode: f1e21...51d

Hvorfor straffer du deg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, emilie321 skrev:

Hvorfor straffer du deg slik?

Fordi jeg følte det slik.

Derimot har jeg ofte en feiltanke når det kommer til meg som person: «jeg føler det sånn, og da er det sånn.» - men det skal jeg ikke stole på. Det er lett å glemme det. 

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en bruker skriver til meg: jeg burde ta meg sammen. Det hører ikke en gang hjemme på forum for psykiatri. 

Jeg burde ikke være så svak. Jeg burde taklet ting langt bedre enn jeg gjør. 

Anonymkode: f1e21...51d

Men du: Kan du ikke prøve å la være å utnytte slike muligheter til litt ekstra misære som at _en_ person i denne tråden skrev noe sånt til deg? Dersom du skal velge slik, så innebærer jo det litt at du ignorerer alle andre som har bidratt?

Anonymkode: 08589...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du: Kan du ikke prøve å la være å utnytte slike muligheter til litt ekstra misære som at _en_ person i denne tråden skrev noe sånt til deg? Dersom du skal velge slik, så innebærer jo det litt at du ignorerer alle andre som har bidratt?

Anonymkode: 08589...9f3

Jeg skjønner ikke hva du mener med misære. Men jeg skjønner den at det innebærer litt at alle andre som har bidratt blir ignorert, og det er ikke meningen (men det svaret fikk alt for mye fokus, jeg burde heller fokusere på de andre gode svarene jeg fikk - men så fulgte jeg iallefall de rådene jeg fikk da..). 

Anonymkode: f1e21...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kan komme ut for ting i dag. Avslag på en jobbsøknad skjer de fleste av oss så mange ganger i livet at det er rutine for de fleste tror jeg. Men hvis det er uredelighet inne i bildet. At jobben ikke er gitt deg fordi du er bedre kvalifisert i en åpen konkurranse da forstår jeg at vedkommende er mere en skuffet på skalaen for å si det slik. Det er ikke alt i livet som er helt greit. Men kanskje det er muligheter for å søke en annen jobb i deres bransje.😊 

Anonymkode: 9e46a...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Dette har jeg selv også følt på i relasjon til å ha fått en ny jobb og anerkjenner at det kan skape motstridende følelser i deg.

Men jeg prøvde å tenke at det hjelper jo ikke den andre at jeg er lei meg, føler meg dårlig for å ha fått jobben. Den andre personen vil nok være lei seg for ikke å ha fått jobben uansett, men hvis man selv også lar seg bli fortvilet og trist, vil det jo bare være to personer som er lei seg. Jeg tror ikke det hjelper den andre personen, man kan ikke løse det som er vanskelig for den andre.

Personlig tror jeg at jeg hadde ønsket at en som fikk en jobb jeg har drømt om og ønsket meg, skulle få litt glede av å ha fått jobben. Ja, det kjennes nok vondt ikke å ha fått jobben, men det blir jo ikke bedre av at den man kjenner som har fått den ikke føler glede over å ha fått den. Det er som andre her sier lov å ha to følelser/tanker i seg på en gang. Lei seg på andres vegne, men også glad på egne vegne.

Og hvis jeg bare snakker for meg selv, ville jeg ikke ha ønsket å ha fått en jobb, fordi den som ble valgt syntes synd på meg og gjorde det av selvutslettende følelser og medlidenhet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...