Gå til innhold

Kombinere antipsykotika og antidepressiva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må kanskje begynne på antipsykotika igjen og i så fall så ønsker jeg gjerne å prøve ut antidepressiva i tillegg. I sammenheng med dette har jeg noen spørsmål.

Har det noe for seg å bruke begge deler samtidig?
Hvilke antipsykotika og antidepressiva fungerer best sammen?
Er det noe spesielt man burde tenke på når man kombinerer disse?

Anonymkode: 8a03c...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg må kanskje begynne på antipsykotika igjen og i så fall så ønsker jeg gjerne å prøve ut antidepressiva i tillegg. I sammenheng med dette har jeg noen spørsmål.

Har det noe for seg å bruke begge deler samtidig?
Hvilke antipsykotika og antidepressiva fungerer best sammen?
Er det noe spesielt man burde tenke på når man kombinerer disse?

Anonymkode: 8a03c...9c2

Ja, jeg må ha begge deler, ellers blir jeg syk.

Vet ikke hvem som fungerer best sammen. Det er vel litt forskjellig fra menneske til menneske. Selv har jeg brukt mange forskjellige kombinasjoner. Nå bruker jeg abilify, efexor, brintellix og quetiapin. Det har vært den beste kombinasjonen jeg har prøvd.

Synes du bør prate skikkelig med legen din om dette. Det er iallefall ikke noe nederlag å begynne på medisiner, det viktigste er at en fungerer best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må kanskje begynne på antipsykotika igjen og i så fall så ønsker jeg gjerne å prøve ut antidepressiva i tillegg. I sammenheng med dette har jeg noen spørsmål.

Har det noe for seg å bruke begge deler samtidig?
Hvilke antipsykotika og antidepressiva fungerer best sammen?
Er det noe spesielt man burde tenke på når man kombinerer disse?

Anonymkode: 8a03c...9c2

Det er en vanlig kombinasjon. Hvilke preparater som er aktuelle for deg vet din psykiater som kjenner deg best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, jeg må ha begge deler, ellers blir jeg syk.

Vet ikke hvem som fungerer best sammen. Det er vel litt forskjellig fra menneske til menneske. Selv har jeg brukt mange forskjellige kombinasjoner. Nå bruker jeg abilify, efexor, brintellix og quetiapin. Det har vært den beste kombinasjonen jeg har prøvd.

Synes du bør prate skikkelig med legen din om dette. Det er iallefall ikke noe nederlag å begynne på medisiner, det viktigste er at en fungerer best mulig.

Takk for svar. Jeg prøvde å google, men klarte ikke finne noe informasjon om kombinasjon av antipsykotika og antidepressiva.
Jeg har brukt antipsykotika før, men det hadde ikke ønsket effekt. Men kanskje det kan hjelpe å kombinere det med antidepressiva. Veldig fint å høre at det fungerer for deg i alle fall. Har du brukt denne kombinasjonen av medisiner lenge og tok det lang tid før du merket effekt? Jeg skal ta det opp med legen ved neste time.

Anonymkode: 8a03c...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er en vanlig kombinasjon. Hvilke preparater som er aktuelle for deg vet din psykiater som kjenner deg best. 

Åja, visste ikke at det var vanlig. Rart at det ikke står mer om det på nettet. Psykiateren som har ansvar for meg snakker jeg så godt som aldri med, så vet ikke hvor godt han egentlig kjenner meg og vet hvilke medisiner som er aktuelle. 

Anonymkode: 8a03c...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, visste ikke at det var vanlig. Rart at det ikke står mer om det på nettet. Psykiateren som har ansvar for meg snakker jeg så godt som aldri med, så vet ikke hvor godt han egentlig kjenner meg og vet hvilke medisiner som er aktuelle. 

Anonymkode: 8a03c...9c2

God dialog og ærlighet om hva som plager en er det beste utgangspunktet for å få god behandling. Det er viktig at dere oppretter god kommunikasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja, visste ikke at det var vanlig. Rart at det ikke står mer om det på nettet. Psykiateren som har ansvar for meg snakker jeg så godt som aldri med, så vet ikke hvor godt han egentlig kjenner meg og vet hvilke medisiner som er aktuelle. 

Anonymkode: 8a03c...9c2

Psykiateren kan nok uansett mer om dette enn de fleste her inne og noe kjenner han deg nok. Prøv å stole på de du har rundt deg, de både kan og vil deg vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Janus30 skrev:

God dialog og ærlighet om hva som plager en er det beste utgangspunktet for å få god behandling. Det er viktig at dere oppretter god kommunikasjon. 

Ja, det har du nok rett i. Skal prøve å være ærlig ved neste samtale, det eneste "problemet" er at neste samtale vi har vil være en 3 måneders vurdering der han skal vurdere om jeg fortsatt skal være underlagt tvang. Jeg er redd for at om jeg forteller hva jeg egentlig tenker og føler så vil det være uaktuelt for han å oppheve tvangsvedtaket. Jeg har egentlig alt å tape på å være ærlig, men om han er så god på å lese følelser som jeg tror så vil han vel raskt skjønne at jeg lyver.

 

Anonymkode: 8a03c...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, emilie321 skrev:

Psykiateren kan nok uansett mer om dette enn de fleste her inne og noe kjenner han deg nok. Prøv å stole på de du har rundt deg, de både kan og vil deg vel. 

Takk, jeg skal virkelig prøve. 

Anonymkode: 8a03c...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...